vi fattiga svenskar :)

Varför inbillar sig finnar och norrmän att svenskar klagar på dem jämt?
Oavsett vad som diskuteras?
Som en tonårig lillasyster.

Jag undrar alltså allvarligt.
Du verkar ju ganska integrerad i Norge, eftersom du reagerar på samma sätt.
Kan du visa vad i tråden som är kritiskt mot Norge?

Det är flera sånna små grejer i hela tråden som jag reagerade på...
Bland annat Drysens kommentar: "Svenskarna har ju blivit nordens polacker i Norge. Vi har ju blivit tjänstefolk för norrmännen. Vad hände? "

Svenskarna har gjort sig rykte av att "mycket vill ha mer" Men handen på hjärtat... Vem vill inte ha det? Norskar åker till Sverige för att komma billigare undan, svenskarna åker till Norge för att ha mer igen i plånboken när månadensräkningar är slut.
Det är inte galet någonstans. Helt och fullt naturligt tänkande i mina ögon. Men klart att jag är integrerad i Norge, men har fortfarande mina rötter i Sverige, och tänker fortsätta med det. ;)

Ser inte tråden som beklagande, men fakta är reelt och man kanske bör göra en kritiskt värdering på de 3 länderna kontra positivt och negativt i infrastrukturen. Jag för min del har finskt blod i mina ådror också, men jag åker inte gärna till Finland för att det är ... Just det... Dyrt!

;)

Last edited:
Jag är ju väldigt kritisk mot den norska "välfärden" i ett längre perspektiv.
Man hoppas att oljefonden används vist.

Är ganska övertygad om det idag eftersom man har hittat ännu mer olja runt omkring i det sista månaderna. Men det är ju trots allt inte bara i Norge oljan finns. Se ut med den afrikanska kusten där det har gjort flera fynd i det sista. Och det menar jag är väldigt bra!!! Då har de en ärlig chans att få bygga upp kontinenten sin.

Är ganska övertygad om det idag eftersom man har hittat ännu mer olja runt omkring i det sista månaderna. Men det är ju trots allt inte bara i Norge oljan finns. Se ut med den afrikanska kusten där det har gjort flera fynd i det sista. Och det menar jag är väldigt bra!!! Då har de en ärlig chans att få bygga upp kontinenten sin.

Afrika är alldeles för genomkorrupt för att resurser ska få styr på det. Diamantgruvorna har ju inte direkt hjälpt till exempel. Och det hjälper ju inte att USA har spenderat en massa decennier med att underblåsa korruptionen heller. >.<
Världen skulle vara en bättre plats om Afrika och diverse länder i mellanöstern tog sig i kragen och fick ordning på utbildning, våld, korruption och sånt.

Vad gäller Sverige/Norge har väl de två brödrafolken alltid försökt att få in billiga poänger mot varandra i all vänskaplighet. När det väl gäller ställer vi upp för varandra däremot.

Tro fan den när ni äter tran på mackan :p

(ta nu inte det på allvar ;) )

Skrattar gott nu för tro det eller inte här i området är tran ingen favvo men när det kommer till att någon kommer på att hälla ut det på parkett för att vi inte har varken snö eller is... Ja fan då har vi gott om Tran ;)

Det är flera sånna små grejer i hela tråden som jag reagerade på...
Bland annat Drysens kommentar: "Svenskarna har ju blivit nordens polacker i Norge. Vi har ju blivit tjänstefolk för norrmännen. Vad hände?

;)

Ett utmärkt exempel på den mentaliteten.
Drysens kommentar innebär att Sverige tappat och Norge gått frammåt ekonomiskt.
Det får din norskinfluerade själ att se kritik mot Norge?

Afrika är alldeles för genomkorrupt för att resurser ska få styr på det. Diamantgruvorna har ju inte direkt hjälpt till exempel. Och det hjälper ju inte att USA har spenderat en massa decennier med att underblåsa korruptionen heller. >.<
Världen skulle vara en bättre plats om Afrika och diverse länder i mellanöstern tog sig i kragen och fick ordning på utbildning, våld, korruption och sånt.

Vad gäller Sverige/Norge har väl de två brödrafolken alltid försökt att få in billiga poänger mot varandra i all vänskaplighet. När det väl gäller ställer vi upp för varandra däremot.

Jag är helt enig i att Afrika är korrupt och ja att USA har spenderat tid där... Desto större anledning att folk flest generellt gör sig uppmärksam på att hellre hjälpa dem mot detta. JA det är som att vara David som går upp mot Goliat men fuck ALLA slåss mot jättarna.

