VFR 750 problem?

kebne

.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
VFR
Har en VFR 750 -91 som jag ägt i ca 2 månader och jag misstänker problem med denna fantastiska hoj.

Problem 1:
Idag skulle jag starta den efter att den stått ute en dag. Men första trycket på knappen ledde bara till ett konstigt reläljud, motorn drogs inte runt. På andra trycket gick det runt och motorn gick igång. Detta har nog hänt någon gång innan också. Skall det vara så? Får väl kolla om det är dåligt batteri vilket kan tyda på laddningsregulator-problemet då? Men lamporna lyser iallafall.

Problem 2:
Vad skall temp-mätaren ge för utslag? På min så flyttar den sig in 2-3 mm i början av det normala området, inte mera. Funderar på termostat, men också på om någon cylle misständer så att motorn inte går lika varm som den skulle ha gjort. Skall kolla tändstiften.

Problem 3:
Växellådan är trögväxlad. Känns ibland som om den inte var helt frikopplad. Ändå så slirar inte kopplingen. Kanske klibbar den? Funderar på att byta olja till något annat än den Motul Ester olja som är i den. Lutar åt Shell eller Biltemas olja (statoil racingway).

Är jag på rätt eller fel spår?
 
hade batteriet vart kass hade den inte startat för att du maler mer precis..
tempmätaren på många hojar visar inte så mycket har jag fått erfara.. trodde de skulle bli bättre närmare in på sommaren men verkar inte så konstigt nog.. :3freak
 
kebne skrev:
Idag skulle jag starta den efter att den stått ute en dag. Men första trycket på knappen ledde bara till ett konstigt reläljud, motorn drogs inte runt.

Låter typiskt som vekt batteri. Obelastat räcker spänningen för att ge sken(!) av livskraft, men vid belastning räcker inte strömmen för att driva startmotorn, spänningen sjunker och startreläet släpper. Om och om igen.
Kolla vätskenivån i batteriet, fyll upp vid behov. Ladda det en natt, prova igen. Annars - nytt batteri.

kebne skrev:
Vad skall temp-mätaren ge för utslag? På min så flyttar den sig in 2-3 mm i

Kylvätskenivån? (Om motorn skulle gått så ojämnt att det hade påverkat arbetstemperaturen så markant, så hade du märkt det utan att behöva tveka.)

kebne skrev:
Ändå så slirar inte kopplingen. Kanske klibbar den? Funderar på att byta olja till något annat än den Motul Ester olja som är i den. Lutar åt Shell eller

Om du dessutom är osäker på när olja/filter byttes senast - eftersom du bara haft hojen några månader - så är första rådet att prova att byta olja. Inget fancy, prova Biltema, för att se om symptomen ändras.
 
69:an skrev:
Kylvätskenivån? (Om motorn skulle gått så ojämnt att det hade påverkat arbetstemperaturen så markant, så hade du märkt det utan att behöva tveka.)

Nivån är normal i expansionskärlet. Hmm..
 
kebne skrev:
Har en VFR 750 -91 som jag ägt i ca 2 månader och jag misstänker problem med denna fantastiska hoj.

Problem 1:
Idag skulle jag starta den efter att den stått ute en dag. Men första trycket på knappen ledde bara till ett konstigt reläljud, motorn drogs inte runt. På andra trycket gick det runt och motorn gick igång. Detta har nog hänt någon gång innan också. Skall det vara så? Får väl kolla om det är dåligt batteri vilket kan tyda på laddningsregulator-problemet då? Men lamporna lyser iallafall.

Problem 2:
Vad skall temp-mätaren ge för utslag? På min så flyttar den sig in 2-3 mm i början av det normala området, inte mera. Funderar på termostat, men också på om någon cylle misständer så att motorn inte går lika varm som den skulle ha gjort. Skall kolla tändstiften.

Problem 3:
Växellådan är trögväxlad. Känns ibland som om den inte var helt frikopplad. Ändå så slirar inte kopplingen. Kanske klibbar den? Funderar på att byta olja till något annat än den Motul Ester olja som är i den. Lutar åt Shell eller Biltemas olja (statoil racingway).

