Vi lägger ner Monztabanan 2 juli

Gick med
24 Jun 2007
Hoj
Honda VT Fury och Kawa GPZ500
Efter att ha gjort allt för att minska buller för de närboende runt banan har Skoteräventyr i Sälen AB fått ett föreläggande. Innan tisdag 26 juni ska vi inkomma med åtgärder för att minska bullret. OM vi inte lyckas med detta kan Miljönämnden förbjuda verksamheten. Det går inte att göra mer. Vi har verkligen försökt med allt.

Grundproblemet är att Miljönämnden satt bullergränser som är lägre än alla andra banor i Sverige. Motiveringen är att området är ett område av riksintresse för det rörliga friluftslivet. Inga motorcyklister har haft problem att samsas med fiskare, fågelskådare, kanotister och andra. Vi har överklagat det beslutet, men någon omprövning sker inte före tisdag.

Vi har därför beslutat att lägga ner all mc-verksamhet från 2 juli. Vi hoppas att förbudet inte börjar gälla nästa vecka, Team Pyamas och Jåke har fyra dagar bokade. Det blir förmodligen sista chansen att köra på banan, TA DEN! Mer info hittar du på www.r2d2.se/monzta

fan va illa att det ska behöva bli såhär. Jag som tänkte åka en sväng på denna bana .

Så jävla trist att allt som har med motorsport att göra motarbetas hela tiden :(

De få banor som finns begränsas mer och mer medan nya inte får byggas. Fan det finns ju naturområden över hela landet där det är knäpptyst.

Man kanske ska dra ihop ett gäng hojjar och gasa på gatorna där istället.

Tack för att du skrev här Maria :krama
Jag saknar ord för hur ledsen jag är :gråta

Last edited:
Jag hörde att det bara var mc som skulle bort stämmer det? och att bilar sen inte hade ngt buller krav??:va
jävla märkligt det där, jag blir så förbannad . Det klagas på att det gasas på gator OCH NU klagas det för att det gasas på banor MED org ljuddämp.:mad:
Det är väl för fan bättre att det gasas på bana istället,,JÄVLA PUCKO MÄNNISKOR!!!!!!!!!!!!!!!!

Vilken bana blir nästa som kommer med det ett sånt beslut???:huvet

Jag blir både ledsen å förbannad när jag läser det här! Jag är fullkomligt övertygad om att de som har beslutat det inte har den ringaste kunskap om vilken glädje och gemenskap det finns i hojkollektivet, och i synnerhet den glädje och kick just bankörning ger många av oss. Jag tror istället att dom klumpar ihop alla som åker hoj och jämställer oss med enprocentsklubbarna (HA, Outlaws, Bandidos mfl), dvs vi är ett hot mot samhället och vi ska störas och hållas korta.
Tragiskt att okunskap ska få så drastiska och tråkiga konsekvenser! Stor eloge dock till alla som har kämpat för att hojåkningen ska få vara kvar på Monzta! :Bugar

Vi är några som ska åka den 2:a. Det blir fortfarande av eller?

F.ö. mycket besviken!

Så jävla trist att allt som har med motorsport att göra motarbetas hela tiden :(

De få banor som finns begränsas mer och mer medan nya inte får byggas. Fan det finns ju naturområden över hela landet där det är knäpptyst.

Man kanske ska dra ihop ett gäng hojjar och gasa på gatorna där istället.

Den här banan hade inget med motorSPORT att göra, ingen RR-träning eller tävling vilket klart framgår på hemsidan. :gnissla

Det gasas friskt med andra fordon på Dalgatan, där de som klagar bor är det vägar.

Det är en liten by det här :)

Last edited:
Ja det är ju som förgjort, tydligen.

Under alla mina besök i Älvdalen i samband med banåkat har jag blivit tilltalad av diverse personer på "stan" som alla uttryckt sitt gillande till banan. De tycker det är trevligt att byn lever upp och de intäkter som kommer i form av bensin, mat och boende. Det är såklart jättetrist för oss åkare, för Skoteräventyr och för bygden att det nu verkar vara färdigåkt.

Så man får väl passa på att tacka Skoteräventyr för ett fantastiskt jobb, och tack till flertalet trevliga Älvdalsbor som stått ut med oss.

Den här banan hade inget med motorSPORT att göra, ingen RR-träning eller tävling vilket klart framgår på hemsidan. :gnissla

Det gasas friskt med andra fordon på Dalgatan, där de som klagar bor är det vägar.

Det är en liten by det här :)
nej jag vet också att det inte är RR-träning eller tävling.

För mig är all körning på bana motorsport, behöver inte vara träning för tävling eller tävling för mig för att jag själv ska klassa det som motorsport.

Men jag får väl skriva att allt motorintresse motarbetas så kan alla vara nöjda :D

nej jag vet också att det inte är RR-träning eller tävling.

För mig är all körning på bana motorsport, behöver inte vara träning för tävling eller tävling för mig för att jag själv ska klassa det som motorsport.

Men jag får väl skriva att allt motorintresse motarbetas så kan alla vara nöjda :D

:D Jo, men det konstiga är att motorintresset här troligen är större än på många andra orter i Sverige.

I augusti har vi en veckas motorfestival, brukar vara Monstertrucks och gatdragracing, bil- och MC-kortege med utnämning snyggaste bil och snyggaste MC bl a.
Älvdalens Motorklubb har en motocrossbana i Gåsvarv (jag tycker att deras hemsideadress är så rolig, www.gasvarv.com) det dröser av gamla jänkare med V-åttor, snöskotrar, off-roadmc, fyrhjulingar, A-traktorer mm. Det finns en "gammel-moppe" klubb, tjejerna i Åsen som åker MC har en egen klubb Quinns on wheels osv.

Så JAG begriper inte varför en bana för MC-körning inte platsar här :gnissla

Några sommargrannar klagade på buller och fick med sig en del åretruntboende, siktade in sig på miljön och det var tydligen rätt väg att gå :mad:

Förresten, ni som varit här och observerat alla svarta streck på gatan och vägarna här, "börnisen" togs på bar gärning en natt och fick böta 1000:- :D

Last edited:
Kan vi inte sammanstråla lite där uppe då och visa hur det blir om körningen ska ske på gata istället för på avlyst bana! Gäller fö andra delar med... Enköpingsborna som så hårt arbetar emot VMP kanske också kan få sig en jävel i form av stunt, race, bus och fanskap för att ge dem ett argument att "flytta buset till banan"!

(Ett rätt oseriöst inlägg, men det skulle vara kul.. Förmodligen skulle det inte ens påverka oss direkt negativt, så många andra grupper har lyckats och är man många nog är det oöverskådligt för polisen att hantera. Det enda som gäller vore att inte ställa till med någon olycka! Vilket förmoligen inte skulle hålla)

Kan vi inte sammanstråla lite där uppe då och visa hur det blir om körningen ska ske på gata istället för på avlyst bana! Gäller fö andra delar med... Enköpingsborna som så hårt arbetar emot VMP kanske också kan få sig en jävel i form av stunt, race, bus och fanskap för att ge dem ett argument att "flytta buset till banan"!

(Ett rätt oseriöst inlägg, men det skulle vara kul.. Förmodligen skulle det inte ens påverka oss direkt negativt, så många andra grupper har lyckats och är man många nog är det oöverskådligt för polisen att hantera. Det enda som gäller vore att inte ställa till med någon olycka! Vilket förmoligen inte skulle hålla)

Jag e på, bor bara några mil därifrån :tummenupp

Jäkligt tråkigt att det blir så här.

Det har vart kanonkul att kunna åka upp till Älvdalen och åka lite bana, som Ankan säger så har man bara hört bra saker om banan av de Älvdalingar man stött på. Synd att det ska räcka med 10 påskrifter för att få sin vilja igenom, inte mycket till demokrati här inte.

Stort tack till Maria som kämpat på trots alla motgångar.

Ärligt talat så skulle jag (som annars är lite moraltant) inte vara sen på att elda däck och slanga över torg om det skulle vara i demonstrativt syfte. Som kollektiv blir vi totalt överkörda oavsett fråga alltid och jämt. VV gör visserligen en del för att förbättra säkerheten på vägen, men det slår inte helt rätt som jag ser det.

Hojåka är en sport, ett intresse folk brinner för och älskar. Om någon pga stuntande på Lunda en tisdagkväll bryter en tumme skrivs det direkt in som trafikolycka och påverkar försäkrningar, rykta och statistik. Alpinåkaren som ramlar får inte sin bilförsäkring höjd för den sakens skull. Jag kan acceptera pendlingstrafik och liknande resor, men vi som vill har inga direkta alternativ än att köra på allmän väg vilket blir farligt inte bara för oss själva, utan även 2a och 3e-person.

Den ekonomiska frågan som det så ofta bråkas om är inte relevant gällande oss då vi i de allra flesta fall har privata finansiärer som bekostar banorna, det finns helt enkelt täckning för att göra business av det. Det handlar om minoritetsgrupper som gnäller om buller, miljöextremister osm menar att mijön är hotat pga banorna utan att första att det inte körs mindre för att banan inte existerar, snarare tvärtom.

Kort sagt.. Revolution, uppror, kaos och kalabalik kanske inte är ett så dåligt alternativ!?

Jag e på, bor bara några mil därifrån :tummenupp

r.i.p

Tur att jag han dit å gasa förra helgen då!!!!

Tack Maria å Alla andra inblandade att ni orkat hålla ut så här länge!!!

Å:mad: :mad: :mad: på dom fjantar som klagat!!!!//Stefan

Jag såg mailet. Jag är glad att alla kämpat på bra, nu är allt slut. Att jag inte svarat på mobilen beror på att hunden åt den till frukost. Och nu det här!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Last edited:
Hade ju varit kul att se reaktionerna om vi samla ihop några hundra hojjar (med öppna bullerburkar) och invaderade byn med stora plakat (eller tröjor, blir kanske enklare) "Jag kör hellre bana, men ni vill ju ha oss på vägen". :dummer
Själv är jag för lat och apatisk för att verkligen organisera något sådant, men idén bjuder jag på :)

Hur som hellst trisst på Sveriges roligaste bana :gråta
Det var helt klart värt besväret att släpa sig dit de 2 helger jag var där förra året, och jag såg fram emot att få prova nya hojjen där i år.
Hoppas att de som investerat i banan får någon slags kompensation i a.f.

Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan