Vevstakslager

Bjarn

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2005
Ort
sundsvall
Hoj
Aprilia rs Yamaha wr 426
Hej!

Har en Aprilia rs 125 som vevstakslagret har skurit på och undrar om man måste dela på motorn eller om det räcker med att ta bort cylindern och ta det därifrån?
 
Bjarn skrev:
Hej!

Har en Aprilia rs 125 som vevstakslagret har skurit på och undrar om man måste dela på motorn eller om det räcker med att ta bort cylindern och ta det därifrån?

Klyva motorn lär du göra, och inte bara det. Du lär klyva vevpartiet oxå, då tvåtaktare har hel storände på vevstaken.
M.a.o: Ett avancerat verkstadsjobb.
Iaf vevpartidelning och hopsättning.

Menar du kanske "lilländen" (kolvbultslagringen i vevstaken) ? Då är motfrågan: Sitter där en bussning eller ett nållager?
 
Last edited:
Bjarn skrev:
Hej!

Har en Aprilia rs 125 som vevstakslagret har skurit på och undrar om man måste dela på motorn eller om det räcker med att ta bort cylindern och ta det därifrån?

behöver du fråga så klarar du antagligen inte av det. men i vilket fall, dela motorn och lämna veven till någon som kan pressa isär denna, byta lagret/staken och pressa ihop det igen. sedan ska det balanceras i två ledder. inte så lätt
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top