VFR på bana ?

pentti01

Medlem
Gick med
3 Apr 2012
Ort
Storvik
Hoj
99. Honda VFR800 fi
Någon som vet om en VFR 800 med ABS och V-tec , är bra som hoj på öppen ban-dag ?
Funderar på att köpa sport-touring hoj och vill ha en som är skoj på bana .
Svårt att välja när man är Honda-nörd :tungan
 
"Bra på bana".. beror väl på vad du jämför med.. Men det finns folk som hojar fort på lite allt möjligt, så ser inte att den skulle vara ett hinder till att ha kul. Har bara hört gott om VFR i övrigt, så den är säkert kanon! :tummenupp

Kolla dock hur lågt centralstödet sitter om den har ett sånt och skruva loss om det är lågt.. dom kan ta i rätt tidigt ibland.
 
Bara kolla på youtube finns mycket filmer från bandagar där och övrig körning,vill du ha bra ljud ska du köpa årsmodell 99-01 där det låter fint om kamdrivningen :)
 
Eftersom jag aldrig kört på bana tänkte jag att den kanske är onödigt tung ? ;213 Kg torrvikt
Centralstöd verkar den ha, så det kan plockas bort, jag har mekstöd till bakre svingen.
Tackar för svar i.a.f :tummenupp
 
25kw xj900 på 240kg funkade bra att snurra runt med på gokart bana så 213kg vfr är nog inte överjävligt tungt :)
 
Hade i mitten på 90-talet en -93 VFR750 och den var bra tung att bryta runt med sina 250 fulltankade kilon.. Faktum var att den inte kändes så väldigt mycket smidigare än polarens ZZR1100 -92(som ju också vägde lika mycket). Men från 1994 års modell blev VFR något smidigare. De senaste VFR V-tec har jag inte kört men inte har de väl blivit sportigare än 1994-97 VFR750?

Överlägset smidigaste och och körgladaste(chassi) sporttouringen jag kört är Ducati ST. Hade dessutom själv en St3 -04 tidigare och den var även bekvämare än VFR att åka på. Toppeffekten är likvärdig som VFR men den upplevs mycket piggare tack var det betydligt kraftigare mellanregistret. Rekommenderas varmt!

Edit:
Oavsett vilken så bör man ta bort centralstödet vid bankörning för att undvika obehagliga överraskningar..
 
Last edited:
Jag har haft två VFR 800, en -98:a och en -07:a.
98:an gick bra att köra bana med, tog t.o.m. min RR licens med den. Har åkt åtskilliga varv på Knutstorp och Strurup Raceway med dessa två.
07:an var sämre i och med VTEC då den öppnar alla fyra ventilerna i precis "fel" varvtalsintervall, ofta när man lägger på gas precis i utgången av böjen och då rycker den till, inte alls skönt.
Saknar faktiskt min -98:a, den var riktigt bra att ha till det mesta. Centralstödet måste som sagt bort.

Licens 1.jpg

Men jag måste ändå säga att om du tänker åka mycket bana så är den helt fel, jag hade hellre satsat på en Fireblade. Om det är tight budget så skulle jag letat upp en 954:a och om du vill ha riktigt kul så satsa på en CBR1000RR från -08:a och framåt.
 
Last edited:
Mappad så duger den fint, sålde min 2008 i somras och har kört tre säsonger med den. Nackdelarna är de låga fot/skvallerpinnarna, vikten och originalmappen så att säga. Vikten gör inte så mycket ganska länge men när man börjar komma upp i snabb grupp är den gärna fysiskt krävande att kasta runt.

Jag hade flertalet roliga bandagar med min men PC-5'an gjorde hela skillnaden, inte effekten man är ute efter utan körbarheten när det kommer till denna.
 
Jag har haft två VFR 800, en -98:a och en -07:a.
98:an gick bra att köra bana med, tog t.o.m. min RR licens med den. Har åkt åtskilliga varv på Knutstorp och Strurup Raceway med dessa två.
07:an var sämre i och med VTEC då den öppnar alla fyra ventilerna i precis "fel" varvtalsintervall, ofta när man lägger på gas precis i utgången av böjen och då rycker den till, inte alls skönt.
Saknar faktiskt min -98:a, den var riktigt bra att ha till det mesta. Centralstödet måste som sagt bort.

View attachment 394783

Men jag måste ändå säga att om du tänker åka mycket bana så är den helt fel, jag hade hellre satsat på en Fireblade. Om det är tight budget så skulle jag letat upp en 954:a och om du vill ha riktigt kul så satsa på en CBR1000RR från -08:a och framåt.

Försäkrings skillnade är ju något enormt på en VFR och CBR1000RR tyvärr
 
Ett alternativ för att köra bana till VFR800 kan ju vara CBR600FA? Kan inte påstå att jag kört den på bana, men det finns säkert någon här på forumet som testat det.
 
Hade i mitten på 90-talet en -93 VFR750 och den var bra tung att bryta runt med sina 250 fulltankade kilon.. Faktum var att den inte kändes så väldigt mycket smidigare än polarens ZZR1100 -92(som ju också vägde lika mycket). Men från 1994 års modell blev VFR något smidigare. De senaste VFR V-tec har jag inte kört men inte har de väl blivit sportigare än 1994-97 VFR750?

Överlägset smidigaste och och körgladaste(chassi) sporttouringen jag kört är Ducati ST. Hade dessutom själv en St3 -04 tidigare och den var även bekvämare än VFR att åka på. Toppeffekten är likvärdig som VFR men den upplevs mycket piggare tack var det betydligt kraftigare mellanregistret. Rekommenderas varmt!

Edit:
Oavsett vilken så bör man ta bort centralstödet vid bankörning för att undvika obehagliga överraskningar..

Med risk för att vara tjatig, Ducati ST finns även med ABS om man så önskar. Och även en S-modell med bl.a mer avancerade fjädringskomponenter. Bara att ta av packväskorna och centralstödet vid bankörning så har man en alldeles utmärkt kompromiss mellan banhoj och brukshoj till rimliga kostnader :)
 
Last edited:
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Back
Top