Vevstaken glappar för mycket! ?????

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Har köpt en ktm motor från tidigt 90 tal....

Har börjat riva i sär motorn och oroar mig för hur vevstaken glappar

Hittade inget blad mått just nu men fick ner ett sågblad i alla fall :död

upp & ned glappar den inget men i sidled en heldel tycker jag... motorn ska ha nya lager sa förra ägaren men kan dom ha gjort något galet vig montering?

om man tittar runt vevslängsbulten så sitter det en bricka på ena sidan och 2 på andra :confused:

Bifogat

• 4.JPG
    4.JPG
    85 KB · Visningar: 129
ingen som vet något om hur mycket spel man kan/ska ha i sidled på vevstaken? ska det vara något tror ni det kommer gå att köra när det är så pass att jag får ner ett sågblad?

RS "Alex" skrev:
Har köpt en ktm motor från tidigt 90 tal....

Har börjat riva i sär motorn och oroar mig för hur vevstaken glappar

Hittade inget blad mått just nu men fick ner ett sågblad i alla fall :död

upp & ned glappar den inget men i sidled en heldel tycker jag... motorn ska ha nya lager sa förra ägaren men kan dom ha gjort något galet vig montering?

om man tittar runt vevslängsbulten så sitter det en bricka på ena sidan och 2 på andra :confused:

Ska ju glappa lite i sidled, vet dock inte hur mycket. Kan vara svårt att känna om det glappar upp/ner, ett tips är att sätta på cylinder och kolv och sedan hålla fast kolven genom utblåset, prova att rucka svänghjulet och lyssna efter kluckande ljud. Men om förra ägaren sa att det var dax att byta lager så är det väl bäst att öppna och byta. På kullager.se hittar du billiga ramlager och även lager till växellådan om det skulle behövas.

Jag reagerade likadant när jag rev min rs-motor efter haveri, men glappar vevstaken inte "upp och ner" så är det bara att se glad ut och åka vidare.

:)

ola_sandin skrev:
Ska ju glappa lite i sidled, vet dock inte hur mycket. Kan vara svårt att känna om det glappar upp/ner, ett tips är att sätta på cylinder och kolv och sedan hålla fast kolven genom utblåset, prova att rucka svänghjulet och lyssna efter kluckande ljud. Men om förra ägaren sa att det var dax att byta lager så är det väl bäst att öppna och byta. På kullager.se hittar du billiga ramlager och även lager till växellådan om det skulle behövas.

förra ägaren sa att det var bytt men litar inte riktigt men upp och ned glappar det inget men i sid led som sagt... att dra runt vevslängen går lätt å fint men de va just glappet i sidled som oroade mig :3freak

jag kör så får de rasa om de vill då :)

Känn om det glappar hela varvet runt. Har varit med om ett vevparti som man bara kände glappet i när vevstacken var i en viss vinkel och den var nållagrad.

Det har inte alls stor betydelse hur mycket glapp det är i sidled. Rent ut sagt så "kan inte" vevstaken glappa så värst i sidled ändå när du monterat kolven och cylindern.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år