Vevhusventilations hjälp

Noll-Koll

Sporthojsnörd
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
450 exc
Jag har en Honda CBR600 F-Sport/F4i och skulle vilja ta bort vevhusventilationsslangen från luftburken och plugga det hålet. Anledningen är att jag kör med rätt mycket olja, och ofta när jag vurpar åt vänster så rinner oljan in i luftburken och vidare in i motorn med följd av att tändstiften måste ur. Det börjar jag tycka är rätt tråkigt! Ventilationen sitter på vänster sida uppe på ventilkåpan.
Frågan är: Kan man dra slangen till ett kärl, typ PETflaska eller liknande istället, eller blir det andra problem då?

Vore bra om dom som vet och har testat själva svarar, antagangen och gissningar har jag bra av själv ;)

Noll-Koll skrev:
2645960 Jag har en Honda CBR600 F-Sport/F4i och skulle vilja ta bort vevhusventilationsslangen från luftburken och plugga det hålet. Anledningen är att jag kör med rätt mycket olja, och ofta när jag vurpar åt vänster så rinner oljan in i luftburken och vidare in i motorn med följd av att tändstiften måste ur. Det börjar jag tycka är rätt tråkigt! Ventilationen sitter på vänster sida uppe på ventilkåpan.
Frågan är: Kan man dra slangen till ett kärl, typ PETflaska eller liknande istället, eller blir det andra problem då?

Vore bra om dom som vet och har testat själva svarar, antagangen och gissningar har jag bra av själv ;)

Ja det kan du. Se bara till att tömma kärlet innan det rinner över av sig själv. Jag har haft det på det viset i många år på min gamla Honda CB500F 1975 och det var inga problem. Men om det rann över så blet det j-t kletigt!
Per :squid

Det går utmärkt att leda vevhusventen till ett annat kärl så länge det inte är slutet, en PET-flaska med ett hål korken fungerar utmärkt.

Annars finns där oljefällor att köpa vilka minskar rinnhastigheten drastiskt, liknar en labyrint man trycker in i slangen.

Tack för svaren! Nu står jag och kollar på prylarna.. Det sitter två st slangar längst fram på ventilkåpan i varsitt hörn som går i hop i någon form av koppling i aluminium. i från den går det en slang till bakanten av luftburken. Inte nog med det, det går en till slang från översta vänstra hörnet på ventilkåpan till framkanten av luftburken. Vad ska jag göra av vad?

Noll-Koll skrev:
2646755 Tack för svaren! Nu står jag och kollar på prylarna.. Det sitter två st slangar längst fram på ventilkåpan i varsitt hörn som går i hop i någon form av koppling i aluminium. i från den går det en slang till bakanten av luftburken. Inte nog med det, det går en till slang från översta vänstra hörnet på ventilkåpan till framkanten av luftburken. Vad ska jag göra av vad?

Led alla slangarna till en flaska med hål i.

Noll-Koll skrev:
2646755 Tack för svaren! Nu står jag och kollar på prylarna.. Det sitter två st slangar längst fram på ventilkåpan i varsitt hörn som går i hop i någon form av koppling i aluminium. i från den går det en slang till bakanten av luftburken. Inte nog med det, det går en till slang från översta vänstra hörnet på ventilkåpan till framkanten av luftburken. Vad ska jag göra av vad?

Slangarna längst fram på ventilkåpan är Hondas pair air system och detta är inte vevhusventilation! Slangen från översta vänstra hörnet är vevhusventilationen, som sagt förläng denna slang till exempelvis bakramen till en burk med utandningshål, tänk på om inte ventilation fungerar som den ska så finns risken att du blåser packboxarna i motorn

Bygger du smart kan du återcirkulera oljan, dvs placera den ventilerade burken högt upp på hojen och låt oljan rinna tillbaks av sig självt.

En sak blev jag nyfiken på....NOLL-KOLL ( han heter det här ) skrev att han kör med rätt mycket olja.....är det mer än normal mängd han häller i då för att just kunna få motorn att få tillräckligt med smörjning under vissa stuntmoment...som tex det på hans presentationsbild....?:confused:

Tackar återligen för bra svar! :) En fråga ang. ''pair air'' systemet, vad gör det för nytta? Angående ventilationen så borde ju en flaska under passagerarsadeln vara lämpligt? Då är det ju fall tillbaka..fast om det blir något ställe på vägen som blir lite lägre typ under tanken, så kan ju olja fastna där..kanske inte blir så bra?

Jupp, med 5liter i motorn har jag oljetryck även när jag parkerar hojen lodrätt :) Funkar bra med den mängden att åka till vardags också, utom just när hojen ligger på vänstersidan.

Last edited:
Noll-Koll skrev:
2647481 En fråga ang. ''pair air'' systemet, vad gör det för nytta?

Pair air/Air injection blåser in luft för att rena avgaserna, på min CBR har jag pluggat hålen
i toppen och tagit bort alla slangar och mojänger som inte behövs.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg