Vi i Vasastan

Lagom när jag kommer hem från jobbet (18) och vill kasta ett dött djur på grillen har grannarna ätit färdigt och dragit igång byggsågarna/lövblåsarna/gräsklipparna/slagborren/plåtnibblern och stenkapen....

Jag har inte kunnat njuta av min uteplats dom senaste åren.

Du är förlagan till Bauhaus-reklamen med andra ord? Själv bor jag i ett område med ganska mycket äldre - de har tid att fixa med hus och trädgård mitt på dagarna (och de renoverar inte så mycket heller), men de yngre drar minsann igång gräsklipparen lagom på fredad kväll eller lördag f.m. och har en satt igång, så dröjer det inte på för än nästa bara måste ut.

Ska väl erkänna att det nog annars är jag som står för det mesta oväsendet av hammarslag. Har hållit på med takomläggning i snart två år nu (korta intensiva perioder följt av annat däremellan).

Gick ju riktigt så där bra för banverket med tunneln genom Hallandsåsen, så ni kan nog räkna med minst dubbelt så mycket borrande.

Precis !

Det är som jag brukar säga till lille Shadow.

Det är skillnad på borr och borr.:fakta

hÖrRu gubbe, jag försöker faktiskt lära mig.. men i mitt huvud finns inte så mycket borr, utan mer :borra.. you know..

Men som man brukar säga: det är inte storleken på borren som gör skillnaden, det är hur man använder den:mattias..

Men man får i och för sig inte heller glömma att det finns dåliga borr och bättre borr!:fakta

(jag kan fortsätta med det här ett tag)

Man ska fan inte bo i radhus, man ska bo i en liten stuga ute i skogen!

Ja just radhus är en knepig sak. Man har alla nackdelar av att bo tätt inpå folk, samtidigt som man står där med en villas underhållskrav.

Antingen lägenhet för att leva ett enkelt liv, eller hus på landet för att slippa grannar som glor rakt in i ditt vardagsrum.

De :borrar (och spränger) så det låter och skakar i hela skolan :yoparty

Last edited:
Är det samma granne som står för allt oväsen eller jobbar dom i skift.

Man kan ju annars tycka att dom på tio år borde bli klara på vad det nu är för monument dom bygger (gräsklippare och lövblåsaren undantaget).
Först kommer granne 1 på att det är dags att bygga om altanen. Vilket tar en månad minst. När det är klart så har frun till granne 2 precis lyckats tjata sig till att det är dags att bygga om även deras altan. Och sedan rullar det på så.

Sedan måste den lilla stenlagda gången till ytterdörren läggas om. Och självklart duger det inte med standardstenar, utan det ska specialkapas. Så då har man ett dussin stenkapar som står och går hela sommaren.

Några år senare kommer alla på att de skulle ha glasat in altanen också. Men då passar inget billigt standardglas så då måste altanen modifieras för att passa det.

Shit, jag måste vara den perfekta radhusgrannen. Snickrar inte ett skit så jag kan knappast ses som duktig, frugan får klippa gräset när det ser allt för jävligt ut. Bilen vi har är en rostig Golf från 95.
Nämen du vet, då förfular du området. Snart kommer du börja få pikar om att det kanske vore bäst om du tog och klippte gräsmattan snart. Och planterade några rosor. Och bytte bil. Och...

Gick ju riktigt så där bra för banverket med tunneln genom Hallandsåsen, så ni kan nog räkna med minst dubbelt så mycket borrande.
Ähh, dem visade ju nyss i malmö att dem kan om dem bara vill! :rolleyes:

Först kommer granne 1 på att det är dags att bygga om altanen. Vilket tar en månad minst. När det är klart så har frun till granne 2 precis lyckats tjata sig till att det är dags att bygga om även deras altan. Och sedan rullar det på så.

Sedan måste den lilla stenlagda gången till ytterdörren läggas om. Och självklart duger det inte med standardstenar, utan det ska specialkapas. Så då har man ett dussin stenkapar som står och går hela sommaren.

Några år senare kommer alla på att de skulle ha glasat in altanen också. Men då passar inget billigt standardglas så då måste altanen modifieras för att passa det.

Nämen du vet, då förfular du området. Snart kommer du börja få pikar om att det kanske vore bäst om du tog och klippte gräsmattan snart. Och planterade några rosor. Och bytte bil. Och...

Helt korrekt, har du bott i radhus länge?

Sen har vi ju då "Ö-rådet" som kallas samfälligheten, där kvarterets mest elitistiska radhusproffs bestämmer viktiga saker som ska gälla för alla!

Som att hela kvarteret ska ha kabeltv från comhem, att "internet är inte så viktigt" samt vilken färg alla husen ska ha.
Staketförbud var visst också uppe på dagordningen, men det är inte färdigremissat än...
Jo, eldningsförbud är visst uppe på dagordningen också, för gud förbjude om någon skulle vilja minska elförbrukningen en kall dag genom att elda i en öppenspis.

Problemet där var ju att folk med lite erfarenhet sa att "det där går inte". Men helt plötsligt vart det prestige i det hela och de släpade dit en jätteborr byggd för massivt urberg. "Det där kommer inte gå" och mycket riktigt körde maskinfan fast och resten av cirkusen kan vi.

"Vad var det jag sa" har fått en ny innebörd :D

Helt korrekt, har du bott i radhus länge?

Sen har vi ju då "Ö-rådet" som kallas samfälligheten, där kvarterets mest elitistiska radhusproffs bestämmer viktiga saker som ska gälla för alla!

Som att hela kvarteret ska ha kabeltv från comhem, att "internet är inte så viktigt" samt vilken färg alla husen ska ha.
Staketförbud var visst också uppe på dagordningen, men det är inte färdigremissat än...
Jo, eldningsförbud är visst uppe på dagordningen också, för gud förbjude om någon skulle vilja minska elförbrukningen en kall dag genom att elda i en öppenspis.

Fifan vad det är skönt att bo mitt ute i jävlat ingenstans. Enda gången det bråkas med grannar är om någon sommargäst tjurar om varför de måste betala till vägföreningen. De använder ju bara vägen på sommaren. :rolleyes:

Men man kan smälla upp en vedbod av B-pall utan att man förfular området.
Man kan ha några bilvrak som man ska ta rätt på "senare"
Man kan fylla hela gamla laggårn med skit som "kan vara bra att ha"
Man kan spela musik när man vill på dygnet
Man kan skjuta rådjur från köksfönstret
Man kan elda ved i både köksspisen, öppenspisen, kakelugnen och pannan.
and so on... :hihi

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP