Vfr 750. omdrevning=hastighetsmätaren

• Thread starter Thread starter Invalido
  • Start date Start date

Invalido

Guest
Hej!

jag har byggt om min vfr 750 lite och bland annat drevat om den..

jag har satt på 15 fram o 45 bak för att den ska bli lite piggare.

Nu till min fråga o problem.

min hastighetsmätare kan ju omöjligt stämma nu och undrar då vad man kan göra åt det???

på framdrevet sitter där ju en plasthylsa som som snurrar tillsammans med muttern som håller framdrevet... går det att ställa på något vis??

Vänta nu... Har du en elektronisk givare från framdrevet, eller går det upp en vajer från framdrevet till hastighetsmätaren?
Om du har en vajer så är det nog inte mycket att göra, annat än skriva nya siffror på skalan.
Om du har en elektronisk givare så kommer alltså pulser därifrån till hastighetsmätaren, en speedohealer är en elektronisk mojäng som kopplas in mellan givaren och hastighetsmätaren och som mäter hur ofta pulserna kommer från givaren och sedan skickar nya pulser till hastighetsmätaren, som är lite snabbare eller långsammare än de ingående pulserna var...Man kan då också programmera speedohealern så pulserna kommer ut i precis rätt fart för din omdrevning.

Jag har inte använt speedohealer själv men så måste det ju funka.

ja jag tror det slår på ca 20kh nu.. bytte från 16 fram till 15 och från 43 bak till 45.. du hadde rätt! en SpeedoHealer skulle göra sysen på min o du har rätt för dig att den går att ställa in mer exakt... de som vet säger att det ska gå att ställa så pass att man kan få 99,8 procent rätt.. så jag har skickat efter en sådan till min... tack för all hjälp :-)

o du som med har en vfr 750 kan jag ge rådet till att BYTA du med.. blier en helt annan hoj.. kan gasa upp den på ettan till o med fult blås i 3an så lättar hjulet med dock bara ca 230 i topp men de kan ju kvitta:)

Oj så mycket !?! :gnissla
Njae jag gjorde precis tvärtom,kör 16kugg fram och orginal bak för jag tyckte den varvade så jävligt orginal !

Oj så mycket !?! :gnissla
Njae jag gjorde precis tvärtom,kör 16kugg fram och orginal bak för jag tyckte den varvade så jävligt orginal !

ja det slår på ganska mycket.. men jag vill inte veta ungefär... menar det hjälper inte när fabroblå står där.. sen vill jag att den ska stämma.är lite nyfiken på vad du ligger på för varv för ja tycker inte att det är så höga varv orginal för att vara en 750...

Last edited:
förlåt då...v4 har ju 2st cyl till men typ samma..bättre vrid än en rak4a. kanske fatta vad jag mena ändå i själva samanhanget?????

Last edited:
Nyheter
Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...