Vfr 750-89

Mc-Kille-25 skrev:
Finns det något att säga om de!?
Både bra och dåligt, snälla

Jag hade en -88 som jag sålde för ett par veckor sedan. Otroligt fin hoj med bra krut i. Det var bara att tanka och köra.
Oljebytena är viktiga och se till att ventilerna kollas vid service.

Nu ligger maskinerna runt 30.000:- och mer motorcykel för dom pengarna än en VFR vete fasen om man kan få.

pidda skrev:
Jag hade en -88 som jag sålde för ett par veckor sedan. Otroligt fin hoj med bra krut i. Det var bara att tanka och köra.
Oljebytena är viktiga och se till att ventilerna kollas vid service.

Nu ligger maskinerna runt 30.000:- och mer motorcykel för dom pengarna än en VFR vete fasen om man kan få.
Okej, men ställer man ventilerna med shims eller ställ-skruvar??
Är det väldigt mycket mek krångel i.o.m att det är en V4á???
Köpte min idag iaf, är nöjd änsålänge. Undrar lite om du hade
några problem med den!? Den låter rätt "hårt", typ vet ju inte
hur en sådan ska låta, men nästan som att den går på 3cylindrar
bara, men den hade väl knappast gjort det felfritt i 15mil vilket
jag körde, så antagligen ska den låta så!?
Är det kamkedja eller drev på en sådan rackare??

Mc-Kille-25 skrev:
Okej, men ställer man ventilerna med shims eller ställ-skruvar??
Är det väldigt mycket mek krångel i.o.m att det är en V4á???
Köpte min idag iaf, är nöjd änsålänge. Undrar lite om du hade
några problem med den!? Den låter rätt "hårt", typ vet ju inte
hur en sådan ska låta, men nästan som att den går på 3cylindrar
bara, men den hade väl knappast gjort det felfritt i 15mil vilket
jag körde, så antagligen ska den låta så!?
Är det kamkedja eller drev på en sådan rackare??

Ventiljustering får verkstan göra så jag vet inte hur det skall göras. Det var dock inget som behövdes göras på min under de två åren jag ägde den.

Det är inget mek alls. Det är bara att tanka och köra. Om det låter som den går på tre cylindrar så är det ju något som är fel. Min gick hur mjukt och fint som helst.
Det är "Gear Driven Cams". Om du lyssnar på motorn så skall du höra ett litet vinande. Det vinandet är ingen humla i motorn utan dreven som jobbar.

pidda skrev:
Ventiljustering får verkstan göra så jag vet inte hur det skall göras. Det var dock inget som behövdes göras på min under de två åren jag ägde den.

Det är inget mek alls. Det är bara att tanka och köra. Om det låter som den går på tre cylindrar så är det ju något som är fel. Min gick hur mjukt och fint som helst.
Det är "Gear Driven Cams". Om du lyssnar på motorn så skall du höra ett litet vinande. Det vinandet är ingen humla i motorn utan dreven som jobbar.
okej okej.
Undrar även OM din bensinmätare visade FULL TANK väldigt länge efter att du tankat full tank och sedan väldigt fort gick ner till botten, eller OM den är pålitlig?!?!
Undrar även om du vet OM man kan sätta på 2-lamps-kåpa från en nyare hoj till en sådan lite äldre 1989 som jag har?!?!
Har du några delar kvar som jakan få köpa?!

Mc-Kille-25 skrev:
okej okej.
Undrar även OM din bensinmätare visade FULL TANK väldigt länge efter att du tankat full tank och sedan väldigt fort gick ner till botten, eller OM den är pålitlig?!?!
Undrar även om du vet OM man kan sätta på 2-lamps-kåpa från en nyare hoj till en sådan lite äldre 1989 som jag har?!?!
Har du några delar kvar som jakan få köpa?!

Bensinmätaren visade fullt rätt länge, sen rasade den till 1/4. Därefter gick den ner sakta men säkert. Men den kändes ändå rätt trygg.
Det där med att sätta på olika delar från andra hojar har jag ingen aning om. Och några delar till Hondan har jag inte.
Det som ligger på hyllan nu tillhör Duccen.

Mc-Kille-25 skrev:
Finns det något att säga om de!?
Både bra och dåligt, snälla

Kul att det fortfarande finns intresse för VFR. :tummenupp Jag kollade runt lite innan jag köpte min och det verkar som att VFR:erna ger positiva reaktioner hos dem som haft dem. Fartresurserna räcker till för att köra på allmän väg. Dock är väl chassit inte optimalt i bakändan om man pressar den hårt på kurviga vägar. MEN det är inte så illa heller...utan det kan man leva med, ingen mening att byta dämpare förrän den som sitter på rasar. Vad det gäller tankmätaren så funkar den fint på de nyare hojarna.

//KaliZ

KaliZ skrev:
Kul att det fortfarande finns intresse för VFR. :tummenupp Jag kollade runt lite innan jag köpte min och det verkar som att VFR:erna ger positiva reaktioner hos dem som haft dem. Fartresurserna räcker till för att köra på allmän väg. Dock är väl chassit inte optimalt i bakändan om man pressar den hårt på kurviga vägar. MEN det är inte så illa heller...utan det kan man leva med, ingen mening att byta dämpare förrän den som sitter på rasar. Vad det gäller tankmätaren så funkar den fint på de nyare hojarna.

//KaliZ

Att byta bakdämparen till en tillbehör gör att det blir en ny hoj.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park