VFR 800 eller VFR 800 V-TEC

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
KT skrev:
Fördelar eller nackdelar om denna cykel.
En kusin som undrar......
Nackdelar....??????
Förstår inte ens frågan... :va
Fördelar:
En otroligt driftsäker hoj som är bra till allt men inte bäst på något utom möjligen just driftsäkerheten.

Dessutom... en VFR med Slip On låter najs och enkelsvingen ger den ett "rejsigt" utseende!
Be honom leta upp BIKE:s alla reportage om VFR så får ni alla svar ni behöver.
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
Välj en VFR utan V-Tec. Sadeln är stenhård, känns lite understyrd och när V-tec:en hugger i rycker det till utav helvete. Jobbigt när man ligger och försöker hålla jämn fart i 165.... Kul till en början förstås men jag gillar den inte. Dessutom lät dom gamla MYCKET goare med drev-drivna kammar. MYYYYCKET goare. V-Tec har en tyst kedja. + slipon är svindyrt till V-Tec...

Nackdelar med en Honda VFR?

Enda nackdelen jag kan komma på är att jag har ingen sådan... :tungan
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag gillar gången och ljudet väldigt mycket. VTEC märker man inte av mer än att den tuggar i vid ett visst varvtal, så spelar inte det nån roll om man tar den nyare modellen eller den äldre så skulle jag nog välja den äldre. Jag tycker den är väldigt bekväm å köra, mig passade den som en hanske direkt jag satt mig på den för första gången, och den känslan har hållit i sig på de VFR jag provat.

Är det sporttouring man söker tycker jag det är ett givet val. Som sagt tidigare, inte bäst på något men bra på allt. Den bästa hoj jag provat "i totalen".

BTW nån som sett någe siffror på en rejält uppskrämd VFR?
 

U-joppe

Jack of all trades
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Sigtuna
Hoj
Frankenviffer
Hej, här är vad jag har snappat upp efter många års åkande och flera års pratande/surfande på diverse VFR sajter:

Dom som har Vtec tycker det är bra och dom som inte har Vtec tycker inte att det är bra - det kan väl i så fall inte vara något stort problem. Vissa trix finns att mildra påslaget vid 6500 varv (tror jag att det var) bl a K&N filter...
Senare modeller av VFR är tyngre och mindre sportiga (kanske) men den allmänna åsikten är att eftersom dom har bättre fjädring så åker dom ändå ifrån de tidigare versionerna även när det svänger.
Motorerna är utan problem på alla modeller, (om dom är servade, och oftast även om dom inte är det).
Dom saker som går sönder på hojen är likriktaren och styrlagret....... sen har jag nog inte hört mycket mer (och jag har läst det mesta) det finns alltid enstaka hojar med udda problem, men dom är väldigt få.
Fjädringskomponenterna är inte fullt justerbara och många byter (jag har Wilbers bak på min 94:a och Wilbers fjädrar fram = stor skillnad). Vissa byter innanmätet i framgafflarna (vissa CBR600 modellers grejor passar direkt)för att få returdämpning fram. Vissa stoppar i sk "gold valves" från Traxxion (är det väl?) och får framgaffeln sportigare shimsad samt en styvare fjäder (original på VFRen har ca 0.7 som fjäderkonstant men dämpargurusarna rekomenderar ca 0.9 för lite sportigare körning) vissa byter till en lite tjockare gaffelolja och blir nöjda på det viset.
Det är inte trimmarens dröm, det finns inte så mycket "aftermarket" trimgrejor att köpa, bortsett från Big Bore kit (750 blir 840, jag minns inte vad 800 blir) från TTS eller Dynamohumm (samma kit). 800 är egentligen 782 och 750 egentligen 738 så så hemskt stor volymsskillnad är det inte original. Att det inte är en rad 4:a är inte så bra när man skall trimma - det är dubbelt så många kammar och alla kan inte borra dom. Men det V4:an ger ju en särskild känsla i motorn och ett härligt ljud - om man byter till en öppnare burk. Toppen är ganska bra original så det finns inte så mycket att hämta där heller genom portning (vad jag har hört).

Om jag skulle köpa ny idag så blev det en 800 utan Vtec. Sedan skulle jag byta delar av fjädringskomponenterna och bara köra utan problem.

Här är några bra sajter: http://www.bikersoracle.com/vfr/forum/ och http://www.vfrdiscussion.com/forum/index.php

Här är en uppskrämd och lättad VFR750 118 hästar på bakhjulet.
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
OlleR skrev:
Jag gillar gången och ljudet väldigt mycket. VTEC märker man inte av mer än att den tuggar i vid ett visst varvtal, så spelar inte det nån roll om man tar den nyare modellen eller den äldre så skulle jag nog välja den äldre. Jag tycker den är väldigt bekväm å köra, mig passade den som en hanske direkt jag satt mig på den för första gången, och den känslan har hållit i sig på de VFR jag provat.

Är det sporttouring man söker tycker jag det är ett givet val. Som sagt tidigare, inte bäst på något men bra på allt. Den bästa hoj jag provat "i totalen".

BTW nån som sett någe siffror på en rejält uppskrämd VFR?

ca 180 Bakhjulshästar vid vad var det nu 14200 eller nåt.

(RC 45) :lol

Trimma en VFR800? Neejneeeejneeeeeejjj. Våldtäkt! Dom är perfekt redan :yoparty
 

Panos

Advrider
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki DR750S Big, Yamaha TT600E (i delar), GSX400E
tja...

ingen som känner till vfr 800 -98 delar? :va

söker: lyse fram/blinkers bak&fram/baklykta
höger/vänster kåpa
underkåpa
kåpställning
inneskärm

ngn som vet ngt.....pm:a mig så vore jag tacksam :tummenupp
 

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Att byta till ett slipon ger nästan bara trevligare ljud. Tömmer man däremot katalysatorn på innehåll så blir det bättre klipp..
 

MC Doktorn

Guest
KT skrev:
Fördelar eller nackdelar om denna cykel.
En kusin som undrar......
Hade 800 innan aprilian var mycket nöjd , en otroligt bra hoj men saknar personlighet.
har aldrig hört om driftsstörningar men enkelsvingen kan glappa upp i hjullagret.
Vtec har egentligen inte mycket mer att erbjuda tycker jag dessutom klart fulare, jag skulle satsa på en 800 utan vtec
 

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
hade 800 vtec -2002, men försäkringen blev för hög, åkte 100mil nonstop sthlm-kalix med en sådan, var en helt otroligt fin hoj,,
jag tyckte att det var en sporttouring hoj med tyngden på sport,
gas rycket som sker vid runt 7000varv är skitkul i början,
efter ett tag så vänjer man sig att inte ligga just vid det varvtalet då den går på alla ventiler,

rekomenderar starkt VFR vtec(för den som har råd med försäkringen fklass 7 :mad: )

en negativ sak iof, Battlax bt020 däcket fram,var nog det sämsta skiten som levererats på en hoj
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top