ViaSat satellit TV, ett par frågor...

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Tjo! Någon av er här som har personlig erfarenhet av ViaSat via parabol? Jag minns min senate TV via satellit att generellt var det rätt långsamt att byta mellan kanaler. Är det fortfarande så? Eller är det OK fart? Jag hatar att sitta och vänta på kanalbyten. En del kan vara upp till att TVn inte byter fort nog. Men vad säger ni?

Och förstås, menyer och inspelbar HD-box? Är det saker fungerar som önskat. Spela in, se glad ut och låt vara? Eller är man orolig varje gång om det verkligen spelades in osv?
 

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Du har parabol. Hade jag haft det hade jag struntat i digitaltvbolagens skyhöga avgifter och kört på detta istället: http://www.dm800.eu

Verkar fungera bra från vad jag läst på internetforum.
4000 kanaler i 14 mån inklusive hd-box för 3400kr.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Dreambox är ju iofs inte lagligt... ;)

Jag har inte heller någon parabol. Det ingår dock en parabol samt installation när man beställer ett abonnemang från ViaSat.

Nåja, det var inte det det handlade om.
 

Dalafalo

Alltid retar det nån
Gick med
24 Sep 2005
Ort
Dala
Hoj
RC211V
Om det går långsamt att zappa så beror det säkert på vilken mottagare man har, och vad det gäller dreambox så tvivlar jag på att de är olagliga, isåfall borde det ju vara förbjudet att sälja dom. Finns ju att köpa på diverse svenska siter som säljer mottagare till satellit, kabelnät eller markbundet nät.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Om det går långsamt att zappa så beror det säkert på vilken mottagare man har, och vad det gäller dreambox så tvivlar jag på att de är olagliga, isåfall borde det ju vara förbjudet att sälja dom. Finns ju att köpa på diverse svenska siter som säljer mottagare till satellit, kabelnät eller markbundet nät.

Olagligt att använda, dock inte sälja :)

Edit:

Finns det snabba boxar till det digitala öht ?
Har aldrig stött på någon.
 

klippans

Problemfixare
Gick med
22 Feb 2005
Ort
stockholm
Hoj
Honda 125 Räser
Vari ligger det olagliga?

Att CanalDigital,Viasat,Comhem eller Boxer inte har godkänt DreamBox mottagare? och att dom då enligt avtalet kan säga upp ditt abonemang om du stoppar in ditt kort i kortläsaren?
För att kortdela behöver du ladda hem ett program och installera det i dina Dreamboxar.
Nu börjar vi närma oss en gråzon där vi delar på ett orginalkort mellan TV:n i vardagsrummet & TV:n i sovrummet utan att ha köpt ett tvillingkort.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Det snacket ni kör med är ju som snacket att det inte är olagligt att ladda ner filmer. Nåja, det är som sagt en annan diskussion.

Kan vi återgå till ämnet? :)
 

Dalafalo

Alltid retar det nån
Gick med
24 Sep 2005
Ort
Dala
Hoj
RC211V
Olagligt att använda, dock inte sälja :)

Edit:

Finns det snabba boxar till det digitala öht ?
Har aldrig stött på någon.

Var har du fått det ifrån, att det är olagligt att använda en Dreambox?
Att Viasat/CanalDigital inte godkänner Dreambox har ingenting med olagligt att göra.
Men att använda Dreamboxen till cardsharing är olagligt, men det måste man ju inte ha den till, dom funkar mycket bra som vilken mottagare som hällst, bättre tillåmä, eftersom många av dom har fler kortläsare och klarar flera olika system, så man slipper ha en massa olika boxar och fjärrkontroller å pilla på så fort man vill byta kanal. :rolleyes:
 
Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Var har du fått det ifrån, att det är olagligt att använda en Dreambox?
Att Viasat/CanalDigital inte godkänner Dreambox har ingenting med olagligt att göra.
Men att använda Dreamboxen till cardsharing är olagligt, men det måste man ju inte ha den till, dom funkar mycket bra som vilken mottagare som hällst, bättre tillåmä, eftersom många av dom har fler kortläsare och klarar flera olika system, så man slipper ha en massa olika boxar och fjärrkontroller å pilla på så fort man vill byta kanal. :rolleyes:

Ok, men var cardsharing jag menade.

Finns det någon som använder en dreambox till nått annat?
 

klippans

Problemfixare
Gick med
22 Feb 2005
Ort
stockholm
Hoj
Honda 125 Räser
Det snacket ni kör med är ju som snacket att det inte är olagligt att ladda ner filmer. Nåja, det är som sagt en annan diskussion.

Kan vi återgå till ämnet? :)

Ja, en Dreambox är mycket snabbare på att byta kanaler!
- är oftast mer användarvänlig
- man kan byta mjukvara om man inte gillar gränssnittet
- vill man spela in så mountar man bara en disk i nätverket & spelar
in på den.
- kan användas som mediaspelare
- öppen för alla sat-provider's

man kan även titta på Dreamboxen i från en PC i nätverket
 
Last edited:

S__T

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 K7
Kan vi återgå till ämnet? :)

Har både Viasat och CD via parabol och tycker faktiskt inte att någon av dom är särskilt långsamma. Har dock aldrig tagit tid :) Ingen av dom är inspelningsbara dock. Testade en cardshare lösning men då vart det tvärsegt, säkert nån minut för att byta kanal.
/S
 

klippans

Problemfixare
Gick med
22 Feb 2005
Ort
stockholm
Hoj
Honda 125 Räser
Jag byter på < 1s om man kör kanal upp/ner eller föregående/nästa.
Det tar 3s om man använder kanalnummer med siffror, det är ju en delay där på 2s.

Och då kör jag med kortdelning över internet både med boxer och parabol
 

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Retta
Jag byter på < 1s om man kör kanal upp/ner eller föregående/nästa.
Det tar 3s om man använder kanalnummer med siffror, det är ju en delay där på 2s.

Och då kör jag med kortdelning över internet både med boxer och parabol

+1
Har också viasat, funkat bra hittils och har haft det i snart 1 år.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Ja, en Dreambox är mycket snabbare på att byta kanaler!
- är oftast mer användarvänlig
- man kan byta mjukvara om man inte gillar gränssnittet
- vill man spela in så mountar man bara en disk i nätverket & spelar
in på den.
- kan användas som mediaspelare
- öppen för alla sat-provider's

man kan även titta på Dreamboxen i från en PC i nätverket
Låter som många bra anledningar att köpa en dreambox i samband med att jag beställer abonnemang!
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Låter som många bra anledningar att köpa en dreambox i samband med att jag beställer abonnemang!

Ja, men antar att du har kolla på att dom kommer "dumma".

Finns kloner på 800.an för 2500:- en original ligger runt 5000:-. Personligen skulle jag inte snåla, vet sådana som har haft tunerproblem med sina kloner osv.

Sen så är jag osäker på funktionen på Tv1000HD m.m om man nu tar hd-paketet.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag har några olika Canaldigitalboxar, en är min orginalbox, en annan fick jag med när jag köpte en begagnad parabol på nätet, en tredje köpte jag boxen på nätet för att få en "kombibox" med mottagare för marksänd tv.

Alla 3 boxarna är ju betydligt segare på att byta kanal än vad en vanlig TV är, så pass mycket att jag irriterade mig enorm på det.
En bekant som var förbi tyckte däremot att min box bytte skitsnabbt motför hans, jag vet inte vad han har för box, men jag tror att han har CanalDigital han med.'

Så det är nog väldigt olika mellan modellerna.

Är en dreambox snabbare? Jag har fått intrycket att dom inte är det?
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Ja, men antar att du har kolla på att dom kommer "dumma".

Finns kloner på 800.an för 2500:- en original ligger runt 5000:-. Personligen skulle jag inte snåla, vet sådana som har haft tunerproblem med sina kloner osv.

Sen så är jag osäker på funktionen på Tv1000HD m.m om man nu tar hd-paketet.
Vad menar du att dom kommer dumma? Tomma? Eller vadå? Kan man inte med en dreambox sätta i det dekoderkort man får från ViaSat?
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Vad menar du att dom kommer dumma? Tomma? Eller vadå? Kan man inte med en dreambox sätta i det dekoderkort man får från ViaSat?

Du kan inte sätta ditt kort i en ny db, den måste laddas med en image lite andra filer osv. för att den skall läsa ditt kort.

Viasats crypteringssystem är köpt på licens, alla som har det i en mott. skall betala licens till nds cryptoworks (tror jag det var) så dom kommer "tomma" för att slippa sagda avgift.

Inget svårt om man vet hur man gör och var filerna finns, men vill man inte böka så funkar ju faktiskt viasats egna, dock kanske bara några år till följd av tvivelaktig kvalite.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top