VFR 750 -86 klokt köp?

kjellis

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2006
Hoj
VFR750F
Har hittat 2 motorcyklar på blocket som jag anser lämpliga.
Jag har tänkt lägga ca 20 000. Har aldrig kört MC förut och planerar och köpa en tung obegränsad som jag kan ha på uppkörningen samt som första hoj och lära mig köra motorcykel så större än 750cc känns onödigt stort.

Vad bör man se upp med på VFR 750?

Har inte tänkt köpa nyare än -86 då försäkringen blir alldeles för dyr.

Här kommer 2 objekt jag tänkte ringa på. Tips vad man bör ställa för frågor samt kolla extra noga på?

Hoj 1:
http://www.blocket.se/vi/8124604.htm?ca=12_s

Hoj 2:
http://www.blocket.se/vi/8582279.htm?ca=12_s

Tack på förhand.

Mvh Niklas

Tack för länken.

Har läst igenom alla trådar jag fick som träffar på vfr nu och det verkar vara en kanon hoj i mina ögon. Kanske inte någon värsting räcer men med tanke på att jag förmodligen kommer pendla mellan örebro och nyköping 15 endel så verkar det som om en bra hoj som man sitter bra på även om man är hyffsat lång klassas mer som touring än räcer etc.

kjellis skrev:
2259673 Har hittat 2 motorcyklar på blocket som jag anser lämpliga.
Jag har tänkt lägga ca 20 000. Har aldrig kört MC förut och planerar och köpa en tung obegränsad som jag kan ha på uppkörningen samt som första hoj och lära mig köra motorcykel så större än 750cc känns onödigt stort.

Här kommer 2 objekt jag tänkte ringa på. Tips vad man bör ställa för frågor samt kolla extra noga på?

Hoj 1:

Hoj 2:

Tack på förhand.

Mvh Niklas

Mycket bra motorcyklar som står sig mkt bra även idag , enkelsvingen kan göra att bakhjulslagret kan glappa upp efter 5-6000 mil annars är som servade har jag sett såna som rullat över 10000 mil delvis beroende på sansade ägare åxå.
Gamla hojar har ganska kassa dämpare skivorna kan vara slut men det är vanliga slitgrejer

Mitt tips i alla lägen är att kolla med förra ägaren dom har i regel inget att dölja dvs krashad lr dylikt se på ramen hjulen raka skrapmärken etc.
Iof för dessa penkar får man nog räkna med lite repor

Har kollat upp en av motorcyklarna hos vägeverket och fick fram att den var hyffsat nybes och hade bara en bra och veta punkt

* Styrlager skadat.

Samma ägare senaste 6 åren etc.

Svårt och byta styrlagret? Vanlig fel? Hur uppkommer felet?

Mvh Niklas

Bra val! :tummenupp

jag har en 86:a... Vit och fin, mitt tipps är att kolla packningarna i framdämparna, de kan behöva bli utbytta... min släppte ut all luft i dämparna på ca 24 h :( men med nya o-ringar så har de inte tappat ngn luft alls. :banana

Obs! är plasten sprucken elller liknande så är det sjukt dyrt att köpa nytt, en sisådär 12K för en ny toppkåpa, så kolla plasten.

Annars älska jag min pärla, lugn i starten men har helt ok drag när man kommer upp i ca 6-7k varv.

//Maria

Hmm styrlager skadat låter inge vidare? Kostar ca 2500 och byta på verkstad såg jag i någon tråd.
Men hur blir ett sådant skadat?

Mvh Niklas

MC Doktorn skrev:
2259749 Mycket bra motorcyklar som står sig mkt bra även idag , enkelsvingen kan göra att bakhjulslagret kan glappa upp efter 5-6000 mil annars är som servade har jag sett såna som rullat över 10000 mil delvis beroende på sansade ägare åxå.
Gamla hojar har ganska kassa dämpare skivorna kan vara slut men det är vanliga slitgrejer

Det sitter ingen enkelsving, den kom 91till 93...

Jag körde upp på en 87:a. Tycker det var en enkel hoj på uppkörningen.
Bra klös i V-motorn trots 100 pållar.. tvivlar att du blir besviken
// Zäta

kjellis skrev:
2259673 Har hittat 2 motorcyklar på blocket som jag anser lämpliga.

Hoj 1:

Hoj 2:

Tack på förhand.

Mvh Niklas

Du får otroligt mycket hoj för pengarna, kvalitét på köpet samt billigt i drift, samt en hoj med hyffsad prestanda, som både räcker för nybörjare samt mer erfarna dessutom. Inget dumt val som första hoj!! Köp med känslan bara! :banana

För att lägga mig i lite. Enligt vad jag har förstått så är just -86 lite sämre än ex -87 - 97. 800:an är för modern så den utalar jag mig inte om.

Den kom ju -86 och hade lite svagheter som åtgärdades på den senare modellerna. Får du tag i en som du inte hittar något fel på så är det bara att köpa! Men se över ekonomin om du inte kan ta en lite nyare iaf. Avgassystem m.m är lite knöligt dragna på de äldre och kan skrapa i. Annars ska detalj kvalitén vara god på de lite äldre hojarna. De nyare fick nöja sig med ett bättre chassi helt enkelt.

Vanliga tips för VFR:En är... ryck i alla lager! Växellådan ska gå fint upp och ner. Vet inte hur det är på de äldre... men de senare modellerna har sin svaghet i laddsystemet. Mät med en multimeter över polerna när du håller ca 5k varv och se så det laddar runt 14,3-14,6 Volt iaf. Lyssna efter missljud (du hör nog inga). Ett vinande (lite ovant) ljud är helt normalt :D. Lite knackande o smattrande kan du höra ifrån motorn efter RIKTIG hårdkörning... även detta är normalt.

Lycka till.

//KaliZ

KaliZ skrev:
2260868 För att lägga mig i lite. Enligt vad jag har förstått så är just -86 lite sämre än ex -87 - 97. 800:an är för modern så den utalar jag mig inte om.

Den kom ju -86 och hade lite svagheter som åtgärdades på den senare modellerna.

Den kom 1982/83 enligt begagnatguiden och gjordes om till -86, men jag kan nog tänka mig att de pillat lite till på dem till -87
Kolla i begagnatguiden, där har se lite tips och priser på vfr'n.

//Maria

Marytwice skrev:
2261474 Den kom 1982/83 enligt begagnatguiden och gjordes om till -86, men jag kan nog tänka mig att de pillat lite till på dem till -87
Kolla i begagnatguiden, där har se lite tips och priser på vfr'n.

//Maria

Jämför inte 82/83:orna med senare vfr, för de var problemmodeller som de fick bukt med till "nya" modellen 1986.

Tacksam för alla svar saknar fortfarande svar på mitt förra inlägg dock.

"Hmm styrlager skadat låter inge vidare? Kostar ca 2500 och byta på verkstad såg jag i någon tråd.
Men hur blir ett sådant skadat?"

Mvh Niklas

kjellis skrev:
2261503 Tacksam för alla svar saknar fortfarande svar på mitt förra inlägg dock.

"Hmm styrlager skadat låter inge vidare? Kostar ca 2500 och byta på verkstad såg jag i någon tråd.
Men hur blir ett sådant skadat?"

Mvh Niklas

Styrlagren blir ofta slitna precis runt mittläget, eftersom styret mesta tiden befinner sig i det läget. Brukar oftast kännas som ett "hack" i styrningen och är inte bra för köregenskaperna. Brist på fett kan också knäcka ett styrlager snabbt.
Delarna är billiga, men på en kåphoj kan det vara ganska mycket demontering innan man kommer åt lagren. Någon form av värme (och en viss mekvana+verkstadshandbok) är också rekommenderat att ha om man tänker byta själv

Själv har jag en VFR750F -89. Tyvärr står den på verkstaden just nu för besiktning, bl a lite trasig plast (glad att jag har helförsäkring), men det var mer mitt än hojens fel.

Jag kände inte till VFR-forumet, ska kolla in där senare.

Jag gillar den hojen. Motorn har ju ett otroligt bra rykte, det är tillräckligt bra drag i hojen, bekväm i stadstrafik (OK, inte lika bekväm som kanske en CB750 eller annan brukshoj, men ändå), funkar bra på långturer, går att köra på bana med. Låter bra med supertrappsystem, låter tråkigt med original. Som andra här har sagt är 86-89 ungefär samma hoj, med en liten uppgradering 88.

Det jag har gjort på min hoj är byte av olja, oljefilter (dvs standardvinterservice), luftfilter (det var riktigt igengeggat), bränslefilter (lika bra när man ändå byter andra filter), packboxar och styrlager. Förre ägaren bytte däck och drivpaket. Ingenting rört inuti motorn, såvitt jag vet. På en nästan 20 år gammal motorcykel är det inga konstigheter.

Ett tips vid köp av gamla hojar är att kolla hur länge de tidigare ägarna hade hojen (fax eller mail från Vägverket). Hade de den ett halvår var verkar det skumt, hade de hojen 4 år var är det ett gott betyg.

Slutet gott allting gott förhoppningsvis =)
Nu har jag köpt en VFR750F! =) Dock inte kört den själv men far såg väldigt glad ut när han kom hem efter att ha kört den ca 8mil.
Väldigt välvårdad och fint ompysslad. Mkt seriös säljare som hade haft den i drygt 4 år.
Ägaren innan var ordförande eller liknande för SMC. Väldokumenterad dock ingen ifylld service bok men hittade inga glapp eller dyl. Några små märken i plasten men det är väll sånt man får räkna med på en 20år gammal MC. Kedja behöver nog bytas tills nästa säsång och framdäcken var inte 100a heller. Men annars en fin motorcykel bilder kommer framöver.

Tack för all hjälp.

Mvh Niklas

Välkommen till klubben för inbörders beundran...Grattis! :fyllisar

//KaliZ

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden