VFR, ändra däckdimension???

Alming

-----------------------
Gick med
26 Feb 2006
Hoj
GT I-Drive5 2.0, Scott Reflex20, Miyata OneTen
VFR 750F -89

Orginal är 140/80 -17
Eftersom utbudet däck i denna cykeldäcksdimension är mer än begränsad, så tänkte jag gå upp till 150 eller 160, beroende på om det funkar på fälgen.
Vill även sänka till lägre profil och på så vis få ner tyngdpunkten lite, så är det någon som vet om jag får några negativa konsekvenser av detta?

Jag vet att Pirelli Diablo finns i dessa dimensioner (150/60-17) dock vet jag ej om diablo strada finns.

Om du sätter på ett 160 däck kommer bredden på däcket va ungefär samma som innan bara det att det blir värsta ballongen, alltså ännu högre profil. Det är bredden på fälgen som bestämmer bredden på däcket(mestadels) när det sitter på fälgen.

Vfr piloten skrev:
2533147 Kan det vara möjligt ?!?!?! :confused:
Skumma mått.
På min 93- är det 170/60-17.

Jupp, 86-86 hade större fälgar, och 88-89 fick 17" fram och bak, dock även dem med cykeldäck.

OK, kan man få på 15 däck då?

Alming skrev:
2533130 VFR 750F -89

Orginal är 140/80 -17
Eftersom utbudet däck i denna cykeldäcksdimension är mer än begränsad, så tänkte jag gå upp till 150 eller 160, beroende på om det funkar på fälgen.
Vill även sänka till lägre profil och på så vis få ner tyngdpunkten lite, så är det någon som vet om jag får några negativa konsekvenser av detta?

Jag vet att Pirelli Diablo finns i dessa dimensioner (150/60-17) dock vet jag ej om diablo strada finns.

Tänk på hastighetsmätaren också. Om du skall byta dimmension på däcket så skall diametern(radien) på hjulet fortfarande vara samma som tidigare. Vet du hur man räknar ut sånt?

Road-Ragge skrev:
2533170 Tänk på hastighetsmätaren också. Om du skall byta dimmension på däcket så skall diametern(radien) på hjulet fortfarande vara samma som tidigare. Vet du hur man räknar ut sånt?
Det stämmer, dock får det skilja upp till 5% på rotationsomkretsen efter vad jag hört.

OK, om jag ändrar profil till 70 istället för 80, på ett 140 däck, funkar det? Även den dimensionen ger större valmöjlighet...

Om jag räknar rätt:

Hjulradie= Fälgradie + däcksida

Dagens däck:

Radie: (17tum * 25.4mm/tum)/2 + 140mm*0.8 = 327,9 mm

Nytt däck:

Radie: (17tum * 25.4mm/tum)/2 + 150mm*0.7 = 320,9 mm

Me det nya däcket kommer hjulet att ha 97,87% av diametern jämfört med orginal, d.v.s. ca 2.2% ändring. Det borde vara OK.

Var detta svar på frågan?

Road-Ragge skrev:
2533615 Om jag räknar rätt:

Hjulradie= Fälgradie + däcksida

Dagens däck:

Radie: (17tum * 25.4mm/tum)/2 + 140mm*0.8 = 327,9 mm

Nytt däck:

Radie: (17tum * 25.4mm/tum)/2 + 150mm*0.7 = 320,9 mm

Me det nya däcket kommer hjulet att ha 97,87% av diametern jämfört med orginal, d.v.s. ca 2.2% ändring. Det borde vara OK.

Var detta svar på frågan?

Ja, typ.
Rent körbarhetsmässigt var det inte svar, men jag ska nog prova detta.
Efter ett samtal med en quinna som körde bana med VFR -89 i början av 90-talet, så var det tydligen väldigt mycket trevligare med lägre profil.

Dock ändras inte hastigheten så länge inte framhjulet ändras, men självklart får jag gå ner en dimenssion där med då...

Hastigheten brukar väl mätas på bakhjulet i vanliga fall. Så också på min VFR 800 -99. Mäter man på framhjulet på VFR 750 -89? Det lät udda. Är du säker på detta?

Road-Ragge skrev:
2534722 Hastigheten brukar väl mätas på bakhjulet i vanliga fall. Så också på min VFR 800 -99. Mäter man på framhjulet på VFR 750 -89? Det lät udda. Är du säker på detta?

Hej du.
Var vanligt på "den goda gamla tiden" att mäta på framhjulet,,,fram till ca 95 på de flesta märken,,efter det gick man över till att mäta på utgående axel,,men ,,ok,,det finns undantag som mätar på bakhjulet,,t.ex. Kawasaki VN 800 Vulcan,,men kanske även VFR 800,,vet ej.
Hälsar Frostie.

turbobiker44 skrev:
2542934 Hej du.
Var vanligt på "den goda gamla tiden" att mäta på framhjulet,,,fram till ca 95 på de flesta märken,,efter det gick man över till att mäta på utgående axel,,men ,,ok,,det finns undantag som mätar på bakhjulet,,t.ex. Kawasaki VN 800 Vulcan,,men kanske även VFR 800,,vet ej.
Hälsar Frostie.

Båda varianterna har funnits parallellt, alltid.
På min Blue Arrow -54 (nädå så gammal är jag inte - köptes som veteranobjekt 2002) var det från utgående axel ur lådan och på min BMW -03 är det från framhjulet.
Kommer att fortsätta variera intill tidens ände!

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg