VFR 800 Bol d'Or

Jag har varit där och kikat ett par gånger... Nu ser det dock ut som om det blir en CBR 600 istället!
 
Nu är hoj införskaffad! Det blev en CBR 600 F2 -91 i lagom modifikationsvänligt skick. Förutom att avgasröret är för bullrigt för min smak och ska bytas snarast behöver den egentligen bara en skvätt olja och lite justeringar innan jag kan åka med den i sommar. Om det visar sig att jag gillar hojen kanske jag tar itu med utseendet nästa vinter eller så!

Bilde kommer snart!
 
Kul att du har lyckats hitta ett projekt!

Du har ju flera månader på dig att skruva och bygga, för att inte tala om hela jul/nyåret. Glöm inte att posta bilder!
 
Jo, än så länge finns det ju en del tid att pula... Jag har dock ett annat litet projekt som har högre prioritet just nu, kolla i mitt hojgarage... Ett stort vitt monster som behöver få turbon renoverad och packboxen till vattenpumpen bytt m.m.
I övrigt är jag inte jättesugen på att lägga ner en massa pengar och jobb på CBRen innan jag vet om det är en hoj jag kan tänka mig att behålla och köra ett tag; planen just nu är att fixa lite småsaker på den och sedan åka över sommaren. Med tanke på hur hojen ser ut så gör det dessutom inte så mycket om jag skulle råka lägga omkull den på bana i sommar, det vore ju lite surt att göra med fina hemknåpade kåpor...

Finns det någon som är intresserad av att byta ett lite skrapat Supertrapp avgasrör i rostfritt mot något tystare, t.ex. originalsystem som inte nödvändigtvis behöver komma från en CBR?
 
Jo, än så länge finns det ju en del tid att pula... Jag har dock ett annat litet projekt som har högre prioritet just nu, kolla i mitt hojgarage... Ett stort vitt monster som behöver få turbon renoverad och packboxen till vattenpumpen bytt m.m.
I övrigt är jag inte jättesugen på att lägga ner en massa pengar och jobb på CBRen innan jag vet om det är en hoj jag kan tänka mig att behålla och köra ett tag; planen just nu är att fixa lite småsaker på den och sedan åka över sommaren. Med tanke på hur hojen ser ut så gör det dessutom inte så mycket om jag skulle råka lägga omkull den på bana i sommar, det vore ju lite surt att göra med fina hemknåpade kåpor...

Finns det någon som är intresserad av att byta ett lite skrapat Supertrapp avgasrör i rostfritt mot något tystare, t.ex. originalsystem som inte nödvändigtvis behöver komma från en CBR?

har en kortad från en r6 med borttagen kammare ini så de blir ett rakt igenom system men de e ganska stort så den lär garanterat låta tystare...
 
Hmm... Jag är lite tveksam på om det blir tyst nog för min smak... En original R6a låter ganska lagom; med dämpare utan kammare och kortad blir det nog för högljutt ändå, tyvärr... Någon form av originalljuddämpare är nog det som gäller för mig, helst från en sport-600; det borde bli ganska lagom...
 
Här kommer till slut en bild på hojen; tyvärr blir det nog inte så många fler innan sommarn då det är trångt och mörkt i garaget...
Min-CBR600F2.jpg


Jag har dessutom kikat lite på hur Gixxer Srad bakdelen jag köpte för ett tag sedan skulle kunna passa på hojen... Det ser lovande ut, det verkar som om det kan gå att få dit utan att göra några permanenta förändringar på hojen vilket är kravet jag har för tillfället. Återstår bara att faktiskt ta sig för att göra det också, samt fixen en sadel av något slag...
 
Du måste ju behålla färgsättningen! Dessa hojjar börjar ju bli ovanliga. Porrigt med rosa :)
 
Nja, rosa kommer den nog inte bli om jag bestämmer mig för att bygga om på riktigt... Dock har färgsättningen vuxit på mig de senaste veckorna, framförallt den blå delen är riktigt snygg. Mitt nya skinnställ matchar dock min gamla röd/vita CBX, så oddsen finns ju att även den här hojen blir något åt det hållet till slut... Annars är jag som sagt svag för Rothman racing färger...

