VFR 1200 ska provköras - tips

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Ska byta framdäcket imorrn och då föreslog de att jag skulle provköra nyaste, senaste, hetaste VFR´n någon timma när jag ändå skulle vara utan min.. o så. Saken var att jag fastna för den först idag, vet inte om de "kittat" sin demohoj något men när jag gick förbi den i hallen så tänkte jag att den såg rätt trevlig ut ändå och den har "utrustning" som jag vill ha = ABS och kardan. Nåväl.. jag har kört den under provkörningsdagarna men bara då, tyckte nog att den var lite tung (ca +20kg mot nuvarande) men det var o andra sidan ingen längre sträcka, 1.6km om jag minns rätt.

Ni som kört den mer, vad tycker ni är bra respektive dåligt med den? Glädjeämnena hittar jag förhoppningsvis själv men framförallt nackdelar kan vara bra att höra innan så jag vet vad jag ska leta efter och sedan hur jag upplever det hela.

Vid 09:00 imorgon bär det av så gärna några tips innan dess om ni har några :tummenupp

Det var farao vilket intresse denna hoj verkar ha på forumet :tummenupp

Nåja.. nu var det provkört! :)

Dagen börja fiasko, punktering på bakdäcket.. igen! Visade sig tillslut vara ventilen som var defekt så jag slapp åtminstone däckbyte denna gång, luften hade gått ur under natten. Något senare start än planerad men men...

Turen började med att jag kort o gott tyckte den kändes vidrig att köra men insåg ganska snart att ringtrycket omöjligen kunde vara rätt, dubbelkollade mätarställningen och inte ens på en demohoj har man lyckats platta till däcken så mycket på 380mil. Istället för att vända tillbaka svängde jag förbi en mack, 1.8 bar fram och 2.2 bak... Kollade efter om rek tryck stod någonstans på hojen men hittade inget så jag körde på samma som för 800´an = 2.5 fram 2.9 bak. Nu blev det annan känsla i bitarna och jag brassa iväg. På vanliga normalbreda kuperade landsvägar gick det att köra hur fort som helst (kändes det som alltså..typ) vilket i sig var väntat, likaså på motorväg gick den fint trots skapliga hastigheter och kastvindar = stadig pjäs. Registret i sig tyckte jag var helt ok, saknar lite i botten men inte så att det störde och 3´an kunde jag leva länge på där det svängde mer.

När de mindre vägarna anföll mig, där 3´an fortfarande var det enda som behövdes..nästan, kom dock vikten/storleken att spela roll. Först var det mer att jag tyckte att den kändes lite för tung för den tvära böjen osv men efter att jag provocerat bromsarna till låsning (ABS) några ggr litade jag mer på dem och vågade pressa hojen mer för att se va den gick för. Nu ska jag inte hävda att det var hojen som satte gränserna men några ggr upplevde jag dock att det var så, nu i efterhand tror jag mest på de usla däcken men mer om det sen. Det som kändes lite läbbigt var att den kunde dansa lite på vägen när jag inte tyckte att det var berättigat att göra de. En del kurvor höll jag tillbaka och då blev kurvtagningen inte alltid perfekt men vissa partier kan jag "som handsken" och ändå var det svårt att få till ett bra flyt genom ett parti av dessa kurvor, då pressade jag en del men inget extremt. På vägen tillbaka fick jag baksläpp i en medium vänster vid gaspådrag från 50km/h, gick städat till och det kan ha varit något skit från vägen men det syntes nada och ingenting på däcket när jag någon mil senare var tillbaka och inspekterade.

Riktigt bekvämt med allt vrid, testade att puttra från 30-40km/h på sexans växel bara för att prova och det hackade inte ens nämnvärt men naturligtvis skaka den till lite i protest om jag klev på för mycket då.

Slirkopplingen fungerade utmärkt, sparka i tvåan i 90km/h några ggr och dumpa kopplingen = inte en tendens till låsning. Någon enstaka gång gunga den till lite men då var den även besvärad av andra krafter ;) Under körning när jag inte testade slirfunktionen skötte den sig bra och jag litade snabbt på den. Har tidigare låst upp några BMW hojar med kardan, är det någon av dem som har slirkoppling?

Bromsarna var en trevlig förbättring då de inte kan anses som supereffektiva på min även om det inte är så att det stör. Med tanke på att jag upplevde den som ganska tung, mest i början, var det som sagt skönt med bra hejdare.. sexkolvsok är det i fram minsann. Däremot tyckte jag nog att ABS´n klev i lite för tidigt men jag skulle kunna tänka mig att just det framdäcket hade en hel del med de att göra.

Gillade:

• Draget, registret som påminde lite om CB1000R men inte lika fin (tråkig?) gång som radfüran

• Bromsarnas effektivitet, känslan i ABS´n var helt ok, bjöd på en del däckskrik

• Komforten, sittställningen var bra även om jag inte kommer överens med så smala handtag = van med värmehandtag

• Instrumenteringens layout och plus för växelindikator samt yttertemperatur

• Kurvegenskaperna på småvägarna var bättre än förväntat trots, vad jag tror, skräpdäcken

Ogillade:

• Vikten som jag dock tror är mycket av en vanesak

• Motortemp och tankmätaren, tycker motortemperaturen ska visa siffror istället för en skala/mätare och tankmätaren började att blinka för att jag startade den lutad på stödet och återgick inte till 2 prickar för än jag startat om maskinen upprätt. Sen i första bästa kurva gick den från två prickar till att blinka igen...

• Sadeln, det var inget fel på vare sig komforten eller friktionen i strålande väder men den ser ju ut som sju svåra år och märken verkar det lätt bli. Ser ut som något äckligt plastöverdrag och undrar om materialet/ytan verkligen fungerar bra i ex regn eller vid någon form av bankörning.

• Däcken från fabrik, va f-n ska dom på med det där Battlaxskiten o göra? Fungerade inte på denna, fungerade inte på min CB1000R och har även hört andra som haft ett och annat ont att säga om dem.

• Färgsättning/val, nu har jag förvisso inte forskat utförligare i ämnet men på hemsidan finns det att välja mellan röd, silver och vit varav silver passar mig bäst men inte helt nöjd. Vitt kan vara snyggt men på bilderna tycker jag åtminstone inte att den gör sig rätt i den kulören och varför i helsefyr har man valt att göra tanken svart!? Visst det kan vara snyggt om man accepterar straffet med konstant polerande och ofrånkomliga repor men det har inte jag något intresse av... Foliering känns högaktuellt.

Nåväl i skallen var de mer positivt än negativt efter provturen som blev på en timma och ca 6-7mil då mycket av det negativa går att göra något åt :) Däremot vet jag inte om den skulle fungera som enda hoj för mig då jag gärna även vill "kunna" köra både Knix och storbana, visst tror jag att den går att bryta runt hjälpligt även där men kanske inte så aktivt som jag vill. På gokartbanan tror jag den skulle vara ganska förlåtande p.g.a. vridet och det jämna registret vilket jämförelsevis var ett straff med nuvarande i originalutförande. På storbana däremot känns det som att risken finns att jag skulle kunna överskatta egenskaperna kontra vikten och tillslut låg jag väl där ute i rabatten o kravla.. med min tur har de planterat taggbuskar till den säsongen.

Kul att provköra är det i vilket fall! :tummenupp

Pilot Road 2 ca 1200 mil - 1.5-2mm mönsterdjup kvar i mitten
32527448.jpg

Pilot Road 3 nytt - 4-4.5mm mönsterdjup
32527497.jpg

Demohoj framdäck
32527436.jpg

32527437.jpg

Demohoj bakdäck (Ca 380 mil)
32527435.jpg

32527438.jpg

Svart tank - Repor finnes
32527439.jpg

32527442.jpg

Sadel - Skulle vara lätt att spola av på en fylletransportmotorcykel (?) för polisen ifall Urban Usling spyr ner sätet under transporten...
32527440.jpg

Halvknepig yta att fota, ser sämre ut i verkligheten än på bilderna, märken finnes
32527441.jpg

Får tacka för redovisningen!

VFR1200 har jag inte kört men har alltid gillat hondas V4:or och gillar VFR750/800 skarpt. Men, 1200:an väger enligt mig 50 kg för mycket (lätt överdrift men ändå) sen tycker jag den är ful (smaksak, visst).

Den har ju trevliga egenskaper som kardan och V4:a, automatväxeln är inget som lockar mig men jag fattade som att denna inte var automat. Men jag skulle inte köpa en demohoj om den inte var extremt prispressad alternativt att firman bjöd på massa bonusar, skulle utan tvekan kräva nya däck och kanske även sidoväskor. Är inte ABS standard på denna föresten?

Har inte firman kört in sin demohoj (ovanligt, men vissa firmor gör det) så har den massa kallstarter på ny motor och ny gasglad testare varje gång som ska "se vad den går för". Folk är ju sällan rädda om andras saker... Sen lämnar ju skicket av dina foton att döma lite att önska, för att inte tala om däcken. Sen att däcktrycket var så illa skulle iaf få mig att undra lite hur bra koll firman har på saker och ting.

Nej, jag skulle hellre slanta upp lite extra för ett o-ollat exemplar s. a. s. :)

Dä var ju bra beskrivet Brute:tummenupp

Tycker man känner inte igen V4:an i 1200:an på samma klara sätt som på tex 800:an.
1200:an har ju 90% av vridet redan vid 4000 varv. Den som provar bör testa att ligga i 100 knyck på sexans växel och sen bara ge rulle till minst 170-180. Jag blir då helt betuttad av detta :)

Finns visst en topfartsspärr vid 250. Jo, den finns där och jag vet inte varför? Kanske är det för att det är modernt att ha det nuförtiden? Toppfartsspärren är då verklig fart så i mätarfart kommer den vid 271 då den dippar ner farten en ca 5 kilometer....håller man rulle så knallar den upp sen tillbaka till 271 och dippar......och så håller den sen på.

Automat är det ju inte egentligen, utan bygger på sk dubbelkoppling, eller man skulle kunna säga.....automatisk manuell växling. I bilvärlden kallas det väl för dsg-låda?
Nåja, får ni chansen att testa sk automaten. Tryck in automatväxling, tryck in S(sport) knappen. "full gas" från nästan stillastående till topfart. Ganska fascinerande att bara hålla krampaktigt händerna i samma position och bara känna hur den matar :)

Förresten, få är dom hojar(VFR1200:an är sån) där fartkänslan i ca 130 kms är så att, det känns att det går så sakta i den farten att man funderar på om man skulle kliva av och kolla oljan eller nåt sånt under körning.....iiiinte bra? :(

Får tacka för redovisningen!

Jag är totalt ointresserad av att köpa någon gammal demohoj. Denna provkörning var mer för att se om hojen i sig skulle kunna vara något för mig i framtiden, blir ju 30 och lastgammal nästa år :tummenupp Nä men jag hade kul på den och jag kommer nog aldrig köpa en sprojjtans hoj = kapitalförstöring och framförallt eftersom jag hittills bytt hoj ganska ofta. Ang däcken däremot om jag köper någon lågmilare framöver får jag ju med de oavsett.. blir väl till att försöka kränga de på blocket eller skänka dem till någon gungtillverkare. Oklart om de ens duger till det dock.

ABS ska vara standard på denna där ja, konceptet med kardan och slirkoppling gillade jag skarpt. Att den dessutom klassas som en "sport" bland dom andra benhårda modellerna i USA väger naturligtvis riktigt tungt.. får nog skaffa mig en certifierad amerikanarkagge så jag också tycker att den är sportivo! :D

http://powersports.honda.com/

Jo jag surra lite med de som hade testat automaten och de sa att de kändes rätt skumt =0) Jag är dock inte intresserad av något sådant påhitt, visst måste man prova men idag fick jag f-n värmeslag p.g.a. mycket knatande i full mc-mundering så det fick bli en annan dag.

