vi fattiga svenskar :)

"– Att norrmännen har olja hit och dit och att svenskarna är Nordens polacker är bara skoj, men det får inte bli en klyfta mellan oss på riktigt, säger fotbollsproffset Daniel Nannskog."

Svenskarna har ju blivit nordens polacker i Norge. Vi har ju blivit tjänstefolk för norrmännen. Vad hände?

"– Att norrmännen har olja hit och dit och att svenskarna är Nordens polacker är bara skoj, men det får inte bli en klyfta mellan oss på riktigt, säger fotbollsproffset Daniel Nannskog."

Svenskarna har ju blivit nordens polacker i Norge. Vi har ju blivit tjänstefolk för norrmännen. Vad hände?

1905..... och en av de största missarna i svensk underrättelsetjänsts historia.

De hittade olja.
Vi hade vår egen storhetstid efter WWII, när vi hade en fungerande industri och infrastruktur när i princip resten av europa var sönderbombat.

Även om det skämtas mycket så går det inte att komma runt sådant här.

Enligt egna empiriska undersökningar så kostar allt utöver att överleva skjortan i norge jämfört med i sverige, så den reella skillnaden är inte speciellt stor.

Jag känner få svenskar som tycker att en bakispizza och en 2l cola är dyrt.

Enligt egna empiriska undersökningar så kostar allt utöver att överleva skjortan i norge jämfört med i sverige, så den reella skillnaden är inte speciellt stor.

Den är 15% till Norges fördel, eod.
Att vissa saker är löjligt dyrt är det inte snack om, och speciellt som svensk turist som ju har fått betalt i svenska löner.

(att svenskar reagerar på pizzapriset ingår, en tvåhundring för en pizza som bortemot fyra kan dela på är ju billigare än en solopizza för 70 ;) )

Jag känner flera som tycker att det är dyrt.
De jobbar (och bor) i Norge.

Jag kollade PPN för olika länder för att visa att normännen inte har det så bra som vi lockas att tro.
Backfire.
Det har dom.
Enligt statistiken för 2006, så har de det bättre än de flesta normala länder (Luxemburg, Dubai och liknande tror jag inte finns i verkligheten).

Den är 15% till Norges fördel, eod.
Att vissa saker är löjligt dyrt är det inte snack om, och speciellt som svensk turist som ju har fått betalt i svenska löner.

(att svenskar reagerar på pizzapriset ingår, en tvåhundring för en pizza som bortemot fyra kan dela på är ju billigare än en solopizza för 70 ;) )

Jag jämförde med en svensk solopizza för 45-50 spänn eller en svensk familjepizza för 100-125

Vad kostar en Volvo V70 i norge?

Vad kostar ett paket svenskt smör? (näe nu var jag bara taskig)

Jag säger inte att det är fel med ett system där saker som att äta och bo är billigt i jämförelse med lyxbilar/båtar/motorcyklar eller annan (onödig) lyx eller där man straffskattar alkohol och tobak (vilket vi gör)

Jag säger bara att genomsnittsnorrmannen ofta tycker att det är dyrt att unna sig något utöver det nödvändigaste.

Jag hade en granne som var norrman, han finansierade alla sina hemresor med att köpa saker i sverige och sälja i norge.
Bland annat (eftersom han jobbade med det) bildelar och tillbehör.
CD skivor och DVD filmer beställde hans släkt med honom, samt sportutrustning.

Det ska till en ordentlig prisskillnad innan jag ber släktingar ta med sig sånt åt mig när dom kommer och hälsar på, så tydligen var det det.

Sen tror inte jag heller att norrmännen har det sämre än oss, jag är övertygad om att dom har det bättre ekonomiskt, men dom har ett annat konsumptionsmönster än oss.

Last edited:
Norge är ett u-land och kommer alltid att vara det.

Att dom hittat och lever på olja ett tag är bara bra, om inte oljan dykt upp så hade dom bett att vi skulle annektera dom för att öht kunna existera.

Det enda vettiga Norge har är söta töser.

Just Volvo V70 och liknande bilar ÄR svindyra, inget snack om saken, och speciellt om du dänger på lite utrustning, men dom är bannemig inte gratis i Sverige heller ;)
XC70 T6 304 hk Aut. AWD: 1 008 800:- NOK
XC70 T6 304 hk Aut. AWD: 443 000:-SEK

http://www.volvocars.com/no/all-cars/Documents/2012_XC70.pdf

Det kryllar inte av den variant i något av länderna ;)
(det är faktiskt inte så många vi bygger av dom alls, undrar varför :D )

Jag roade mig med att kolla upp min kusin, han är körskolelärare.
2009 tjänade han 518 918 och betalade 198 817 i skatt.

Jag tjänade 376 000 och betalade 100 000 i skatt.

I praktiken kan vi köpa en likvärdig volvo för ca. en årslön.

Last edited:
Lite styvt dubbla priset, vi hade 86% av deras lön efter justeringar, jag förstår att det inte säljs så många...

Men som jag sa tidigare har jag inget emot att lyxkonsumtion blir dyrt om bara det nödvändiga blir lika mycket billigare.

ÅAS är jag en sån som inte deltar i statusjakt, jag ser ingen anledning att till exempel byta ut min 10-15 år gamla tv (som jag fick gratis) mot en ny osv, så jag skulle inte drabbas av en prishöjning av såna varor.

Och om detta tvistar de lärda... Denna slags diskussion kommer att pågå i tid och evigheter... OCH tillbaka för den delen.
Jag är en av dem personerna som kom till Norge med den sista böljan av arbetare, och har blivit kvar. Inte för att jag inte vill bo i Sverige men för att jag trivs här och har ett drägligt liv...
Att det sen är bevisat att Sverige har samma löneläge som Norge när du ser den i siffror är svaret olika. Norsk arbets- och den fackliga politiken har kommit längre än svensk. Här är det högre lönetariffer och kollektivavtal för att det är just dyrt att leva och bo i Norge. Skatterna ligger på en genomsnittligt dyrare läge än svenskarna har...
Den gemene norrmannen betalar ett minimum om 36% skatt oavsett var han/hon bor... Ta steget längre ja nästa är 45% skatt om du tjänar mer än 471 900 NOK/år...
Kommer jag inte ihåg helt fel så är det ett genomsnitt på 32,5% i Sverige för den samme svensken.

Uttrycket "Norges polacker" anser jag väl egentligen är helt galet även om svenskarna är den av utländsk arbetskraft är den största enligt norsk statistik. Detta för att man kan gå så långt tillbaka som till 50- och 60-talet i norsk och svensk arbetshistoria där hög- och lågkonjunktur byter av varandra. Man kan inte glömma bort att det inte är så länge sen norsk arbetskraft kom till Sverige under den sista högkonjunkturen hemma.

"Norrmännen har olja" ja det är rätt, danskarna har sjön, faktiskt också korrekt, finns att läsa om i norsk historia ang just Nordsjön och hur den har blivit fördelad...

Flera här som läser och menar att det är helt ok att komma till Norge och jobba för att sen faktiskt kunna både unna sig fritid och råd att göra det man vill hemma i Sverige. Många norrmän är förbannade för att sk utländsk arbetskraft kommer hit och "snor" pengarna med sig till sina hemländer...
Tinget är det att till större delen så betalar vi också norsk skatt till den norska staten...

Att en svensk har en valuta index som pendlar mellan 11-26 % av den norska kronan är faktiskt en stor del av varför många väljer att komma till Norge och jobba... Varför tjäna 100 Sek när du kan åka och få 20 sek mer... Borta är man ju i alla fall på jobb... det är inte för att knäppa någon på näsan när jag skriver detta... Men det blir skillnad i plånboken det också i slutändan...

Jag vet inte... Menar att det måste vara upp till var och en vad som är värt. En del tar jobben för de har en chans å tjäna pengar på allvar för att kunna kombinera den tiden med annat, familj, vänner, mc och andra intressen. För att inte tala om de som håller på med racing på banorna runt omkring i världen, där man faktiskt kan göra det med gott samvete och veta att man inte tappar pengar på det för att man måste ta sig fri från jobbet...
Missförstå mig inte men så är det också många norskar som jobbar varje dag, helt som hemma i Sverige. Bara det att man har fått igenom arbetsrotation (turnus). Det är ju den alla vill ha... PGA ovanstående...

Känns lite som jag försvarar Norge och det kanske jag gör i detta läget... De hade tur med oljan ja, Sverige blev en välfärdsstat på 2a världskriget pga malmen man sålde till tyskarna...

