VFR750 frågor

decube

Sporthojsnörd
Gick med
9 Feb 2006
Hoj
Suzuki Bandit-"R"
Hej!
Jag har nyss köpt en VFR750F från 92 och har lite små frågor.
Först så undrar jag om det är normalt att man behöver ha choken på den första kilometern för att motorn inte ska dö på tomgång. Sen när den är riktigt uppvärmd kan man dock stänga av choken och tomgången liger stadigt på 900rpm.

Sedan så tycker jag att det är lite väl mycket glapp i drivlinan, hojen kan skutta till vid växlingar. Kan det vara ryckutjämnarna, framdrevet som är kass?

/Nybliven vfr-förare :)

decube skrev:
2078006 Hej!
Jag har nyss köpt en VFR750F från 92 och har lite små frågor.
Först så undrar jag om det är normalt att man behöver ha choken på den första kilometern för att motorn inte ska dö på tomgång. Sen när den är riktigt uppvärmd kan man dock stänga av choken och tomgången liger stadigt på 900rpm.

Sedan så tycker jag att det är lite väl mycket glapp i drivlinan, hojen kan skutta till vid växlingar. Kan det vara ryckutjämnarna, framdrevet som är kass?

/Nybliven vfr-förare :)

Första kilometern låter lite mycket, men ingen katastrof. Lägg till 2-300 på tomgången och se vad som händer.
Synka förgarsarna om det inte hjälper.

Har du spänt kedjan som du ska? Framdrevet borde inte bara göra sig påmind vid växlingar. Låter allt som det ska när du (med handen) snurrar bakhjulet med hojen på centralstödet? Om det knakar kan det vara dags för nytt drivpaket.

Första kilometern var kanske en liten överdrift, ska iaf prova att öka tomgången lite då. Återkommer med resultat så fort det är gjort.

Kedjan har ett spel på c.a 2cm så det borde väl inte glappa så mycket då.
Om jag snurrar på hjulet när det är fritt hörs inget knakande.
Tänkte lossa bakdrevet imorgon och inspektera ryckutjämnarna...

Det är trottelstopps-skruven jag ska skruva på för att öka tomgången va?
Den var iaf helt gängpaj :mad: får ta och byta den.

Ryckutjämnarna såg mycket bra ut, så det spel som finns är nog bara i vxl-lådan och då bör det väl vara normalt?

*/ ?>
Back