Vi som puttar motard i Göteborg! åktråd bl.a.

Efter rätt så lång tid har jag nu fått svar från polisen i Västra Götaland ang. incidenten på stan som jag tyckte de skötte fult.



Jag vidhåller dock att polismannen i fråga klart och tydligt pekade ut den felande motorcykeln, och att det var fullständigt onödigt att tycka att alla skulle stanna.

Har läst tillbaka en del nu, men hittar inget inlägg som "beskriver" vad som hänt? Någon som kan briefa mig lite? :)
 
Har läst tillbaka en del nu, men hittar inget inlägg som "beskriver" vad som hänt? Någon som kan briefa mig lite? :)

Här skrev jag lite kortfattat om vad som hände.


För övrigt så har jag börjat riva isär min 525a nu. Började skruva med en kompis vid 22 igår, och kl. 02 var framgaffel och ram det enda kvar av hojen. Motorn plockade jag ner så långt att det nu bara är blockhalvorna kvar att klyva.

Ventilerna såg fina ut av det jag såg, kolven hade lite smårepor på fram- och baksida, fodret hade även blivit lite nött på fram- och baksida, men inga kännbara repor.

Däremot har jag en liten fundering... Ända sedan jag köpte hojen så har jag ansett att den har ett ganska stort glapp i drivningen. Vid av- och påslag har det dröjt någon/några tiondels sekund/er innan det händer något. Så brukar ju visserligen drivlinor alltid vara, det blir väl oundvikligen LITE glapp när det är så mycket olika drev som ska snurra i varandra, men jag har tyckt att mitt glapp varit ovanligt stort. Det har dock inte blivit sämre under mina 100h jag kört med hojen, så jag har inte brytt mig så hemskt mycket om det.
Jämförde dock med en kompis 625a -05 häromdagen, och det är onekligen ett mycket större glapp på min. Med hojarna på pall och ettans växel i kunde han snurra bakhjulet ca 4-5cm fram och tillbaka i sitt glapp, jag kunde snurra över 10cm. (Mätt på däckets ytteromkrets.)
Nu när jag hade motorn isär kollade jag i natt hur mycket glappet är i växellådan, och jag kan vrida ingående axel till lådan nästan 1/3-varv utan att utgående axel rör sig.

Vad kan detta bero på? Är ju möjligt att jag ser något när jag klyver blockhalvorna, men jag tänkte ändå fråga. Här kanske inte är rätt ställe för sådana tekniska frågor, men jag drar iväg den ändå. Mitt i allt kanske Boris JR läser det, och då får man alltid grymma svar. :tummenupp
 
Bilder...

Första bilden tagen 20:34.
Andra bilden tagen 00:06.
 

Bifogat

  • 2034.jpg
    2034.jpg
    180.1 KB · Visningar: 63
  • 0006.jpg
    0006.jpg
    195.8 KB · Visningar: 63
Måste besiktiga min Hoj innan Juni månad är över annars åker jag på körförbud och det orkar jag inte! jag har bara det där "enduro" lyset utan skyllt belysning och reflexer på just nu... blinkers sitter på givetvis! men tror ni den går igenom besiktningen även om jag saknar det?

där har vi baklyset (som sagt jag har blinkers) http://moto.ironhorse.ru/wp-content/uploads/2008/02/ktm-525-exc.jpg
 
Måste besiktiga min Hoj innan Juni månad är över annars åker jag på körförbud och det orkar jag inte! jag har bara det där "enduro" lyset utan skyllt belysning och reflexer på just nu... blinkers sitter på givetvis! men tror ni den går igenom besiktningen även om jag saknar det?

där har vi baklyset (som sagt jag har blinkers) http://moto.ironhorse.ru/wp-content/uploads/2008/02/ktm-525-exc.jpg

köp en lös skyltbelysning på typ johans, fins sånna som ersätter skylt skruvarna.
glöm nu inte den röda reflexen bak till.
 