Är jag på rätt eller fel spår?

1. Om du bara hör ett "klick" beror det på som nämnts ovan att du har för dåligt batteri och startreläet lyckas inte slå till.

2. Antagligen fullt normalt beroende på hur hårt du kör cykeln. Du får stressa den rättså hårt innan tempen stiger nämnvärt mycket.

3. Ingen aning här. Har bara kört 3 VFR:er (ingen av din modell, men jag tror inte att det är någon skillnad) men ingen har varit speciellt trögväxlad.
 
kebne skrev:
Har en VFR 750 -91 som jag ägt i ca 2 månader och jag misstänker problem med denna fantastiska hoj.

Problem 1:
Idag skulle jag starta den efter att den stått ute en dag. Men första trycket på knappen ledde bara till ett konstigt reläljud, motorn drogs inte runt. På andra trycket gick det runt och motorn gick igång. Detta har nog hänt någon gång innan också. Skall det vara så? Får väl kolla om det är dåligt batteri vilket kan tyda på laddningsregulator-problemet då? Men lamporna lyser iallafall.

Problem 2:
Vad skall temp-mätaren ge för utslag? På min så flyttar den sig in 2-3 mm i början av det normala området, inte mera. Funderar på termostat, men också på om någon cylle misständer så att motorn inte går lika varm som den skulle ha gjort. Skall kolla tändstiften.

Problem 3:
Växellådan är trögväxlad. Känns ibland som om den inte var helt frikopplad. Ändå så slirar inte kopplingen. Kanske klibbar den? Funderar på att byta olja till något annat än den Motul Ester olja som är i den. Lutar åt Shell eller Biltemas olja (statoil racingway).

Är jag på rätt eller fel spår?


Om batteriet är dåligt så hjälper det sällan att försöka starta flera gånger... Kan vara glapp någonstans. Går startmotorn runt? Jag råkar ibland ut för att startmotorn inte "greppar" och det låter ganska illa... Kan avhjälpas genom att försöka igen eller lägga i en växel och "rycka" lite så kuggarna hamnar rätt.

Vid normal körning brukar tempen hålla sig i det området. Om du kör långsamt eller låter den gå på tomgång en stund så kilar nålen i väg uppåt...

Låt "nån som kan" provköra... :va fast det är nog ingen fara, om den inte frikopplar ordentligt så skrapar det nog ganska duktigt :skrämd
Min låda är knappast smidigheten själv... fast den har ju gått dryga 7000 mil... :Bugar
 
Var till MC-verkstan och mekanikern där sa samma sak om tempen så då är väl problem 2 inget problem längre :tummenupp

Marvin750 skrev:
Min låda är knappast smidigheten själv... fast den har ju gått dryga 7000 mil...

Hmm... :confused:
Jag skall prova byta olja, blir tidigast nästa vecka dock.

Inga problem idag med startandet iaf.
 
69:an skrev:
Låter typiskt som vekt batteri. Obelastat räcker spänningen för att ge sken(!) av livskraft, men vid belastning räcker inte strömmen för att driva startmotorn, spänningen sjunker och startreläet släpper. Om och om igen.
Kolla vätskenivån i batteriet, fyll upp vid behov. Ladda det en natt, prova igen. Annars - nytt batteri.

Det lustiga är ju att det går att starta hojen på 2-4:e försöket när det inträffar. Men batteriet skall kollas. Att använda en syraprovare är väl det bästa sättet att kolla batteriet? På bilbatteriet är det enklare då ser man lättare om batteriet tar laddning, men kopplar jag om batteriladdaren till mc-laddning så rör sig knappt amperenålen.
 
Dra ryck och slit i alla kablar mellan startmotor och batteri. Dom ska sitta ordentligt fast. Är du det minsta tveksam på någon kontaktyta, skruva itur och skrapa ytorna för att ge bästa kontakt, och dra åt igen. Det är precis lika viktigt på jord som plusledning. :va
Ganska typiskt fenomen. Strömen orkar inte gå fram över ett motstånd, då bildas lite värme, materialet utvidgas och ger möjlighet till kontakt. Då går det på nästa försök. :)

Det är många som har bytit batteri på grund av det. Men egentligen så är det pga att dom meckat med kablarna på batteriet som det har blivit bra.
 
Jag hade samma problem

kebne skrev:
Har en VFR 750 -91 som jag ägt i ca 2 månader och jag misstänker problem med denna fantastiska hoj.

Problem 1:
Idag skulle jag starta den efter att den stått ute en dag. Men första trycket på knappen ledde bara till ett konstigt reläljud, motorn drogs inte runt. På andra trycket gick det runt och motorn gick igång. Detta har nog hänt någon gång innan också. Skall det vara så? Får väl kolla om det är dåligt batteri vilket kan tyda på laddningsregulator-problemet då? Men lamporna lyser iallafall.

Problem 2:
Vad skall temp-mätaren ge för utslag? På min så flyttar den sig in 2-3 mm i början av det normala området, inte mera. Funderar på termostat, men också på om någon cylle misständer så att motorn inte går lika varm som den skulle ha gjort. Skall kolla tändstiften.

Problem 3:
Växellådan är trögväxlad. Känns ibland som om den inte var helt frikopplad. Ändå så slirar inte kopplingen. Kanske klibbar den? Funderar på att byta olja till något annat än den Motul Ester olja som är i den. Lutar åt Shell eller Biltemas olja (statoil racingway).

Är jag på rätt eller fel spår?

1. Säkerligen batteriet.
2. Min tempmätare visar också så lite
3. Min växelåda är väldigt lättväxlad däremot slirar kopplingen lite vid kraftiga pådrag när motorn är lite för kall.
 
Last edited:
1: Byt/ladda batteriet. Är batteriet kokhet efter att du kört så är det något annat fel.
2: Som du redan bekräftat...så är detta fullt normalt. Även min lyfter sig lite och går upp o lägger sig på "c" strecket. Du får elda lite mera i spisen för att få den att stå rakt ut. :7peta
3: Inga teorier...min är lite "bökig" gäller att lyfta i växeln ordentligt o inte slarva bara. :tummenupp (mera en omställningsfråga för mig)

//KaliZ
 
Gällande 1 så tror jag detta är helt normalt, min förra motor slirade i startmotorkopplingen ibland vilket ledde till ett skrikande ljud, brukade få grepp vid ytterligare försök. Även min nya motor (jag skar min förra) gör på samma sätt.

Gällande låg temperatur så har jag alltid upplevt att min VFR går för kallt, det ska troligen vara så då jag genom vattenbad har kontrollerat att termostaten är frisk (öppnar vid den temperaturen som står stämplat på den).

Växellådan är hemsk på VFR:er, man måste frikoppla ordentligt och verkligen känna att man lagt i växeln ända tills växelpedalen inte går längre, man måste även vara noggrann med att inte vila tårna emot pedalen mellan upprepade växlingar då detta kan leda till att nästa växel trillar ur efter att du släppt gasen första gången. Dessutom har aset en tendens att tappa 2:ans växel till friläge vid hård acceleration in på rödvarv, mycket irriterande. Ett problem både min förra och min nya motor har trots att den nya gått 7000 mil mindre än den gamla.

Även min koppling har dåligt grepp med kall olja, något som till största del avhjälpts genom att lägga 1.5mm tjocka brickor som förspänner kopplingsfjädrarna. Dock bör man inte lägga tjockare brickor än så ty redan med 1.5mm brickor komprimeras fjädrarna såpass att man inte kan trycka kopplingshandtaget ända in.
 
Mats757 skrev:
Dra ryck och slit i alla kablar mellan startmotor och batteri. Dom ska sitta ordentligt fast. Är du det minsta tveksam på någon kontaktyta, skruva itur och skrapa ytorna för att ge bästa kontakt, och dra åt igen. Det är precis lika viktigt på jord som plusledning. :va
Ganska typiskt fenomen. Strömen orkar inte gå fram över ett motstånd, då bildas lite värme, materialet utvidgas och ger möjlighet till kontakt. Då går det på nästa försök. :)

Det är många som har bytit batteri på grund av det. Men egentligen så är det pga att dom meckat med kablarna på batteriet som det har blivit bra.
I morse falerade det på första startförsöket och då med ett nyladdat batteri. Din teori är intressant. Slirande startmotorkoppling sa någon annan. Kanske, får höra efter lite mer noga om startmotorn verkligen går eller om det bara är reläbrum.

