vevstake glapp?

DeinneMan

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2004
Ort
enköping
Hoj
suzuki rgf
hejsan!! jag håller på med ett projekt i skolan där ja renoverar en yz 125a crossmotor av årsmodell 01 och jag har kommit så långt att ja har tagit bort vänstra blocket som skyddar koppling med mera och cylinder och sånt! nu är det iallafall såhär!

när ja kände på vevstaken efter ja tog bort kolven så kände ja att den glappade lite i sidled! vet inte hur mycket men man känner glappet bra iallafall. handlar kanske om 2-3 mm!

vad tror ni om detta? ja har ramlager som ja ska byta och lite sånt sen undrar ja om ja behöver byta vevstakslager så någe tips för hur ja smidigast delar hela motorn?

MVH Danne
 
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Nsr 125 -98, Yamaha xt 350 med yz 250 fram/bakfälg ,sving, och framgaffel
Det är inte farligt om det inte är extremt glapp i sidled, däremot om du håller vevstagen stilla i sitt översta läge och drar i den samtidigt som du håller i den, glappar det då så är det dags att byta lager
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
DeinneMan skrev:
2612186 hejsan!! jag håller på med ett projekt i skolan där ja renoverar en yz 125a crossmotor av årsmodell 01 och jag har kommit så långt att ja har tagit bort vänstra blocket som skyddar koppling med mera och cylinder och sånt! nu är det iallafall såhär!

när ja kände på vevstaken efter ja tog bort kolven så kände ja att den glappade lite i sidled! vet inte hur mycket men man känner glappet bra iallafall. handlar kanske om 2-3 mm!

vad tror ni om detta? ja har ramlager som ja ska byta och lite sånt sen undrar ja om ja behöver byta vevstakslager så någe tips för hur ja smidigast delar hela motorn?

MVH Danne


Mät upp glappet med bladmått, och jämför mot vad verkstadshandboken säger. Lite glapp ska det vara men som sagt det finns ett maxvärde i boken

delar hela motorn; Bort med allt som är ivägen innanför motorkåporna. Svänghjul, kopplingskorg m.m. sen lossa skruvarna runt motorn och knacka isär med gummiklubba eller hammare + träkloss
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Ev. vevstaksglapp kollar du med vevaxeln på bordet och vevstaken i rät vinkel mot vevtappen
och lilländen fast mot bordet, mitt i sidoglappet sas.
'Snurra' framotillbaka på balanserna m 2 fingrar. Glappar det då så byt.
Möjligen blir det en sats m tapp, lager o stake; kan kosta en del.
/u
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
DeinneMan skrev:
2612186 hejsan!! jag håller på med ett projekt i skolan där ja renoverar en yz 125a crossmotor av årsmodell 01 och jag har kommit så långt att ja har tagit bort vänstra blocket som skyddar koppling med mera och cylinder och sånt! nu är det iallafall såhär!

när ja kände på vevstaken efter ja tog bort kolven så kände ja att den glappade lite i sidled! vet inte hur mycket men man känner glappet bra iallafall. handlar kanske om 2-3 mm!

vad tror ni om detta? ja har ramlager som ja ska byta och lite sånt sen undrar ja om ja behöver byta vevstakslager så någe tips för hur ja smidigast delar hela motorn?

MVH Danne

Att känna sidoglappet är ingen vidare garanti. Det ända du kan hitta på det sättet är om lagret skulle vara totalslut. Timmar eller mil motorn rullar brukar vara betydligt säkrare.

4-6 kolvbyten (20timmar) sedan skulle jag byta vevlager och stake. Ramlager håller ofta längre än vevlager.

Dela motorn, tappa ur växellådsolja, bort med svänghjul etc alla kåpor och sedan bultar som håller ihop halvorna. Du har ofta några tappar du kan bända försiktig på någonstans i skarven mellan vevhusen, prova med en skruvmejsel och handkraft om husen delar sig och i båda ändar lika. Om det inte släpper kanske du har glömt någon skruv.
 
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top