Brödrafolk Ja och det är ju det som räknas i slutändan... Tonårsfasoner för hela slanten...
*skrattar*

Brödrafolk Ja och det är ju det som räknas i slutändan... Tonårsfasoner för hela slanten...
*skrattar*

Hah, ja, definitivt. Egentligen borde vi nog försöka sälja SAAB till norrmännen. De borde ju kunna få fason på det, och så får de ett alldeles eget bilmärke så. Så kan svenskar och norrmän tjafsa om saab/volvo med. :D

Ett utmärkt exempel på den mentaliteten.
Drysens kommentar innebär att Sverige tappat och Norge gått frammåt ekonomiskt.
Det får din norskinfluerade själ att se kritik mot Norge?

Här har du fel skrotnisse. Jag ser inte kritiken mot Norge i mitt resonemang. Men ser kritiken i Drysens kommentar där det är just sånna kommentarer som gör att det blir fint lite integrering ens om vi är så lika... Att jag reagerar är väl kanske för att jag som: 1 kvinna som har gått på byggena 2 svensk/finsk invandrar arbetskraft 3 är emot sånna kommentarer. (Har fått just denna kommentaren slängt i trynet inte bara en gång men flera gånger!)

Drysen har placerat svenskarna på en väldigt låg rangordning här... Undrar just varför?

Hah, ja, definitivt. Egentligen borde vi nog försöka sälja SAAB till norrmännen. De borde ju kunna få fason på det, och så får de ett alldeles eget bilmärke så. Så kan svenskar och norrmän tjafsa om saab/volvo med. :D
Ideen är nog så god haha kan ju pröva med det, men en ting är nog ganska säkert. Norsk bilindustri har ingen direkt historia så jag tror nog att det är lite man kan göra med det. ;)

Jag pratar om det långa loppet inte 40-50 år.

Sverige har haft gott om guld sedan gustaf Wasas tidsålder.

Sen att vi slösade bort det på fälttåg beror ju bara på usel drift av Svearike.

Läs med glimt...

Här har du fel skrotnisse. Jag ser inte kritiken mot Norge i mitt resonemang. Men ser kritiken i Drysens kommentar där det är just sånna kommentarer som gör att det blir fint lite integrering ens om vi är så lika... Att jag reagerar är väl kanske för att jag som: 1 kvinna som har gått på byggena 2 svensk/finsk invandrar arbetskraft 3 är emot sånna kommentarer. (Har fått just denna kommentaren slängt i trynet inte bara en gång men flera gånger!)

Drysen har placerat svenskarna på en väldigt låg rangordning här... Undrar just varför?

Inte heller nu ser jag vad i Drysens kommentar som var norgekritiskt.

Inte heller nu ser jag vad i Drysens kommentar som var norgekritiskt.
Han kritiserar inte Norge... Han undervärderar sitt eget...Sverige...Jag är stolt av Sverige och ser inte det komiska i att han placerar svenskarna på en låg nivå...
:( Ser du nu vad jag provar att komma fram till?

Jag pratar om det långa loppet inte 40-50 år.

Sverige har haft gott om guld sedan gustaf Wasas tidsålder.

Sen att vi slösade bort det på fälttåg beror ju bara på usel drift av Svearike.

Läs med glimt...

Ser den då ;)

Han kritiserar inte Norge... Han undervärderar sitt eget...Sverige...Jag är stolt av Sverige och ser inte det komiska i att han placerar svenskarna på en låg nivå...
:( Ser du nu vad jag provar att komma fram till?

Svenskarna har väl alltid lidit av en gängse prestationsångest? Det är väl därför vårt norra lilla skitland kan vara så jävla bra på så jävla mycket? :D

Norsk bilindustri har ingen direkt historia så jag tror nog att det är lite man kan göra med det. ;)
Det är väl rätt tryggt att säga att Norsk bilhistoria är historia, googla "Troll" ;)
(jaja, dom sätter i hop lite el-bilar utanför kongsvinger)

Haugesund?, jag var ute på Karmöy å tävlade i simhopp på 80 talet, varför dom la tävlingarna där ute vet jag inte då haugesund har(hade) ett gäng skapliga hoppare

Det är väl rätt tryggt att säga att Norsk bilhistoria är historia, googla "Troll" ;)
(jaja, dom sätter i hop lite el-bilar utanför kongsvinger)

Haugesund?, jag var ute på Karmöy å tävlade i simhopp på 80 talet, varför dom la tävlingarna där ute vet jag inte då haugesund har(hade) ett gäng skapliga hoppare
Helt enik med Troll haahaha
Ja Haugesund ja... Där hittar ni mig som regel... Jag är ingen fena på det där med simhopp eller simning över huvud taget sååå om detta tvistar endast de lärda. Men då finns vi i alla fall på kartan här också... Inta bara olja i väster alltså :D

Nyheter
HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet

Den 1 augusti kör Hydet MC ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026