Måste besiktiga min Hoj innan Juni månad är över annars åker jag på körförbud och det orkar jag inte! jag har bara det där "enduro" lyset utan skyllt belysning och reflexer på just nu... blinkers sitter på givetvis! men tror ni den går igenom besiktningen även om jag saknar det?

där har vi baklyset (som sagt jag har blinkers) http://moto.ironhorse.ru/wp-content/uploads/2008/02/ktm-525-exc.jpg



jag tror jag en orginalröv liggandes

Ah fan smart!!! får ta o lösa det :) Fast ska man koppla in sig på bromsljuset då eller?



nä men bakljuset. den skall lysa hela tiden.
 
Last edited:
Eller så gör man som Vael och ejtejpar fast en lampa med tryckknapp ovanför skylten. Nog den fulaste lösningen jag sett men det funkade för besiktningsgubben.. :D
 
Köp ny kedja och när du ändåså är i farten nytt framdrev. Man ska alltid byta hela drivpaketet för att det inte ska slitas ut i förtid.

Har för mig att det är hundratio (110) Länkar på original drevningen 17/40. Köp kedja och drev på cross och enduro så får du en fullängds kedja på 118 länkar, det ska räcka mer än väl. jag fick ta bort ett bra gäng med länkar på min 16/42 drevning.
Just det en sak till... cross och enduro companiet är billigare än johans mc på kedja!
Du ska ha 520 kedja till din

Tack för info. Fast det får bli senare. Nu går pengarna till ny bromskiva istället för den idioterna klippte sönder :huvet

Måste besiktiga min Hoj innan Juni månad är över annars åker jag på körförbud och det orkar jag inte! jag har bara det där "enduro" lyset utan skyllt belysning och reflexer på just nu... blinkers sitter på givetvis! men tror ni den går igenom besiktningen även om jag saknar det?

där har vi baklyset (som sagt jag har blinkers) http://moto.ironhorse.ru/wp-content/uploads/2008/02/ktm-525-exc.jpg

http://www.bilprovningen.se/externt/bpweb.nsf/868DB769B0F610F3C1256F460054ED05/$file/checklista_personbil_mc.pdf
 
Last edited:
Tack för info. Fast det får bli senare. Nu går pengarna till ny bromskiva istället för den idioterna klippte sönder :huvet



http://www.bilprovningen.se/externt/bpweb.nsf/868DB769B0F610F3C1256F460054ED05/$file/checklista_personbil_mc.pdf

Vad har jag missat? Har du haft stöld försök?
 
Tack för info. Fast det får bli senare. Nu går pengarna till ny bromskiva istället för den idioterna klippte sönder :huvet



http://www.bilprovningen.se/externt/bpweb.nsf/868DB769B0F610F3C1256F460054ED05/$file/checklista_personbil_mc.pdf

Sånt är så J#*la irriterande, dem asen förstör så j#*la mycket!
Må dem snubblar och skadar sig riktigt illa på en bromsskiva!:mad:
 
Tack för info. Fast det får bli senare. Nu går pengarna till ny bromskiva istället för den idioterna klippte sönder :huvet



http://www.bilprovningen.se/externt/bpweb.nsf/868DB769B0F610F3C1256F460054ED05/$file/checklista_personbil_mc.pdf

sorry men mitt pris var inte bättre på bromskivan....
 
Nu är hojen väck, och jag kommer inte tillbaka på något annat tvåhjuligt förrän tidigast nästa år. Tack alla för dagar att minnas! :tummenupp
 
Projekt "525 Renovering" fortskrider i stadig takt. Ikväll fick jag cylindern honad och plockade isär växellådan. Imorgon ska blockhalvorna tvättas ordentligt innan de åker in i ugnen i 150°. Därefter ska lagrena plockas ur och nya stoppas in.
Toppen är hos en bekant som jobbar på motorverkstad, han ska ta och putsa upp kanalerna (och känner jag honom blir det nog lite portning), fräsa ventilsätena, byta insugsventilerna samt ventiltätningarna, och stoppa ihop allting åt mig igen.
Provstart i början av nästa vecka?

Nu är hojen väck, och jag kommer inte tillbaka på något annat tvåhjuligt förrän tidigast nästa år. Tack alla för dagar att minnas! :tummenupp

Tråkigt att höra. Kommer sakna dig på vägarna!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top