Men säg mig en sak... Varför har så många klagomål på sitt brödraland? Är det pga att de står utanför EU och inte sitter med stats skulder til utlandet för att "ALLT" skulle bli bättre i Sverige när man öppnade gränserna? 2 år efter att man insett att det blev helt fuckat i Finland av samma anledning...Eller är det för att Sverige inte har varken kontroll eller kapacitet att ta hand om invandringen till Sverige (Generellt invandring). Infrastrukturen går till helvete, och industrierna väljer att flytta utomlands för billigare produktion...Jobben försvinner....

Jag menar att det inte är den enskilda staten man ska klaga på eller att det är sååå dyrt i Norge. Jag menar att varje människa gör det man måste för överlevnaden... Väljer man att gå hemma och leva på soc och beklaga sig över hur dyrt allt är, eller om man väljer att jobba och tjäna pengar till ett gott liv, valet är fortfarande den egna individens.

Alla kan göra något med sitt liv, frågan är bara om man har motivation och vilja.

Klaga inte på Norge! De klagar inte på Sverige! Många norrmänn väljer faktiskt att jobba med svenskar för vi är mest lika varandra på många sätt....

Passar på att be om ursäkt att det blev ett långt inlägg...

Ha det gott folkens!

Lite styvt dubbla priset, vi hade 86% av deras lön efter justeringar, jag förstår att det inte säljs så många...

Men som jag sa tidigare har jag inget emot att lyxkonsumtion blir dyrt om bara det nödvändiga blir lika mycket billigare.

ÅAS är jag en sån som inte deltar i statusjakt, jag ser ingen anledning att till exempel byta ut min 10-15 år gamla tv (som jag fick gratis) mot en ny osv, så jag skulle inte drabbas av en prishöjning av såna varor.
Det är extremvarianten, mera normala och gångbara bilar ligger närmre varandra(se tillägget jag gjorde)
Norge har ruggiga skatter på "lyx".
Platt-tv kostar ungefär det samma, krona för krona, 7k för en +45" osv.

Det är extremvarianten, mera normala och gångbara bilar ligger närmre varandra(se tillägget jag gjorde)
Norge har ruggiga skatter på "lyx".
Platt-tv kostar ungefär det samma, krona för krona, 7k för en +45" osv.

Aha, jag fick intrycket att just plattv var "lyx" i norge då det var norskinvasion på elektronikkedjorna här i somras, och alla verkade köpa just TV, men det kanske bara var gynnsam valutakurs och bra priser på dom stora kedjorna som gjorde det.

Aha, jag fick intrycket att just plattv var "lyx" i norge då det var norskinvasion på elektronikkedjorna här i somras, och alla verkade köpa just TV, men det kanske bara var gynnsam valutakurs och bra priser på dom stora kedjorna som gjorde det.
Det är inte alltid norrmän tänker till ;)
Fast det blev ändå 1400:- i "rabatt" på en 7k tv, så lite pengar blir det ju över efter en tur över grensa.

Ja du så enkelt kan det ju faktiskt ha varit där och då för normalt lönar det sig inte att åka till Sverige för att köpa elekronik/teknologi prylar...

Varför har så många klagomål på sitt brödraland?
Passar på att be om ursäkt att det blev ett långt inlägg...

Ha det gott folkens!

Varför inbillar sig finnar och norrmän att svenskar klagar på dem jämt?
Oavsett vad som diskuteras?
Som en tonårig lillasyster.

Jag undrar alltså allvarligt.
Du verkar ju ganska integrerad i Norge, eftersom du reagerar på samma sätt.
Kan du visa vad i tråden som är kritiskt mot Norge?

Ja du så enkelt kan det ju faktiskt ha varit där och då för normalt lönar det sig inte att åka till Sverige för att köpa elekronik/teknologi prylar...

Ja, och då hade dom ju smör i landet, så dom behövde ju inte smuggla det :D

Jag är ju väldigt kritisk mot den norska "välfärden" i ett längre perspektiv.
Man hoppas att oljefonden används vist.

Nyheter
Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D

H-D presenterar nya Deadwoo...

Sommarauktion hos Antiqueweb

Svenska Antiqueweb avslutar...

HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet

Den 1 augusti kör Hydet MC ...