vevstaks lager???

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Hoj
Harleys...
Satt och tittade lite i service manualen till min husa 650 04:a, och tiderna för olika saker som ska kollas, och bytas...
Såg då att man ska kolla vevstaks lager vid 60h!!!!
Någon här som har haft ett dåligt lager vid 60h, låter ju sjukt om de kan gå sönder så fort.... Får väl iallafall kolla de...så att inget rasar "har iallafall 10h kvar"

///Micke

Mr_Mike skrev:
Satt och tittade lite i service manualen till min husa 650 04:a, och tiderna för olika saker som ska kollas, och bytas...
Någon här som har haft ett dåligt lager vid 60h, låter ju sjukt om de kan gå sönder så fort.... Får väl iallafall kolla de...så att inget rasar "har iallafall 10h kvar"

///Micke

Har aldrig bytt något förrän ett rasade för ett år sen. Hade då åkt en astrimmad 650 i 300 timmar. Nån annan gång har jag aldrig råkat ut för det.
Och, vevstakslager rasar mycket sällan pang bom. De ger oväsen ifrån sig när de börjar bli dåliga.
Byta efter 50 timmar utan anledning skulle jag aldrig göra.

Daniel

hur är de med andra slit delar ifall man bara busar runt i stan och banan ågon gång ibland "absolut inget proffs" och inget ill körande, vad ska man kolla lite extra noga förutom olja, filter och ventiler????

///Micke

Vippor, balanslager, vevlager. (Bytes vid behov)
Kamkedja måste du byta ganska regelbundet också.
Säg, 60 timmar eller så. ( =300 mil eller så)

Daniel

rackans 60h 300mil de lät lite för en kamkedja... Har en polare med en crf 02:a och det sitter fortfarande org kedja på den iallafall....

Micke

Mr_Mike skrev:
rackans 60h 300mil de lät lite för en kamkedja... Har en polare med en crf 02:a och det sitter fortfarande org kedja på den iallafall....

Micke

Ja men det är en CRF.

jo men husa tillverkar väl inte sina egna kamkedjor??? Är väll typ samma tillverkare till många märken??? Har pratat lite med andra som kör husa och de har ju inte haft några problem även att de gått 100- 150h så 60h är väl lite mer för de som tävlar eller???

///Micke

Det syns, åtminstone på 2t, när storändan är på väg. Kolven brukar bli blir randig.
Mr_Mike skrev:

///Micke

Mr_Mike skrev:
jo men husa tillverkar väl inte sina egna kamkedjor??? Är väll typ samma tillverkare till många märken??? Har pratat lite med andra som kör husa och de har ju inte haft några problem även att de gått 100- 150h så 60h är väl lite mer för de som tävlar eller???

///Micke

Nej, de slackar mer än spännaren kan ta relativt snabbt.
Det går naturligtvis att köra med dem längre men när de börjar slacka för mycket tappar du effekt och riskerar ras. Dock hörs det på tomgång ganska tydligt när det börjar bli för kritiskt.

Daniel

Det går naturligtvis att köra med dem längre men när de börjar slacka för mycket tappar du effekt och riskerar ras. Dock hörs det på tomgång ganska tydligt när det börjar bli för kritiskt.

Daniel

Hur låter/går den på tomgång då????

///Micke

ypvs skrev:
Daniel
Hör man tydligt att det rasslar eller..? Hur ofta ska man behöva byta kedja?

/J

Ta ur sträckaren och kolla hur många klick det är kvar innan den är fullt ute.Plocka ur fjädern innan du lossar spännaren bara.

Busaberg skrev:
Ta ur sträckaren och kolla hur många klick det är kvar innan den är fullt ute.Plocka ur fjädern innan du lossar spännaren bara.
Har kollat detta på min för att se hur det funkar... Hade en del hack/klick kvar.

Vad jag undrade är hur pass lång livslängd brukar kedjan allmänt ha? Om det nu finns generella svar på detta... :)

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman