Vfr!!

Gurra H

Nu med hus på vischan!
Gick med
13 May 2003
Ort
Uppsala
Hoj
VFR 800FI
Så var man slutligen lycklig VFR-ägare!

I fredags lastade jag, med benäget bistånd av mamma (hon som bakar pajer), Sukkan på hyrsläpet. Svalt och skönt att stå ute och lasta/spänna fast när det är -12°C!! Bottennotering på -17°C när jag passerade Ramstalund.
I Enköping lastade jag ombord resesällskap i form av Björn och färden gick vidare mot Skövde och den nyssnämndes föräldrar.
Där fick vi i oss en smarrig kebabpizza och en öl innan det blev några välbehövliga timmars sömn. Sukkan fick stå på underhållsladdning över natten, vilket på morgonen visade sig ha hjälpt föga.
Med en startvägrande inbyteshoj på släpet fortsatte vi på lördagsmorgonen vår färd mot Göteborg.
Tack vare bra vägbeskrivning och en god kartläsare anlöpte vi Yamaha Center utan problem eller felkörningar.
Sukkan lastade vi av och firmans mekaniker tog sig uppgiften att skaka liv i den, efter 15 timmar på släpet, rejält frostbitna hojen (se bild).
Efter att mekanikern anslutit ett enormt starthjälpsaggregat, förmodligen konstruerat för kallstart av ryska stridsvagnar, rumlade den till slut igång. På tre cylindrar....

Jag och Björn strosade runt och kollade hojar, drack kaffe och inspekterade VFR:n medan säljaren kikade närmare på Sukkan. Han stod fast vid det inbytespris han givit per telefon och vi gjorde affär!

Medhavd röd matta rullades ut och lastade VFR:n på kärran. Trots påhopp och glåpord från Björn spännde jag fast hojen med extra många spännband.

Vi åt en god lunch på restaurang Smakfullt utanför Borås och sedan fortsatte den långa färden hem. Många garv, lite snarkningar och två tankstopp senare landade vi i Södertälje där vi lastade ombord Annelis hoj.
Den fick skjuts till Järfälla där jag lastade av både den och Björn.

Vid halv tio landade jag slutligen hemma och kunde rulla av mitt nyförvärv och ta en provtur i garaget. Vilken skillnad mot min gamla!
Nu är det bara att invänta våren och de torra fina kurviga vägarna!

Ett stort tack till Björn för all hjälp och ordnadet av boende.

/Gurra
 

Bifogat

  • 150_5049.JPG_2.jpg
    150_5049.JPG_2.jpg
    128.2 KB · Visningar: 115
  • 150_5046.JPG_2.jpg
    150_5046.JPG_2.jpg
    132.5 KB · Visningar: 98
Läckert Gurra! :)
grattis till nya hojen.

fan va kul!.
:banana

/z
 
Tack själv för en trevlig tripp, och grattis till en bra affär. Nu är det bara våren som saknas...
 
Det var på tiden du skaffade dig en hoj utan kardan och en vikt under 500Kg. :hihi

Grattis Gurra! :banana
 
Grattis mannen :tummenupp

Jädra snygg färg oxå, blir fint till våren.
 
KUJON - FÖRRÄDER - LUSKEPÄLS - TÖSEDRENG - TYNDE ARME :pannkyss

Nu är jag snart ensam i tung vikts klassen :kocko

Grattis, du ser kalzz fin utt - en sån ve jag oxå gärna ha - jag vett att du kommer älska den :tummenupp :Bugar
 
Härligt Gurra!

Nu kommer du få bra mycket roligare på banorna!
Denna touringhojen lär svänga en aning bättre än choppern du hade förrut :tungan

Stort grattis!
 
Ser man på, du har nu bytt upp dig ett par hack :)
Hoppas att ni får många sköna mil tillsammans !!!
 
Har testkört en vfr och måste säga att den är väldigt lättsvängd för att
vara (touring)! Så nu kommer det gå bra mycket lättare på rörken och alla små
vägar runt uppland och resten av europa ; )

:tummenupp
 
Japp, det blir sovsäck på betonggolvet! Och så ska jag starta den varannan dag bara för att lyssna på ljudet!

Du är ju min team-kamrat i den kommande go-kart-tävlingen så det är klart att du får övningsköra på den!

/Gurra

Duchess skrev:
kul,nu måste du bo med den ni garaget el var du har den :)

Var det den jag skulle övningsköra på?? :va
 
ReDan skrev:
Har testkört en vfr och måste säga att den är väldigt lättsvängd för att
vara (touring)! Så nu kommer det gå bra mycket lättare på rörken och alla små
vägar runt uppland och resten av europa ; )

:tummenupp

Jaja Redan, nu är du bara trevlig - alla vett att en GRÖN Kawa är bäst...

kawasaki.jpg
 
Roade mig just med att jämföra lite fakta mellan mina hojar.
Inte så konstigt att VFR:n känns lite mer lätthanterlig och lättsvängd än Sukkan:

Gaffelvinkel: Sukka 58°, VFR 25,5°
Hjulbas: Sukka 1585 mm, VFR 1440 mm
Försprång: Sukka 156 mm, VFR 95 mm
Torrvikt: Sukka 256 kg, VFR 208 kg

Läste på någon choppersida på nätet att försprång på över 100 mm inte var att rekommendera då det kunde göra hojen ovillig att svänga... Nähä....

/Gurra
 
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top