Ett som är säkert i vart fall är att om jag gör slag i saken och bygger om hojen kommer det inte bli 1990-talslook på den; det blir snarast racing á la 1982 eller så... Då fanns minsann inga rosa cyklar, det var pearlvitt och blå eller röd metallic som gällde, i vart fall i min värld...:)
 
Här har du tveklöst den snyggaste färgsättningen om du skall bygga en honda alá tidigt 80.

cb400sb_09b.jpg


Den bara skriker "kör mig" :D
 
Måste bara hålla med... Som en liten extra bonus har jag dessutom en reservdelshoj stående, en sådan här:

honda-cbx550-f2.jpg


Jag har lekt med tanken att låna kåpan från den mer än en gång de senaste veckorna! Vi får se hur det blir, jag misstänker tyvärr att CBX 550 kåpan kommer se lite väl smal ut på en CBR 600...
 
När jag ser "fotomontaget" måste jag nästan utgå i från att du skämtar? :confused:
 
Fotomontaget är väl kanske inte riktigt rättvisande, det blev ju en CBR 600 istället för en VFR... Dessutom stämmer ju varken färger eller mått, men något att skratta (eller gråta) över fick ni ju i vart fall...

Och svar ja, jag överväger att montera Gixxer SRAD bakdel och CBX 550 framkåpa på en CBR 600; som jag nämnde tidigare tror jag dock att CBX kåpan kan vara i minsta laget för en CBR 600 med Gixxer bak... Ursprungsplanen med en typ CB 750/900 F2 kåpa och Gixxer bak finns kvar, CBX kåpan är bara aktuell för att jag råkar ha en sådan liggandes hemma redan.

Jag förstår om många här kanske inte delar min smak för motorcyklar, men jag tror det kan bli trevligt med den låga, stora runda baken från en Gixxer SRAD tillsammans med den stora bulliga kåpan från en tidig 80-tals Honda. Jag har inte så mycket till övers för den vassa, minimalistiska designen som alla tillverkare kör på idag... Vi får dock se vad som händer; innan jag vet om jag gillar hojmodellen kommer jag inte modifiera särskilt mycket!
En liten fördel jag kan se med att bygga något som många här tycker är fult är väl att oddsen att få behålla hojen ökar; om ingen tycker den är snygg förutom jag borde ju ingen vilja stjäla den, eller hur!:tungan
 
Du verkar ha udda och pervers smak. Go for it!

Kan dock säja att jag har en svag böjelse från srad rövar efter jag haft en sådan båge i några år.

Många som lyfter ögonbrynen för "nytänkande" och rätt som det är så blir det trend av det. Inte för jag tror på någon trend här men ändå. Kör på mannen, kul med udda och egna lösningar/design osv. :D

Fotomontaget är väl kanske inte riktigt rättvisande, det blev ju en CBR 600 istället för en VFR... Dessutom stämmer ju varken färger eller mått, men något att skratta (eller gråta) över fick ni ju i vart fall...

Och svar ja, jag överväger att montera Gixxer SRAD bakdel och CBX 550 framkåpa på en CBR 600; som jag nämnde tidigare tror jag dock att CBX kåpan kan vara i minsta laget för en CBR 600 med Gixxer bak... Ursprungsplanen med en typ CB 750/900 F2 kåpa och Gixxer bak finns kvar, CBX kåpan är bara aktuell för att jag råkar ha en sådan liggandes hemma redan.

Jag förstår om många här kanske inte delar min smak för motorcyklar, men jag tror det kan bli trevligt med den låga, stora runda baken från en Gixxer SRAD tillsammans med den stora bulliga kåpan från en tidig 80-tals Honda. Jag har inte så mycket till övers för den vassa, minimalistiska designen som alla tillverkare kör på idag... Vi får dock se vad som händer; innan jag vet om jag gillar hojmodellen kommer jag inte modifiera särskilt mycket!
En liten fördel jag kan se med att bygga något som många här tycker är fult är väl att oddsen att få behålla hojen ökar; om ingen tycker den är snygg förutom jag borde ju ingen vilja stjäla den, eller hur!:tungan
 
Håller med ovanstående talare!

Skit i vad andra tycker, kör på!
 
Tack för stödet! Det är ju såhär det går om man älskar hojar från tidigt 80-tal men har tröttnat på vägegenskaperna och att delar har utgått när hojen pajar! Min CBX har fått leva ett hårt liv de 3000mil jag kört den; semestrar, Gotland Ring, bulten, pendla till jobbet... Den ska få lite välbehövd semester i år; CBRen ska få slita istället är det tänkt...
 
Kika in på mitt garage så kan du se en tokfin gammal 80-talare. Sånt byggs inte idag... säga vad man säga vill men jag älskar dem!

Skall bli skitkul att se hur ditt bygge framskrider :cool:
 
Den svarta CBn??? Ruggigt fin, det finns en del riktiga pärlor av de där årgångarna om man letar lite...
 
Yes that's the one! Saknar den ngt grönjävligt
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top