Vi lägger ner Monztabanan 2 juli

Minns jag fel eller har det inte körts en hel på med alldeles för öppna system? Procentuellt kanske det inte varit så många men många bäckar små.......

Trist att det går i graven då alla jag snackat med har varit lyriska då dom blivit väl bemötta av alla dom träffat..... :gråta

Den här banan hade inget med motorSPORT att göra, ingen RR-träning eller tävling vilket klart framgår på hemsidan. :gnissla

Det gasas friskt med andra fordon på Dalgatan, där de som klagar bor är det vägar.

Det är en liten by det här :)

å ändå kan folk inte samsas? :va

Efter att ha gjort allt för att minska buller för de närboende runt banan har Skoteräventyr i Sälen AB fått ett föreläggande. Innan tisdag 26 juni ska vi inkomma med åtgärder för att minska bullret. OM vi inte lyckas med detta kan Miljönämnden förbjuda verksamheten. Det går inte att göra mer. Vi har verkligen försökt med allt.
Surt som fan för oss som vill åka på banan :huvet

Men ännu jävligare för er som har lagt ner allt jobb för att vi skulle få åka där.
Men ni ska ha ett stort tack för att ni orkat kämpa :pannkyss

:mad:

Sverige i ett nötskal. Jag som just hade bokat ett antal bandagar där.

När jag hörde om beslutet så kom jag att tänka på det som någon nämnde tidigare - "tre toppar". Det är inte bara MC-folket som faller offer för politikernas idiotiska beslut. Älvdalen gräver sin egen grav och när de faller i den så ska jag peka och skratta.

NakCskåT på dessa inbitna trädkramare :kulspruta

Sverige i ett nötskal. Jag som just hade bokat ett antal bandagar där.

När jag hörde om beslutet så kom jag att tänka på det som någon nämnde tidigare - "tre toppar". Det är inte bara MC-folket som faller offer för politikernas idiotiska beslut. Älvdalen gräver sin egen grav och när de faller i den så ska jag peka och skratta.

NakCskåT på dessa inbitna trädkramare :kulspruta

Här var det kommunen som ville bygga men regeringen sade nej

"Inget tillstånd till projektet Tre Toppar
Regeringen har i dag beslutat att inte ge Stiftelsen Idre Fjäll tillstånd till projektet Tre Toppar. De förutsättningar som krävs enligt miljöbalken för att ett tillstånd skall kunna lämnas är inte uppfyllda.
Pressmeddelande
8 mars 2007
Miljödepartementet"

Så otroligt synd på en av sveriges trevligaste motorbanor. :huvet
Fick åka några gånger förra året och skulle ha åkt i år om nu inte detta inträffat.

Stort tack till alla ni som jobbar för banans överlevnad!! :tummenupp

Vad blir det med Sverige egentligen... näringslivet mår ju verkligen inte bra av sånt här.
Kan ju bara hoppas att dom som fattar alla elaka beslut går in i 50-årskrisen och köper sig en hoj och inser sitt misstag. :tuttar

Här var det kommunen som ville bygga men regeringen sade nej

"Inget tillstånd till projektet Tre Toppar
Regeringen har i dag beslutat att inte ge Stiftelsen Idre Fjäll tillstånd till projektet Tre Toppar. De förutsättningar som krävs enligt miljöbalken för att ett tillstånd skall kunna lämnas är inte uppfyllda.
Pressmeddelande
8 mars 2007
Miljödepartementet"

Intressant sätt att motarbeta varandra. Förstår de inte att dessa beslut enbart får negativa följder för kommunens och landets ekonomi? Finns inte ord för det här...

Vilka är det som klagar ?
Grannar ?

Ja, närboende sommargäster och åretruntboende som tydligen inte gillar ljudet från MC.

Vi bor också inom hörhåll, men vi gillar ju MC så vi blir oftast inte störda :)

Intressant sätt att motarbeta varandra. Förstår de inte att dessa beslut enbart får negativa följder för kommunens och landets ekonomi? Finns inte ord för det här...

