Vfr750 problem!

Jonas24

Ny medlem
Gick med
21 May 2003
Ort
Malmö
Hoj
VFR750-94
Goddagens!

Behover nu desperat eran hjalp med min trilskandes vfr 750-93.
Jag kopte den for tre manader sedan. Jag korde en stracka pa 10 mil for att fa hem den. Da borjade problemen... Jag kunde inte starta fanskapet... sa jag fick springa igang den... x-tra kul :mad: Da verkade det som batteriet var stendott. Jag lat den sta ett dygn o kunde sedan starta den igen konstigt nog. Jag tog sedan tre lektioner me min egen cykel. Forsta lektionen gick helt klanderfritt men andra lektionen sa borja skiten krangla igen. Den har gangen sa stannade dog motorn hela tiden om man inte konstant holl uppe varven=livsfarligt sa min korlarare fick kora hem den. Han misstankte branslepumpen hade pajjat + likriktaren (vet inte va det e for natt, jag oversatte rectifier) Da lamnade jag in hojjen pa lagning. Mekarkillen sa att batteriet va stendott sa han laddade upp det igen Att byta branslepump o likriktaren skulle bli skitdyrt sa vi borjade med bara att ladda batteriet. Efter det sa har hojen funkat fint i nan vecka anda till for tre dar sedan da samma problem uppstod. Nu e batteriet helt dott o motorcykeln bara dor nar jag e ute o kor om jag inte haller uppe varven. Misstanker att jag blev blast pa hojjen o att forra agaren kande till problemet. Det e sa javla jobbigt att man inte kan meka sjalv. Har ni hort om liknande problem pa denna modell. Kopte cykeln p.g.a dess ododliga kvalitetsrykte men har hittils haft en hel del problem med den. Batteriet behovs val i princip bara for att starta hojen val??? Sa att hojen dor nar man e ute o trycker maste val bero pa nat annat.

Extremt tacksam for svar
Eder Jonas
 
se tråden här om tt600 start o batteriproblem. Luktar batteri och/eller laddningsproblem.
/u
 
Jonas, det låter helt enkelt som om du bara behöver köpa nytt batteri. Ett bagatell-artat problem isf eller ivärsta fall laddningen, men det ska inte heller vara så märkvärdig.

Ditt resonemang om att batteriet bara behövs för att starta håller inte heller då hoja (och bilar) laddar enormt dåligt på tomgångsvarv.

Testa batteriet.
Ladda det över en natt och se om det funkar, dvs mät med en voltmeter. Mät sedan på batteriet efter 10 timmar eller mer efter att du har laddat, UTAN att ha det inkopplat någonstans, så märker du om batteriet håller spänning eller är kasst och "läcker ur"på kort tid.
 
Det finns battaritestare på en hel del mackar...
Är osäker på om den funkar med hojbatterier men antagligen.

Som Chrille sa så laddar batteriet helkasst vid tomgång, Om batteriet är gammal så är det bara att byta.. kör du extrembudget så finns ju hojbbatterier på Biltema.. :crash
 
Byt batteriet så skall du se att allt funkar fina fisken sen..
Hojen behöver nämligen ström för att tända och generatorn orkar leverera den strömmen när du håller lite varv men när den går på tomgång så måste batteriet hjälpa till lite men är det dåligt så suger det istället vilket medför att du inte har nog ström för att tändningen skall fungera.

Lycka till!

Och en VFR ÄR odödlig.
:tummenupp
 
BYT BATTERI,,,,,,,,
eftersom du inte har magnettändning så funkar det inte utan batteri.

hojjen du har brukar inte strula.





Jonas24 skrev:
Goddagens!

Behover nu desperat eran hjalp med min trilskandes vfr 750-93.
Jag kopte den for tre manader sedan. Jag korde en stracka pa 10 mil for att fa hem den. Da borjade problemen... Jag kunde inte starta fanskapet... sa jag fick springa igang den... x-tra kul :mad: Da verkade det som batteriet var stendott. Jag lat den sta ett dygn o kunde sedan starta den igen konstigt nog. Jag tog sedan tre lektioner me min egen cykel. Forsta lektionen gick helt klanderfritt men andra lektionen sa borja skiten krangla igen. Den har gangen sa stannade dog motorn hela tiden om man inte konstant holl uppe varven=livsfarligt sa min korlarare fick kora hem den. Han misstankte branslepumpen hade pajjat + likriktaren (vet inte va det e for natt, jag oversatte rectifier) Da lamnade jag in hojjen pa lagning. Mekarkillen sa att batteriet va stendott sa han laddade upp det igen Att byta branslepump o likriktaren skulle bli skitdyrt sa vi borjade med bara att ladda batteriet. Efter det sa har hojen funkat fint i nan vecka anda till for tre dar sedan da samma problem uppstod. Nu e batteriet helt dott o motorcykeln bara dor nar jag e ute o kor om jag inte haller uppe varven. Misstanker att jag blev blast pa hojjen o att forra agaren kande till problemet. Det e sa javla jobbigt att man inte kan meka sjalv. Har ni hort om liknande problem pa denna modell. Kopte cykeln p.g.a dess ododliga kvalitetsrykte men har hittils haft en hel del problem med den. Batteriet behovs val i princip bara for att starta hojen val??? Sa att hojen dor nar man e ute o trycker maste val bero pa nat annat.

Extremt tacksam for svar
Eder Jonas
 
Chrille skrev:
Ditt resonemang om att batteriet bara behövs för att starta håller inte heller då hoja (och bilar) laddar enormt dåligt på tomgångsvarv.

Nja, en sanning med modifikation.
För i tiden (innan det dök upp hojar med "R" i modellbeteckningarna...) så stämde det med kanske, men med moderna växelströmsgeneratorer så är man inte längre så beroende av att hålla varvet uppe för laddningens skull.
Dagens generatorer klarar laddningen även på tomgång, om man nu inte plågar dem med full belastning av alla strömförbrukare.
Mät över batteripolerna när hojen går på tomgång (batteriet måste vara helt , och hyffsat laddat också).
Har du minst 13,5V så räcker det för att kunna underhållsladda batteriet.
Är du osäker så är det bara att höja tomgången lite, eller gasa, och kolla ifall spänningen ökar lite till.



Testa batteriet.
Ladda det över en natt och se om det funkar, dvs mät med en voltmeter. Mät sedan på batteriet efter 10 timmar eller mer efter att du har laddat, UTAN att ha det inkopplat någonstans, så märker du om batteriet håller spänning eller är kasst och "läcker ur"på kort tid. [/B]


Bra tips!
 
Låter som laddregulatorn/likriktaren är paj...
En ny går på ca 1500 kr.

Jag känner igen symptomen från min kompis Suzuki förra sommaren.

Troligen är batteriet sönderladdat pga. detta fel!

:(
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top