Vibration i styret efter däckbyte - vad kan det bero på?

Biber

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2013
Ort
Linköping
Hoj
Street Triple R -13
Hejsan, bytte precis båda sulorna på bågen.
Körde Pirelli Diablo Rosso förut så lite mindre mönster, nu satte jag på Micheline Pilot Road 4 på båda däcken.

Jag upplever dock att styret har börjat vibrera sedan bytet och efter en 10 mils runda känner jag tydligt hur handen har domnat lite, vibrationerna är större ju högre fart jag har.
Däcken är balanserade i samband med bytet.

Tänkte höra mig för vad det kan bero på? Behöver jag "Köra in däcket" eller handlar det om att man gjort någon liten feljustering i samband med bytet?

Tack på förhand :)
 
Jag har själv PR4 och har är mycket nöjd, instämmer med Pär, måste vara balanseringen eller fel på däcken.
 
Fel på däcken, balanseringen är väl högst på listan av potentiella fel. Konstiga spänningar i hjulbult/lager kan också uppkomma vid däcksbyte, men hur det känns vet jag inte riktigt...
Balanseringen är väl det som är vanligast.
 
Lossa hjulbult och spännskruv, sätt ner och gunga lite sen drar du åt igen.

Hjälper inte det tar du och balanserar om, gick det åt mycket vikter så lossar du och flyttar däcket på fälgen först.

Hjälper inte det kan det ju vara fel på däcket med.
 
Låter som att enklast lösning är att åka tillbaka till firman och be dem åtgärda :)
 
Märkligt nog har jag råkat ut för exakt samma sak, bytte till PR4 och upplever vibrationer i fotpinnarna vid runt 60 km/h. Känns inte lika mycket vid över 70 dock...
Tänkte åka tillbaka till firman som la på sulorna men har inte hunnit ännu. Berätta gärna vad som händer..
 
Om det nu inte är något fel på däcket (det är helt runt och rätt balanserat) så kan det tänkas att stommen på PR4 har lite annorlunda styvhet mot det däcket du hade tidigare, så att de naturliga vibrationerna som alltid uppstår får en lite annan frekvens som råkar hamna i resonans med styret och dess styrändsvikter som du har idag.

Det kan lösas på två sätt, ändra dämparinställningarna (vilket påverkar hojens beteende) eller justera styrändsvikterna (påverkar inte hojens beteende) så att den naturliga frekvensen som styret vill vibrera i inte överlappar med hojens naturliga resonans (vilket är det enda syftet av styrändsvikterna). :tummenupp
 
Lossa hjulbult och spännskruv, sätt ner och gunga lite sen drar du åt igen.

Hjälper inte det tar du och balanserar om, gick det åt mycket vikter så lossar du och flyttar däcket på fälgen först.

Hjälper inte det kan det ju vara fel på däcket med.

Men om däcket är rätt pålagt hur går det då med eventuella däcksmarkeringar som kan ses i t ex gult eller grönt som anger hur däcket ska ligga på fälgen om du börjar förflytta detta däck.
 
Men om däcket är rätt pålagt hur går det då med eventuella däcksmarkeringar som kan ses i t ex gult eller grönt som anger hur däcket ska ligga på fälgen om du börjar förflytta detta däck.

Är du säker på att du satt markeringen mot fälgens tyngsta punkt då?
Inte säkert det är ventilen.....
 
Om det nu inte är något fel på däcket (det är helt runt och rätt balanserat) så kan det tänkas att stommen på PR4 har lite annorlunda styvhet mot det däcket du hade tidigare, så att de naturliga vibrationerna som alltid uppstår får en lite annan frekvens som råkar hamna i resonans med styret och dess styrändsvikter som du har idag.

Det kan lösas på två sätt, ändra dämparinställningarna (vilket påverkar hojens beteende) eller justera styrändsvikterna (påverkar inte hojens beteende) så att den naturliga frekvensen som styret vill vibrera i inte överlappar med hojens naturliga resonans (vilket är det enda syftet av styrändsvikterna). :tummenupp

Ska tilläggas att även tjejen bytta till samma slags framdäck (hade redan ett PR4 bakdäck sedan förra året) och upplever också mer vibration i styret. Hon kör en MT-03a dock.

Känns väldigt långt bort att de skull göra fel på två hojar och jag har alltid bara bytt bakdäck tidigare så aldrig testat hur framdäcksbyte påverkar känslan. :va
 
Men om däcket är rätt pålagt hur går det då med eventuella däcksmarkeringar som kan ses i t ex gult eller grönt som anger hur däcket ska ligga på fälgen om du börjar förflytta detta däck.
Jag började nosa i det där med tyngsta punkt osv efter att ha köpt hem grejer att kränga däck själv. Man vill ju göra det så bra som möjligt. Några iakttagelser:

Kollade mina fälgar (utan däck) och tyngsta punkt var ca 90grader resp ca 160grader från ventilen. Ingen större viktskillnad, men tyngsta punkten var ändå inte alls där ventilen satt.

Har dryftat frågan om färgade prickar med en kollega som tidigare jobbade i produktionen med däck i Gislaved. De satte dit prickar efter olika steg i kvalitetskontrollen och de hade inget som helst med tyngdpunkt att göra. Dock inte omöjligt att detta skiljer mellan olika fabrikat.

Har roat mig ett tag med att kika på hur bildäck sitter monterade mht eventuell gul prick. Det är fullständigt slumpmässigt med hänsyn till var ventilen sitter.

Mina PR4 jag satte på hojen för ett tag sedan saknade helt färgade prickar eller markeringar.

--
Vad gäller TS vinande ljud, så låter PR4 lite lattjo, framför allt från framhjulet. Detta på grund av den stora mängden sajpningar som dessutom går tvärs över rotationsriktningen. Det är oundvikligt.
 
Last edited:
Märkligt nog har jag råkat ut för exakt samma sak, bytte till PR4 och upplever vibrationer i fotpinnarna vid runt 60 km/h. Känns inte lika mycket vid över 70 dock...
Tänkte åka tillbaka till firman som la på sulorna men har inte hunnit ännu. Berätta gärna vad som händer..

Pratat med dem nu, bara att jag kommer in så ska vi titta på det, återkommer med resultat. :)
 
Det vinande ljudet kan jag bekräfta. Reagerade på det och trodde nåt var galet med hjullagret eller däckets typ rotationsriktning men fick förklarat att det är däckets sajpning som bidrar till ljudet. Hörs mest mellan 50-70. Även vibrationerna har jag fått tips på kan bero på samma sak men vi satte på samma sulor på gummans hoj samtidigt och där upplever jag inte alls samma känsla. Knepigt det här...
 
Kolla så att däcket har "poppat" runt om, titta på gummiranden närmast fälgkanten för att kontrollera att avståndet mellan är samma hela varvet runt. Kan krävas 5-6 bar för att ett däck ska sätta sig även om 3-4 bar ofta räcker.
 
Kolla så att däcket har "poppat" runt om, titta på gummiranden närmast fälgkanten för att kontrollera att avståndet mellan är samma hela varvet runt. Kan krävas 5-6 bar för att ett däck ska sätta sig även om 3-4 bar ofta räcker.

Kolla maxtryck innan du drar i en 5-6bar så du inte skadar stommen.....
 
Så vad säger däckverkstaden som skulle göra om jobbet?
TS skulle inte ge sig på att kränga däck eller balansera om ju.
Fast däckfirman kanske hänger här och kollar tips. Eller... ts är i själva verket en däckfirma.
 
Så vad säger däckverkstaden som skulle göra om jobbet?
TS skulle inte ge sig på att kränga däck eller balansera om ju.
Fast däckfirman kanske hänger här och kollar tips. Eller... ts är i själva verket en däckfirma.

Nu har jag varit inne på däckfirman, som förövrigt är Automästarna i Linköping.
De tog isär och kontrollerade, var i princip inget fel, men testade och addera 2 gram på framdäcket.
Ska köra med det ett par dagar så ser vi, är mycket nöjd med deras service förövrigt och blir alltid vänligt bemött :tummenupp
 
Bra med återkoppling. :tummenupp
Det är såhär det går till när man vill reklamera en vara eller tjänst.
Börjar man meka själv så är det svårt eller omöjligt att få hjälp sedan.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top