"Då de nya delarna av Tre Toppar berör ett Natura 2000-område krävs regeringens tillåtelse innan länsstyrelsen i Dalarna kan bevilja tillstånd. I mars 2007 meddelade regeringen att tillåtelse till projektet inte kan ges."
http://www.idrefjall.se/info.asp/id/4025

Last edited:
Vad skoj det hade varit om kommunen hade varit lite radikal och förbjudit fågelskådarna istället... :yoparty

Men vi lever ju i en ett land som är så miljöhypat att man spyr, vill man bli av med nåt, höja lite avgifter osv så är det bara att peka på klimathotet och miljön. Funkar 10ggr av 10, så fort svensson hör ordet miljö så är det klart att myndigheterna har rätt....

Låter kanske som en klyscha, men jag tycker synd om samhället som förlorar pengar. Jag hade faktiskt tänkt åka dit och åka, äta mat på någon restaurang, kanske bo på ett hotell eller gästis...

Så mina pengar får nu gå till annat. Synd !

Oerhört tragiskt!

Frågan dock!!
Det föreslås en del radikala ageranden här,
Men kan övriga Sverige påverka?

Uppenbart är att det är förhållandevis kapitalstarka motståndare som lyckats få kommunen att ta ett sånt här beslut.

Frågan är hur eller om "vi" skulle kunna påverka i en ny riktning.
Politiskt..
Att varva på en huvudgata bidrar sällan till någon framgång.

För det första så är det synd att en bana ämnad för säker fordonskörning stoppas.
Sen kan jag ju bara föreställa mig att det finns människor och företag som investerat i anläggandet. Vad händer med deras investeringar?

Så till alla er som kämpar med det här i Älvdalen..
Sätt er ned en sista gång, och fundera på hur vi i Stockholm, Malmö, Göteborg skulle eventuellt kunna påverka, "lobba" med er i det här.

Det kanske är för sent nu..

Varför inte skriva en insändare i lokalblaskan/orna, med saklig information om vad som försigår på banan. De flesta som bor i närheten har säkert inte en aning om vad som pågår. Med länkar till bana, sponsorer och kommun.
En "Öppetdag" för de närboende och politikerna(de får man muta med mat annars kommer de inte) och press, Bike och lokalblaskan, tex. Kan man få med sig SMC representanter så skadar ju inte det heller ;-)

Funkar inte det, så skickar man in en, "tack för fisken" Vi ses på era gator istället.

Varför inte skriva en insändare i lokalblaskan/orna, med saklig information om vad som försigår på banan. De flesta som bor i närheten har säkert inte en aning om vad som pågår. Med länkar till bana, sponsorer och kommun.
En "Öppetdag" för de närboende och politikerna(de får man muta med mat annars kommer de inte) och press, Bike och lokalblaskan, tex. Kan man få med sig SMC representanter så skadar ju inte det heller ;-)
Allt detta är redan gjort. Som Maria skriver "vi har gjort allt"... Diskussionen om att gasa ute på vägen är heller inte ny utan det har sedan i vintras skämtats om att köra "stora varvet mellan broarna" istället för att begränsa sig till den avskärmade banan. Vi som varit där några gånger har även kommenterat att man begränsar aktiviteterna på banan, men det är fritt fram att hålla oss vakna på hotellet hela nätterna genom att köra fram och tillbaka genom centrum med sina bondtrimmade Volvo...

Vi hade nytta av Älvdalen i detta sammanhang under iaf en säsong och jag är glad att jag fick vara med från allra första början 2005. Men det är inte rimligt att ens försöka driva en verksamhet under de omständigheter politikerna i Älvdalen ställer upp och konstant ändrar på.

Tänker tillbaka och tycker det är lite ironiskt att kommunen var med och invigde mc-körningen och talade om mer aktivitet i regionen förra våren... :rolleyes:

Last edited:

Älvdalen gräver sin egen grav och när de faller i den så ska jag peka och skratta.

Då är vi två.
Kan tänka mig att åka upp med massäck, sova i bilen och tanka med reservdunk och titta på. Ska inte spendera en spänn.

Antar att det är några N.I.M.B.Y:s i lokalpolitiken?

Last edited:
Jaha, då var det klart.

All körning med MC på Monztabanan stoppad med omedelbar verkan.

Det betyder från och med nu.... :gråta

Alla för-annade jä-la svordomar jag kan komma på, och jag kan många :mad: :mad: :mad:

Fan också, nu gick luften ur mig totalt :gråta

Last edited:
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken