Vevhusventilation

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
Har hört om diverse omledningar av vevhusventilationen till annat än luftburken. Men hur stort uppsamlingskärl bör man ha isåfall?
 
3.4.37 Original slutet ventilationssystem får ej ändras. Ingen direkt atmosfärisk ventilationtillåten. Motorventilationsslangar skall anslutas till airbox.
Andra ventilationslangar skall dras till ett uppsamlingskärl på minst 500cc.

Denna regel omfattar iof enbart superstock men att dra det till ett uppsamlingskärl på 500ml är nog en god idé
 
Tänk på att det aldrig får bli övertryck i uppsamlingskärlet, typ att slangen sluter tätt mot uppsamlingskärlet. Om du missar detta så är risken stor att du trycker ut olja genom något annat mindre lämpat hål på motorn.
 
Tänk på att det aldrig får bli övertryck i uppsamlingskärlet, typ att slangen sluter tätt mot uppsamlingskärlet. Om du missar detta så är risken stor att du trycker ut olja genom något annat mindre lämpat hål på motorn.
På gamla harvar (mekade lite classic ett tag) skaffade man en tidtypisk behållare (Plåtoljedunk med Mobilmärke) och band fast i ramen ovanför kedjan.
Ledde vevhusventilationen dit och en slang till luftfiltret.
Ett litet hål i botten på dunken voilá: Automatisk kedjesmörjning!
Vevhusgaserna bränns upp, oljedimman kondenseras och smörjer kedjan.

Var rätt mycket pyssel på större (500cc+) paralelltwinnar för att få vevhusventilationen att fungera korrekt.
På en radfyra bör det vara betydligt enklare, emedan vevhusvolymen är nära på konstant.
Vet inte heller om man får igenom modellen som "automatisk kedjesmörjning" på moderna hojar.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top