Vevlager slut efter 60 tim (RMZ 450)

slangarn

DP ;)
Gick med
28 Mar 2005
Hoj
Flera :P
Har precis rivit motorn på min Suzuki RMZ 450 och konstaterat att vevlageret (storändan) var slut men en del glapp.
Hojen har gått ca 60 timmar med regelbunden service, har gått en hel del skogsåka på grusväg samt rätt mycket på slangen.
Vad kan ha orsakat lagerraset redan efter 60 tim, kammar mm verkar ha fått bra smörjning.
Får inte vevlageren smörjning när man slangar?:va

jag har hört att man kan paja vevlager ganska snabbt om man fullbelastar motorn ofta på låga varv. det är ju många som åker så på crossbanorna. sitter och kör på lågvarv i kurvor istället för att växla ner. om du känner igen dig i detta så kanske det kan vara orsaken.

Nja då jag är van vid ylande radfyror är det ingen risk för att den segas på låga varv.
Däremot funderar jag om det kan vara så att det inte håller för att åka långt och högt på bakslangen (är ju inte riktigt avsedda för det men väldigt roliga).

Är ju inte så skoj att byta vevlager/stake efter varje 50e timma typ.

jag har hört att man kan paja vevlager ganska snabbt om man fullbelastar motorn ofta på låga varv. det är ju många som åker så på crossbanorna. sitter och kör på lågvarv i kurvor istället för att växla ner. om du känner igen dig i detta så kanske det kan vara orsaken.

Har hört nånting om att oljekanalerna till ramlagren eller nått sånt är underdimensionerade på dom så att livslängden på lagrena blir inte så långa.

Nyheter
Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Back