VF 750 F eller VF 1000 F?

Maggelito

Green mean machine drinking gasoline!
Gick med
6 Jun 2005
Hoj
Kawazuki ZX9R
Nu har jag puttrat runt på min Suzuki GSX 400 FWS ett tag och känner att jag vill ha något större.
Eftersom min plånbok inte är den fetaste så tänker jag köpa en äldre hoj.
Jag har helt snöat in på Honda VF 750 F eller VF 1000 F.
Är det någon som kört dessa två hojar? Skiljer de sig mycket från varandra bortsett från hästkrafter?
Är 1000-kubikaren mycket tyngre och svårhanterligare?
Är 750:n lättare och roligare att köra?
Skriv gärna även om du bara har erfarenhet av en av hojarna.
All info är välkommen!

Last edited:
Har haft en VF1000F som första "stora" hoj (efter RD350YPVS) och saknar den faktiskt lite ibland. Härlig motor i ett chassi som lämnar lite att önska... Det var en stor och tung klump, inte så smidig i stan men med en snäll motorkaraktär med ordentligt med vrid ända från botten. Har inte provat VF750F, men däremot ägt en VF750C (custom) ett tag. Lite tröttare och med ännu sämre chassi än VF1000.
Om jag var som dig skulle jag hålla utkik efter en VF1100S (V65 Sabre). Inte så vanliga i Sverige men det finns en del USA-importer till salu. Jag blev väldigt imponerad av den motorn när jag provade den även om det också är en stor klump till hoj.

Att tänka på vad det gäller Hondas tidiga V4:or är att kammarna kan slitas ner på nolltid p.g.a. felaktig konstruktion av oljetillförseln. Speciellt bakre cylinderbanken är drabbad.
Ombyggnadskit finns att köpa, där man plockar ren olja med bra tryck direkt från oljefiltret och drar nya ledningar till topparna. Inte så farligt dyrt om jag minns rätt.

Last edited:
Nyheter
Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...