VFR800Fi IAT Sensorfel

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Hej!

Har just gjort service(ventiljust, luftfilter m.m.) på min VTR800Fi -99 med 6000 mil på mätaren, och när jag satt ihop den igen och startar så tänder sig Fi-lampan efter ca 10 sekunder, samtidigt som cykeln går upp lite i varv.

Enligt självdiagnostiken (9 blink) ska det vara dålig kontakt eller fel på IAT Sensorn som mäter tempen på inkommande luft.

Känns lite märkligt att den skulle paja just nu men visst kan det vara så, men innan jag köper en ny skulle jag gärna vilja verifiera att den verkligen är kass.
(kopplar jag ur den lyser Fi lampan direkt vid start)

Nämnas bör kanske att cyklen verkar gå som den ska.

Finns det något sätt att mäta själva sensorn?

Någon annan som råkat ut för samma och har nåt bra tips?

Mvh
Micke
 

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Tack för länken, men jag blir inte klokare på den här, eller så fattar jag inte hur dom mäter.

Men mäter jag uttaget på cykeln har jag 5 V till sensorn så där verkar det vara ok, men hur jag ska kunna mäta vad som kommer ut från själva sensorn utan ha ström fram till den fattar jag inte, men som sagt, jag kanske missar grejen?

Men om jag puttar in 12v till sensorn får jag ut 12 v i andra änden oavsett temperatur, är det så enkelt så det betyder att sensorn är kass?
 
Last edited:

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Tackar, nu har jag kört efter den sidan och alla värden verkar stämma, dessvärre mynnar ju det ut till "Replace ECM with a new one and inspect again".

Ska jag alltså tolka detta som felet inte ligger IAT sensorn utan någon annanstans?
 

Tommy Gsson

Medlem
Gick med
7 Jul 2010
Ort
Enköping
Hoj
-00 Honda VFR800F Rothmans
Eftersom felet uppkom i samband med servicen skulle jag kolla alla kontakter som varit lösa eller kan ha blivit "ruckade", även jordpunkterna. Uppmärksammade att man inte mäter "jorden" i felsökningen så mät motståndet på den kontakten där du inte har styrspänning mot samma färg på kabel vid MAP-sensorn.
Tommy
 

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Det är precis det jag far efter, jag har lite svårt att se att elektronik bara går sönder helt oförhappandes, och att det skulle ske precis när jag vart där och pillat känns osannolikt, jag vill ha det till att jag missat något...

Men det skumma är ju att diagnostiken visar "fel på eller dålig kontakt med IAT", eller tolkar jag den fel?

Den blinkar först 1 gång, paus, 2 blink paus och sen 9 blinkningar.
(när jag byglat för självdiagnostik)
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Satte du på tändningen med IAT-sensorn bortkopplad?
I så fall kanske det hjälper med en norsk reset?
 

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Satte du på tändningen med IAT-sensorn bortkopplad?
I så fall kanske det hjälper med en norsk reset?

Nää, jag har för vana att ta bort nyckeln från cykeln för att inte riskera provstart när "fel grejer" är isärplockade, så jag har inte haft på tändningen före den var hel igen, men faktum är att jag har inte ens haft loss IAT-sensorn under servicen då det inte är nödvändigt.

Enda kontakten jag kan minnas att jag lossat är en vid vänster kylare, och den är tillbaks.
 
Last edited:

Tommy Gsson

Medlem
Gick med
7 Jul 2010
Ort
Enköping
Hoj
-00 Honda VFR800F Rothmans
Korta blinkningar allihop eller är det någon som är lång? 1.3sek lång blinkning är det samma som 10 blinkningar,
om du har 1 kort sen paus 2 korta sen paus 9 korta så har du 3st felkoder kod 1 + 2 + 9 = MAP sensor, MAP sensor vacuum, IAT sensor.
Tommy
 

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Japp, nu har "vi" kommit ett steg till, jag provade o starta med sidostödet nere då det tydligen blir "live" felkoder, då blinkade bara 2 korta blink med paus emellan, vilket alltså som Tommy skriver ska vara MAP sensor vacuum.

Googlade mig till hur man raderar minnet i ECU och nu efter omstart visar den bara 2 blinkningar, 1:an och 9:an kan alltså varit gamla felkoder som legat kvar.

Och då till alla dessa slangar, tycker jag har kollat och kollat dom om o om igen men uppenbarligen är det någon jag missar, någon ide om vart jag ska prickskjuta istället för att gå över allt igen?

EDIT: Tror jag hittat boven i dramat, återkommer när jag fått ihop det hela igen...
 
Last edited:

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Yes, det va då en välsignelse, den huvudvärken jag har nu är inte nådig då jag inte har nåt utsug i garaget:huvet

Men det var slangen från MAP sensorn som ska in under sensorn över treans cylinder , att det var jag som missat något trodde jag hela tiden, men snöade in mig på 9: blinket och kom därför inte vidare.

Tusen tack för all hjälp, nu kan jag sova lugnt inatt även om det känns som jag har bakrus redan nu.

Mvh
Micke
 

Tommy Gsson

Medlem
Gick med
7 Jul 2010
Ort
Enköping
Hoj
-00 Honda VFR800F Rothmans
:tummenupp
Har hört att en god whisky hjälper mot huvudvärk, eller om det nu bara blev roligare....
Tommy
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top