Vi som inte kör Sporthoj.

[Mulle]

Känner mig yngre än vad jag är ;-)
Gick med
20 Oct 2004
Hoj
Bygger Trike
Hepp.

Tycker ni inte att vi som inte kör sporthoj ska ha en egen lite tråd.
Nu vet jag inte om det redan finns en tråd för det ämnet eller ej,
Men jag drar ändå igång en.
Just nu kör jag en Suzuki Marauder VZ 800 -97.
Behovet av bil gjorde att man sålde hoj till förmån för bil,
Sen så vill man pröva på hur det är att köra glidare.
det man saknar är fart och hästkrafter, men ändå himla skönt å köra.
Men så snart som möjligt sälja den till förmån för en Buell xb9s eller större.
Har ändå lite projekt på den, för Kan då rakt inte låta den få vara o-skruvad.

Det är rätt gott om folk som inte kör sporthoj på forumet, till exempel tankknullarmaffian (motard/enduro) och en hel massa touringnissar.
Sen har vi ju glidarna, rätt många, café åkarna, streetfajtarna, rätt många raktframåkare som åker allt mellan gammelsuka, trajja och harley....

Så tråden är inte obefogad.

Jag kör gammelsuka!
Gillar glidare, skulle kunna ha en harley, gammeltrajja, chopper, caféracer, ural med sidvagn eller en BMW.

Dock har jag svårt för klunsiga guldvingar...

jag har läst att man inte kan köra bakhjul med en 600 och att man måste ha 1000 kubik så jag har heller ingen sporthoj)=

Det är rätt gott om folk som inte kör sporthoj på forumet, till exempel tankknullarmaffian (motard/enduro) och en hel massa touringnissar.
Sen har vi ju glidarna, rätt många, café åkarna, streetfajtarna, rätt många raktframåkare som åker allt mellan gammelsuka, trajja och harley....

Jag kör gammelsuka!
Gillar glidare, skulle kunna ha en harley, gammeltrajja, chopper, caféracer, ural med sidvagn eller en BMW.

Hmm...
Motard, sportigt? Jaa..
Streetfighters, sportigt? Mjorå..
kaffeåkare, sportigt? Ja de e väl sporthojarnas urmoder?
Raktframåkare, sportigt? Går de fort så javisst..
Glidare, sportigt? Om de e sportigt att ligga i soffan me ett styre i näven så javisst..ganska mycket sport att överhuvudtaget kunna framföra vissa glidare så jaja..
Touring, sportigt? Nä tror fan inte de va?

Glidare, sportigt? Om de e sportigt att ligga i soffan me ett styre i näven så javisst..ganska mycket sport att överhuvudtaget kunna framföra vissa glidare så jaja..
Touring, sportigt? Nä tror fan inte de va?

Du anar inte vilken fysik det krävs när fartvinden tar tag i fransarna!!!

Touring... tja, Hajjabusan kallas väl sporttouring, honda har väl någon modell som går in i det segmentet också...

Är inte min Ural, Yamaha TR1a, Honda XR500 eller Husqvarna 420AE sporthojar?
Fan också.
Men om jag lånar farsans Royal Enfield 350 machismo då?
Det är väl en sporthoj?
Den har ju kåpa.
Eller vindruta kanske det heter..

Jag kör gammelsuka!

Tankknullande.
Det är väl en sport om något:hihi

många som jag är här för det är en djäkla samlad kunskap.
+ att ibland finns de lite roliga trådar.

Sporthoj.com "här snackas det sporthojar" börjar ju kännas rätt avlägset snart...:va

Mig veterligen funkar alla 4t hojmotorer ganska likadant, det är ju bara smådetaljer som skiljer egentligen. Och det är oftast dom med gamla sukkor, CB å annat "gammalt skrot" som verkligen kan skruva å kan sina hojar. Dom har jag en jävla nytta av! Dom som är 22 å åker tokblingad R1 -08 vet ju inte vilket hjul som ska sitta fram eller bak :gnissla
Och tvåhjuling som tvåhjuling. Vi sporthojsåkare är en liiiiten minoritet i den stora hojåkarmassan. Vi är dessutom dom som syns, hörs å stör mest i trafiken. Om vi ska stå emot ntf, vv mfl som vill förstöra vår livsdröm, då kan vi inte dra nån fånig gräns och anse oss bättre än alla andra. Vi måste samarbeta och hjälpas åt, oavsett vad det står på hojen!

Jag kör lite vad som faller mig in - helst hojar som går fort eller på annat sätt känns lite småbusiga eller kul. Glidare är inte min grej, men jag förstår att det finns de som uppskattar att bara tuffa runt. Nu sålde jag nyligen den senaste s.k. sporthojen (R1) efter att kört omkring som ett jäkla jehu i ett par år (lokala pliten började känna igen mig tror jag :rolleyes: ). Kanske jag provar på någon annan typ av hoj ett tag. Men just nu så nu har jag "bara" två maskiner för första gången på många år - en motard som egentligen inte ska gå på gata alls och en Ural som knappast kan kallas touringvänlig eller lämplig för jobbpendling :)

Skulle jag bara ha en (1st) motorcykel, skulle det nog bli en plastraket igen, men jag gillar att kunna ha fler att välja på och då sätter ekonomin vissa rimlighetsgränser...

Bifogat

• ural_single_side.JPG
    ural_single_side.JPG
    67.6 KB · Visningar: 40
Tja vad säger man, klokt inlägg Hoztic !

Själv gillar jag nog sporttouring i så fall, eftersom jag gärna åker i Norge, men gärna lite "provocerat". Nu är jag en gammal gubbe ( småbarnsförälder ) som insett att jag inte är odödlig så det sätter definitivt begränsingar i hur jag kör. Därför tycker jag att min lilla blå 600cc yamaha faktiskt är sportig, även fast många andra tycker att den är fjollig kanske.... Men, det kompenserar jag med stor k*k...:rolleyes:

Tycker också att det är rätt fånigt att man grupperar olika typer av mc åkare som man gör.. Ser inget fel i att åka glidare om man vill det, jag vill det däremot inte..
Däremot kan det vara lite svårt att åka tillsammans med de som har en annan körstil än man har själv, det vet jag iom att brorsan har en stor touring BMW. Han är ingen glidare heller, men cykelns storlek gör att man måste ta ned farten i kurvorna på ett annat sätt än med min lilla lätta 600cc. Detta gör at t man måste se till att ligga först om det skall vara någon rolig körning. Däremot hänger han med, så han blir inte frånåkt i den meningen.
Det skiljer en del i vad han upplever som en kurvig väg, och vad jag upplever som en kurvig väg..
Långt, surrigt och flummigt svar men, men....

Instämmer med Hoztic, det är inte hojen som gör't, det är vad du gör när du sitter på hojen. Har sett Africa Twins åka skjortan av posörer på bana.. Jag är inte övertygad att det finns "en rätt hoj".

/Johan, Tankknullare, styrlåsåkare och skrevraketsekvilibrist.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8