Ang fartkänslan så fundera jag lite på det, håller med om att det kändes väldigt städat på landsvägarna men när jag väl försökte bemästra den på de kurviga partierna kändes det dock som att det gick undan. Sen så myskörde jag inte så mycket utan jag accelererade och bromsade om vartannat på transportsträckorna för att just testa vad som funkade och inte. Testade även en redig inbromsning med både fram och bakbroms, då tryckte jag i ordentligt och den där hastighetsmätaren slog nog nytt rekord.. fast åt fel håll :tummenupp Bromsarna tog utav h****** i vilket fall även om jag känt på bättre men aldrig bromsat så hårt med dem som med denna idag.

Ah sorry, läste lite slarvigt och fick uppfattningen om att du var sugen på att köpa demoexet.

Visst det är kapitalförstöring att köpa en ny hoj men vet man vad man vill ha är det värt det. Sen räcker det med att surfa runt lite och läsa om vilka klåpare som oftast ska in och "jag-kan-själv" i motorn på en motorcykel för att man ska vilja ha en ny hoj nästa gång. :)
Säger absolut inte att alla MC-ägare är sådana men hur ska man veta när man köper begagnat av en främmande människa? :näsblod

30 år säger du, jag köpte min nuvarande "sport-touring" redan i fjol, endast 29 år, går aldrig tillbaka till sporthoj igen. Idag är jag dock 30 (du märken ingen skillnad kan jag lova) och powerwheelade mig ur en kurva för endast 3 timmar sedan. :D

Visst det är kapitalförstöring att köpa en ny hoj men vet man vad man vill ha är det värt det.

Absolut om det skulle innebära att jag hade hojen några år så kanske men nu tror jag inte det om mig själv och då blir det inte intressant med nytt :) Sen gäller det ju att välja sina objekt i beghandeln, hemmamek ala 2 fast 2 crapy etc. filtreras bort ganska omgående. De två senaste hojarna hade gått ca 180 samt 470mil när jag köpte dem och det är ju löjligt vilka pengar de förlorar på dom milen. Visst jag har ju varit nöjd såklart men då lägger jag ändå ned lite arbete på att hitta rätt objekt och det har definitivt varit värt det både ekonomiskt och att det blivit rätt objekt.

Köpte en flong ny bil en gång, visst det var kul och jag unnade mig det men var det värt det? Antagligen inte men jag hade kul, skulle förmodligen inte göra om det dock för dom där 10-20 tusen det kostar att köra ut från leveranshallen kan jag lägga på något roligare ;)

Testa en till kandidat i segmentet... K1300s ungefär samma förutsättningar , pulver, packåsna, sport touring, märkesförsäkring etc..

Testa en till kandidat i segmentet... K1300s ungefär samma förutsättningar , pulver, packåsna, sport touring, märkesförsäkring etc..

Helt klart. Jag valde mellan dessa två men tog K1300s. Quickshiftern och ESA2 och en bra försäkring avgjorde. Men Hondan är fin. Trivdes på den när jag testade den.

För mig var det tvärtom, valde VFR 1200:tummenupp klart bekvämare körställning för mig. Har varit nere på kontinenten förra året och det var en kanon hoj på det mesta. Finns hojar som är bra på skarpa kurvor, motorväg mm. men denna tycker jag fungerar till det mesta kanske inte bäst på allt men bra på väldigt mycket. När det gäller märkesförsäkring så är den inte alltid billigast för mig så sparar jag 4 papp på han den hos Svedea mot att ha den på Hondas märesf.:banana

Har provkört både BMWn och Hondan men tycker att Hondan är snäppet vassare, just för att motorn är så härlig. Och vilket ljud! :tummenupp

jag störde mig på följande:
-tankens kanter tog i underarmarna vid styrutslag. Tyckte nästan att man kunde klämma handen mellan styre och tank
-den har extremt klent bottendrag, värre än min FZ1:a på långa vägar.
-den har inget toppregister. Allt händer mellan 6 och 8000 varv

Har för mig att det var just den jag låste upp några meter under provkörningsdagarna, dom har ABS, antispinn, tipp/tilt-sensorer (eller va det heter) och vill väl i allmänhet vara top of the line i teknik/utrustningsväg = Varför har dom inte slirkoppling på kardanhojarna?

Visst det är väl en teknik att peta ner en växel i taget men jag ser då inte vitsen med det, känner inte att det gör mig till en bättre förare eller så.

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025