VFR800 i raceutförande?

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Ända sen jag provade VFRen för första gången har jag vare lite småkär å sneglat lite kärleksfullt varje gång nån åkt förbi på en :D Hursomhelst, säg att man tog en större summa pengar och byggde om den, skulle den kunna göras konkurranskraftig? Finns det nån som redan gjort det? Tycker snurran är så skön!

Hur tycker ni som har/har haft en VFR och kört riktiga sporthojjar att den ter sig på banan?

Hiva upp bilder ifall ni har moddade VFRer! :tummenupp

Roligast är förresten de två senaste modellerna, men har ni äldre modeller så hiva upp dom också ;D

Tung, trögstyrd och med väldigt osportiga köregenskaper, alltså ingen potentiell banräser. Minns en artikel i Performance Bikes för ett tag sedan, där de jämförde GSX-R 750, ZX-12R och VFR800 i ett touring-test. England - Frankrike på småvägar. VFR:en kom hjälplöst sist.

Bittert :( Tack ändå!

Varför ser vi inte fler V4or i raceutförande egentligen? Typ VF600RR? ;>

OlleR skrev:
Ända sen jag provade VFRen för första gången har jag vare lite småkär å sneglat lite kärleksfullt varje gång nån åkt förbi på en :D Hursomhelst, säg att man tog en större summa pengar och byggde om den, skulle den kunna göras konkurranskraftig? Finns det nån som redan gjort det? Tycker snurran är så skön!

Hur tycker ni som har/har haft en VFR och kört riktiga sporthojjar att den ter sig på banan?

Hiva upp bilder ifall ni har moddade VFRer! :tummenupp

Roligast är förresten de två senaste modellerna, men har ni äldre modeller så hiva upp dom också ;D

Du får väl försöka få tag i en RC45:a. Brukar finnas några enstaka i tyskland till salu ! Lite onödigt dyr kanske...

Har kört VFR800 i 5,5 säsonger. En hel del bana. Den gör mkt bra i från sig på bana för att inte vara ren sporthoj men ska du ha en sporthoj (snabba dagsturer och banåkning) så är det bättre att köpa en sporthoj!

Om du däremot ska ha en hoj för Europatouring, weekendturer, snabba dagsturer (kanske med skjuts) och en och annan bandag är hojen superbra. Fixar allt detta klart godkänt.

Första uppgradering vore fjädringen. Sen skulle gärna fotpinnarna få sitta lite högre upp...

Performance Bikes hade med VFR800 i sin Sportsbike of the Year (såpass bra tycker dom att den var) och den kom inte sist!!

Aaron skrev:
Har kört VFR800 i 5,5 säsonger. En hel del bana. Den gör mkt bra i från sig på bana för att inte vara ren sporthoj men ska du ha en sporthoj (snabba dagsturer och banåkning) så är det bättre att köpa en sporthoj!

Om du däremot ska ha en hoj för Europatouring, weekendturer, snabba dagsturer (kanske med skjuts) och en och annan bandag är hojen superbra. Fixar allt detta klart godkänt.

Första uppgradering vore fjädringen. Sen skulle gärna fotpinnarna få sitta lite högre upp...

Performance Bikes hade med VFR800 i sin Sportsbike of the Year (såpass bra tycker dom att den var) och den kom inte sist!!

Mycket intressant tråd det här.
Köpte en VFR800 Fi -98:a i våras och tog mit KK i juli. Har hunnit med ca 500 mil sedan dess. Blandat mellan ren nöjesåkning (både i "glidartempo" och så snabbt jag kan), nytto åka, tredagars semester och en del rundor med passagerare. Har insett att det inte är någon räser jag sitter på utan en allroundhoj men nästa säsong vill jag prova på att åka på bana med den. Allt för att bli en bättre, säkrare och snabbare MC förare. Nu till frågan. Vad behöver jag göra med hojen för att detta skall funka?
Slip on ger ju ingen power bara ljud. Fjädringen kan ställas men behövs det? Däck, kraschpuckar? Vad behöver jag?

Maverick_ou812

Köp en TL1000S istället :tungan

Jag lånade en VFR800 en helg. Trevilg att glida runt på, men stor risk att somna på den där saken. Hade den haft litta mer power så hade det varit en fin allround, nu tyckte jag den var könlös. (alternativt 100 kilo lättare...) Dock så var den helt orginal, och nästan ny :tungan :D
Jag hade hoppats på mer än den levererade, så jag kanske var för hård i min sågning av den efter den helgen.
Kan inte komma på ett enda tillfälle som jag valt en VFR framför min TL, och enda gången jag skulle föredragit en VFR framför XRen är på en touring runda -lär ju inte hända på en XR...

Min helt personliga åsik är att inte lägga mer pengar på den utan byt till en VTR1000 Firestorm eller en TL1000S - beroende på design smak :)

Om du tittar på en TL så försök att inte köpa en som är helt orginal... lol, det finns en och en annan sak som mår bra av att bytas (som bakfjädring och så...)
Finns en hel tråd om bara Tiller/Tills. Kulthoj men inte för alla .:)

Och för att köra bana behöver du faktiskt inte göra någonting (första gången). Man får dock anpassa farten efter egen förmåga och hojens förmåga.
Prova köra bana först och se om det var kul (duh...) och efter första ban besöket kommer du har mer kött på benen om vad som inte funkade så bra.
Fråga även folk i depån, för troligen behöver du styva upp fjädringen om den är orginal inställd. Särskilt om du väger mer än en standard japps :P

Maverick_ou812 skrev:
Slip on ger ju ingen power bara ljud. Fjädringen kan ställas men behövs det? Däck, kraschpuckar? Vad behöver jag?
Maverick_ou812

För första bankörningarna: Inte ett skit! Du komemr ha skitkul ändå!!! :D
Utöver det: Slipon, tveksamt eftersom de flesta banor (itne SRW dock) har ljudkrav. Däck, vadå? SLicks? Ska du köra gata oxå så e det väl tveksamt? Kraschpuckar, bra "försäkring"... Fjädring, kanske...men gissar att man ska köra en del för att märka att de befintliga inte räcker till(?).

Bara mina personliga åsikter...jag har kört bana två gånger, med "touringdäck" och vtr:ens erkännt kassa framgaffel...men jag hade svinkul iallafall! :D

Det har tillverkats racehojar med v4......... :kär

OlleR skrev:
Bittert :( Tack ändå!

Varför ser vi inte fler V4or i raceutförande egentligen? Typ VF600RR? ;>

Bifogat

• nr750.jpg
    nr750.jpg
    39.5 KB · Visningar: 172
marcusj skrev:
Det har tillverkats racehojar med v4......... :kär
Japp japp, de e mäktigt, men nu är det över, varför? Vill ju ha en modell 2005 V4 som hänger med i utvecklingen! :)

Jag GISSAR att det går skrämma några fler pollar ur V4an som sitter i VFRen, de va därför de va lite intressant :> Jag gissar att lyfta över en sån motor i en CBR/R6/ZX6R/GSXR600-ram e hopplöst?

PutteLiten skrev:
Köp en TL1000S istället :tungan

Jag lånade en VFR800 en helg. Trevilg att glida runt på, men stor risk att somna på den där saken. Hade den haft litta mer power så hade det varit en fin allround, nu tyckte jag den var könlös. (alternativt 100 kilo lättare...) Dock så var den helt orginal, och nästan ny :tungan :D
Jag hade hoppats på mer än den levererade, så jag kanske var för hård i min sågning av den efter den helgen.
Kan inte komma på ett enda tillfälle som jag valt en VFR framför min TL, och enda gången jag skulle föredragit en VFR framför XRen är på en touring runda -lär ju inte hända på en XR...

Min helt personliga åsik är att inte lägga mer pengar på den utan byt till en VTR1000 Firestorm eller en TL1000S - beroende på design smak :)

Om du tittar på en TL så försök att inte köpa en som är helt orginal... lol, det finns en och en annan sak som mår bra av att bytas (som bakfjädring och så...)
Finns en hel tråd om bara Tiller/Tills. Kulthoj men inte för alla .:)

Och för att köra bana behöver du faktiskt inte göra någonting (första gången). Man får dock anpassa farten efter egen förmåga och hojens förmåga.
Prova köra bana först och se om det var kul (duh...) och efter första ban besöket kommer du har mer kött på benen om vad som inte funkade så bra.
Fråga även folk i depån, för troligen behöver du styva upp fjädringen om den är orginal inställd. Särskilt om du väger mer än en standard japps :P

Tack, tack, tack för råden! :Bugar

Ni har "övertalat" mig! (Jättesvårt va?) Jag SKA åka bana nästa år!!
Det där med billig vurpförsäkring i form av kraschpuckar låter helt rätt för mig.
Och, hmmmmmmmmmmmmmmmm, VTR1000... :drool jummi, jummi, har redan insett det. Vilken hoj alltså!
Ställa fjädringen lite hårdare, absolut! Ingen "japps" vikt här inte.
Hoppas någon / några vänliga själar här på SH kan börja tipsa om nästa års bandagar? Får väl leta i historiska trådar annars.

Tack för hjälpen Rookie o PutteLiten (skåningar ställer ju alltid upp verkar det som)! Hoppas vi ses där ute på banan ( :banana ) till våren

Maverick_ou812

Maverick_ou812 skrev:
Ställa fjädringen lite hårdare, absolut! Ingen "japps" vikt här inte.
Ställa fjädringen lite hårdare innebär INTE samma sak som att dra allting i botten... Varför jag säger det är för att många tror att det är "mest race". Ta me verktygen å gör det på banan, så gör då jag iaf :) Då kan du prova standard först för å känna hur de känns! Man orkar ändå inte köra i sträck hela dagen ;) Lika bra göra nytta i pauserna!

Maverick_ou812 skrev:
Och, hmmmmmmmmmmmmmmmm, VTR1000... :drool jummi, jummi, har redan insett det. Vilken hoj alltså!

Tack för hjälpen Rookie o PutteLiten (skåningar ställer ju alltid upp verkar det som)! Hoppas vi ses där ute på banan ( :banana ) till våren

Maverick_ou812

Jag ska köra ALLA SMC:s knutstorp körningar nästa år tänkte jag...bara att hänga på! :tummenupp

VTR e en superhoj...speciellt denna...köp! köp! köp! :D
http://www.sporthoj.com/annonser.php?id=12312

Last edited:
Förlåt OlleR, skall inte förringa din hjälp heller.
Nej, bottenläge är väl aldrig bra?! En anpassad fjädring måste ju vara det bästa.
Att prova sig fram är väl det enda rätta.

Rookie, grymma pipor på Eldstormen, jag följer med till Knudan och skulle du hänga av mig på vägen dit så är det väl bara till att följa "the sound of thunder".
Såg att planeringen inför 2005 år på G. Är det någon här från SH som är instruktör förresten?

Maverick_ou812 skrev:
Rookie, grymma pipor på Eldstormen, jag följer med till Knudan och skulle du hänga av mig på vägen dit så är det väl bara till att följa "the sound of thunder".
Såg att planeringen inför 2005 år på G. Är det någon här från SH som är instruktör förresten?

hehe...de duger...iallafall till att starta billarm med... :D

vet att det finns instruktörer som brukar skriva här men kan inte namnen eller nicken...

NR750 är ju väldigt exklusiv men någon racerhoj är det inte. Alldeles för tung. Tyvärr.

Maverick_ou812 skrev:
Förlåt OlleR, skall inte förringa din hjälp heller.
Nej, bottenläge är väl aldrig bra?! En anpassad fjädring måste ju vara det bästa.
Att prova sig fram är väl det enda rätta.
Inte för att jag ser vad jag ska förlåta dig för :P
Ett annat litet tips är att kolla lufttrycket så det stämmer också, på motarden gjorde det natt å dag.

Eftersom det sitter V5or i Hondorna å V4or i Duccarna i motogp tycker man ju att det borde va en vettig konstruktion, varför ser vi inga sporthojjar med dessa snurror?

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna