Vi måste börja arbeta med somalierna på deras villkor

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Jörgen Strandberg Rinkebybo: Vi måste börja arbeta med somalierna på deras villkor

"Somalierna och romerna är de grupper som jag uppfattar, i alla mina kontakter, är mest illa sedda på den informella rangskalan mellan alla grupper. Kanske kan denna fruktansvärda brandkatastrof, hur ironiskt det än låter, vara en början på att börja arbeta tillsammans med de boende. På deras villkor. Det är det minsta vi kan göra för de omkomna somalierna." Det skriver JÖRGEN STRANDBERG, som representerat hyresgästerna i huset där tragedin inträffade.

http://www.newsmill.se/artikel/2009...aste-borja-arbeta-med-somalierna-pa-deras-vil

Är det så mycket begärt att folk som kommer hit skall rätta sig efter Sveriges lagar och seder. Nu försår jag ju att om de inte kan svenska så fattar de ju inte vad det står om man lägger lappar på svenska i brevlådorna. Men problemet är ju snarare att de inte förstår svenska i så fall.

Enligt mig skulle de ha X antal månader på sig att lära sig språket annars gick deras visum / uppehållstillstånd ut och de fick åka någon annanstans. Klart och betalt.

SvD tycker att staten ska ordna med 8-rummare i miljonprogrammen, Tack borgerligheten för den snilleblixten. :lol

ifall de med brandkatastrofen menar den häromdagen så såg det helt galet ut vad de beskrev i tidningen, det brann längst ner, de sprang högst upp och hämtade ungarna och springer ner igen genom brandröken.

ifall de med brandkatastrofen menar den häromdagen så såg det helt galet ut vad de beskrev i tidningen, det brann längst ner, de sprang högst upp och hämtade ungarna och springer ner igen genom brandröken.

Jo. Anledningen var ju att ingen kom på de av hyresvärden uppsatta brandinformationsmötena. Om det är för att de inte kan svenska eller för att de är vana att kunna skita i allt och att det ändå ordnas framkommer inte. Kanske de lärt sig något mitt i all tragedi!?

Men knappast. Det kommer ju att heta att det var hyresvärdens fel som inte knackade på hos var och en med en tolk.

Vilka patetiska människor ni är :) Slå på hjärnbatteriet och väx till er lite. Min stortå framstår som en upplyst och tänkande individ i jämförelse med er, mer än det konstaterandet tänker jag inte ägna det här s.k. debattämnet.

Vilka patetiska människor ni är :) Slå på hjärnbatteriet och väx till er lite. Min stortå framstår som en upplyst och tänkande individ i jämförelse med er, mer än det konstaterandet tänker jag inte ägna det här s.k. debattämnet.

Du borde få den undersökt, verkar lite absurdt.

Jag har aldrig varit på ett de "av hyresvärden uppsatta brandinformationsmötena", så på den punkten är jag inte ett dugg bättre än somalierna. Och hade min dotter legat och sovit i ett hus med en brand jag inte kände till omfattningen på hade jag också sprungit in och hämtat henne.

Att raljera över människor som just har förlorat flera av sina barn tycker jag tyder på en rätt smaklös brist på empati. Hoppas att det bara är er "internetpersona" som spelar tuff, annars är det illa ställt i riket.

Jag har aldrig varit på ett de "av hyresvärden uppsatta brandinformationsmötena", så på den punkten är jag inte ett dugg bättre än somalierna. Och hade min dotter legat och sovit i ett hus med en brand jag inte kände till omfattningen på hade jag också sprungit in och hämtat henne.

Att raljera över människor som just har förlorat flera av sina barn tycker jag tyder på en rätt smaklös brist på empati. Hoppas att det bara är er "internetpersona" som spelar tuff, annars är det illa ställt i riket.

Jag ser nu att man kan misstolka det jag skrev. Det jag menade att raljera över är svenskens i allmänhet och regeringens i synnerhet - menlöshet och tafatthet. Inte somalier, skåningar eller annat lös folk.

Hade "vi" ställt krav på att de invandrare som kommer hit fick ta sedan dit de kom och att de fick lära sig svenska som minsta krav hade detta antagligen slutat bättre.

hade min dotter legat och sovit i ett hus med en brand jag inte kände till omfattningen på hade jag också sprungit in och hämtat henne.

hade du sett hur illustrationen såg ut i tidningen skulle du nog förstå vad polisen/brandmännen menade när de sa att de skulle ha stannat kvar i lägenheten, på bilden kunde de gått upp till barnen och kokat kaffe i lugn och ro medans brandkåren skötte resten, sen var det klart, de gjorde istället en enorm ansträngning att försöka ta sig ner genom trapphuset, inget att raljera över, dock så kan man ju undra vad citat "arbeta på somaliernas villkor" betyder, har de annan kultur vad gäller att släcka bränder?, inte vet jag men som jag fattar det så är brandkåren bra på att släcka bränder.

brandinformation hit och brandövning dit, vet inte hur mycket det hjälper, på jobbet har vi haft brandövning ett antal gånger och när det väl började brinna på riktigt så funkade det väl inte hundra så inte förvånad ifall det blir fel någon gång vad gäller bostadshus.

Last edited:
Förvånande att någon kan tro att man firar tragedin och inte, som redan påpekat, förstår att man raljerar över flatheten som i detta fall tar sig uttryck i att det påbjuds någon jädra kollektivt dåligt samvete för det som hänt.

Om somalierna vill ha större lägenheter föreslår jag att de gör som alal andra som vill ha stora lägenheter, dvs köper det. Det finns lägenheter på upp emot 400m2 i Stockholm, räcker inte de för en 7-banrsfamilj? Är det kungligheter från östafrika vi har på besök?

Jag ser nu att man kan misstolka det jag skrev. Det jag menade att raljera över är svenskens i allmänhet och regeringens i synnerhet - menlöshet och tafatthet. Inte somalier, skåningar eller annat lös folk.

Hade "vi" ställt krav på att de invandrare som kommer hit fick ta sedan dit de kom och att de fick lära sig svenska som minsta krav hade detta antagligen slutat bättre.

...idioti upphör aldrig att förvåna...liksom den fanatism vissa har om sin egen förträfflighet...

En sak jag funderat på är varför folk som det är så synd om att de inte kan ta hand om sig själva alltid ynglar av sig något fruktansvärt :va

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!