I dag gick hastighetsmätarkabeln av! Måste ha en ny innan fredag då jag skall resa till Finland. Skall höra med mc-handlaren imorgon.
 
zilog skrev:
Växellådan är hemsk på VFR:er, man måste frikoppla ordentligt och verkligen känna att man lagt i växeln ända tills växelpedalen inte går längre, man måste även vara noggrann med att inte vila tårna emot pedalen mellan upprepade växlingar då detta kan leda till att nästa växel trillar ur efter att du släppt gasen första gången. Dessutom har aset en tendens att tappa 2:ans växel till friläge vid hård acceleration in på rödvarv, mycket irriterande. Ett problem både min förra och min nya motor har trots att den nya gått 7000 mil mindre än den gamla.

Efter inköp flyttade jag upp växelspaken ett snäpp så att den fick en mer horisontell position i förhållande till fotpinnen. Inte riktigt horisontell dock, utan lite under så som jag vill ha det. Kanske gör det att uppväxlingarna blir trögare.. Skall prova flytta ned den igen.
 
kebne skrev:
I morse falerade det på första startförsöket och då med ett nyladdat batteri. Din teori är intressant. Slirande startmotorkoppling sa någon annan. Kanske, får höra efter lite mer noga om startmotorn verkligen går eller om det bara är reläbrum.

I dag gick hastighetsmätarkabeln av! Måste ha en ny innan fredag då jag skall resa till Finland. Skall höra med mc-handlaren imorgon.

Ett trasigt relä brukar väl "klappra" och låter inte särskilt högt?... En slirande startmotor däremot har ett skärande, skrikande ljud... ja, det låter för jävligt helt enkelt... borde inte va så svårt att höra skillnad... :4skrika
 
Marvin750 skrev:
Ett trasigt relä brukar väl "klappra" och låter inte särskilt högt?... En slirande startmotor däremot har ett skärande, skrikande ljud... ja, det låter för jävligt helt enkelt... borde inte va så svårt att höra skillnad... :4skrika

Ljuduppfattning är inte min starka sida.
 
Tänkte bara följa upp detta lite.
Problemet vid startförsöken verkar vara borta. Det försvann efter att jag tagit isär reglaget där startknappen sitter och putsat bort oxidering etc samt rengjort.

Bara problem 3 som återstår. Tycker det är värre när motorn är varm jämfört med kall. Har ännu inte provat byta olja. Kör inte så himla mkt. Funderar på att kolla kopplingskorgen i vinter.
 
Men alltså har har du samma problem med växlarna på alla varvtalen???
Jag kan ju bara jämföra med min hoj, men där så är den lite rå att växla på väldigt låga varv (det klonkar o rycker lite o har sig)...om man bara ligger o smygkör. Men efter 6000-7000 varv så smyger växlarna in så fint så. Bara till att dutta in kopplingen lite fint.

//KaliZ
 
KaliZ skrev:
Men alltså har har du samma problem med växlarna på alla varvtalen???
Jag kan ju bara jämföra med min hoj, men där så är den lite rå att växla på väldigt låga varv (det klonkar o rycker lite o har sig)...om man bara ligger o smygkör. Men efter 6000-7000 varv så smyger växlarna in så fint så. Bara till att dutta in kopplingen lite fint.

//KaliZ

Känner igen mig i det du och Zilog sagt...
Går det att förbättra mekanismen eller? Man är ju rädd att det brakar ihop.
 
kebne skrev:
Känner igen mig i det du och Zilog sagt...
Går det att förbättra mekanismen eller? Man är ju rädd att det brakar ihop.

Jag har aldrig hört talas om en VFR låda som brakar ihop.
Du borde prova nån annans VFR. Det är bra så man vet vad som är typiskt och vad som är sjukligt.
 
Back
Top