VFR 750 - men vilken årsmodell ska jag köpa?

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Hoj
600 Diversion -96 (jeTTetriMad)
Hej SH. Jag tänker redan nu säga att den som vill klaga på att jag inte har sökt efter en VFR-tråd och blablabla får göra det, jag bryr mig inte, jag hittade inte VFR-tråden.

Nu till er som verkligen vill hjälpa andra och inte är så mycket för att klaga. Jag är inne på att köpa mig en VFR till nästa säsong. Eftersom jag under nästa år gör värnplikten har jag inte phett med käsh direkt, så jag tror att jag måste lägga mig någonstans mellan årsmodellerna 92-97, av döma hur det ser ut på blocket. Nu till själva frågan.

Vilken av dessa årsmodeller är egentligen "bäst"? Bäst är självklart svårdefinierat, men om vi säger som så att jag vill ha den som kostar minst att äga och samtidigt ger mig mest körglädje.

Är det någon av modellerna som har något särskilt vanligt förekommande fel som man ska ta i beaktning innan man köper den?

Ni som kan lite om VFR:erna, och jag vet att ni finns där ute, vad tror ni?

En VFR har aldrig varit sportig ! ... och, den kommer aldrig bli sportig... Om man vil ha' noget sportig/touring då skal man titta på noget helt annat

Ok tuffing, det var inte det jag skrev. :rolleyes:

-ast ändelsen avsåg att bantningskuren, körställningen, kåpan etc. var steg i rätt riktning. Men 800an så gick de åt andra hållet igen.
F.ö. håller jag just VFRen högt i just sporttouringklassen bland 94orna. Då hette t.ex Kawas 600a ZZR och den var mindre sportig. Jag har ägt en av varje, jag vet. Troligen är inte sporthojaren intresserad av att jämföra sportighet med dina drygt tio år nyare maskiner, eller vad tror du? VFR 750 -94 kickar rumpa med Kawa 600 och Triumph Sprint av samma årsmodell. Även kvalitétsmässigt.

Last edited:
Det var nu ikke for at være tuff... Men,... Jag har oxå haft en '96 VFR och en ZZR600 94 og jag vet vad jag ville välge.. En VFR är en morfar maskine.
Såklart man ikke kan jämnföre med en '06 Sprint, det gör jag heller ikke....

Ok tuffing, det var inte det jag skrev. :rolleyes:

-ast ändelsen avsåg att bantningskuren, körställningen, kåpan etc. var steg i rätt riktning. Men 800an så gick de åt andra hållet igen.
F.ö. håller jag just VFRen högt i just sporttouringklassen bland 94orna. Då hette t.ex Kawas 600a ZZR och den var mindre sportig. Jag har ägt en av varje, jag vet. Troligen är inte sporthojaren intresserad av att jämföra sportighet med dina drygt tio år nyare maskiner, eller vad tror du? VFR 750 -94 kickar rumpa med Kawa 600 och Triumph Sprint av samma årsmodell. Även kvalitétsmässigt.

Det var nu ikke for at være tuff... Men,... Jag har oxå haft en '96 VFR och en ZZR600 94 og jag vet vad jag ville välge.. En VFR är en morfar maskine.
Frågan var vilken VFR, om du läser sporthojarens inlägg. Av alla VFR som gjorts, särskillt inom det specificerade intervallet, så anser jag 94-97 vara den sportigaste.

Om frågan hade gällt jmfr mellan ZZR och VFR så vet jag vilken jag hade valt, och faktiskt valde eftersom jag bytte bort ZZRen mot en VFR. VFR var i många år riktmärket för sporttouring.

/morfar

Ja ...ok ...i min verden hedder den nu RC30 ....men, fair nok...

Men, en vanlig VFR (uten R) är inte sportig

sportig hoj hänger inte på modellen, allt hänger i betraktarens ögon, för vissa är inga hojar under 150 hk sportig, för andra kan en ural ses som sportig. Sen just kategorin "sporthoj" är något annat, men ändå är inte effekten det avgörande där utan snarare utseendet.

Vfr har ju inga kvalitétsbrister från 1986 att prata om, så att köpa en efter skick och plånkans tillåtelse är nog bra, du kommer nog inte bli besviken på hojen iaf om man är införstådd med vad man köper:tummenupp

Har haft vfr - 91 och har en 08... inte mycket skillnad mellan körstilarna men självklart går 08an bättre. (köp en cbr direkt) så behöver du inte byta upp dig sen, för det går inte ;)

*/ ?>
Nyheter
IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...