vevhusventilation zx636r?

Härnöante

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2004
Ort
norrut
Hoj
såld
Jag har frågat tidigare om vevhusventilationen på zx636r 03-04, har någon några bilder på en enklare/annan lösning än denna? Hojen har dött för mig några ggr vid sakta bakhjulskörning på tomgången i med ont i röven som följd och jag tänkte försöka fixa vevhusvent i vinter så det funkar bättre till 07. Hittade denna bild på stuntUSA men undrar om det finns någon enklare lösning? Tacksam för bilder/ritningar och förklarningar på era lösningar:va Finns det färdiga kitt att köpa någonstans? Det viktigaste är att få bakhjulsåkningen att funka utan motorkrångel på tomgången:confused:



häls rookie
 

Bifogat

  • zx6r oljetryck slangar.jpg
    zx6r oljetryck slangar.jpg
    40.4 KB · Visningar: 752
Last edited:
Härnöante skrev:
2583757 Jag har frågat tidigare om vevhusventilationen på zx636r 03-04, har någon några bilder på en enklare/annan lösning än denna? Hojen har dött för mig några ggr vid sakta bakhjulskörning på tomgången i med ont i röven som följd och jag tänkte försöka fixa vevhusvent i vinter så det funkar bättre till 07. Hittade denna bild på stuntUSA men undrar om det finns någon enklare lösning? Tacksam för bilder/ritningar och förklarningar på era lösningar:va Finns det färdiga kitt att köpa någonstans? Det viktigaste är att få bakhjulsåkningen att funka utan motorkrångel på tomgången:confused:



häls rookie
Du har en Tippsensor under bynan, töm den så dör den inte iaf...
 
Last edited:
Härnöante skrev:
2583757 Jag har frågat tidigare om vevhusventilationen på zx636r 03-04, har någon några bilder på en enklare/annan lösning än denna? Hojen har dött för mig några ggr vid sakta bakhjulskörning på tomgången i med ont i röven som följd och jag tänkte försöka fixa vevhusvent i vinter så det funkar bättre till 07. Hittade denna bild på stuntUSA men undrar om det finns någon enklare lösning? Tacksam för bilder/ritningar och förklarningar på era lösningar:va Finns det färdiga kitt att köpa någonstans? Det viktigaste är att få bakhjulsåkningen att funka utan motorkrångel på tomgången:confused:



häls rookie

här har du en tråd som diskuterar just detta med olika lösningar på problemet
http://www.stuntlife.com/forums/showthread.php?t=158337&highlight=airbox
 
Härnöante skrev:
2583757 Jag har frågat tidigare om vevhusventilationen på zx636r 03-04, har någon några bilder på en enklare/annan lösning än denna? Hojen har dött för mig några ggr vid sakta bakhjulskörning på tomgången i med ont i röven som följd och jag tänkte försöka fixa vevhusvent i vinter så det funkar bättre till 07. Hittade denna bild på stuntUSA men undrar om det finns någon enklare lösning? Tacksam för bilder/ritningar och förklarningar på era lösningar:va Finns det färdiga kitt att köpa någonstans? Det viktigaste är att få bakhjulsåkningen att funka utan motorkrångel på tomgången:confused:



häls rookie

Tänkte bara säga att med en CBR600RR slipper man sådana bekymmer :)
 
Bruno skrev:
2589611 här har du en tråd som diskuterar just detta med olika lösningar på problemet
http://www.stuntlife.com/forums/showthread.php?t=158337&highlight=airbox


Har lusläst tråden tidigare och det lutar mot att svetsa, borra och sätta på ventil etc verkar vara det bästa man kan göra.
Någon som gjort detta på sin kawa?
Är inget ess på stunt men jag tror hojen har tagit lite stryk i sommar pga jag inte löst detta problem. mvh

sleepy6 skrev:
2591762 Tänkte bara säga att med en CBR600RR slipper man sådana bekymmer :)


Mmmmm...... hellre herpes än honda:D skoja! dom verkar fina att åka på och lite enklare att fixa till.
 
Last edited:
Gixxerrider skrev:
2597548 Tippsensorn går den att ta bort helt på en GSXR 1000?

öppna den och sätt 2 buntband som håller fast ringen eller fyll hela skiten med något kletigt:tummenupp
 
Härnöante skrev:
2583757 Jag har frågat tidigare om vevhusventilationen på zx636r 03-04, har någon några bilder på en enklare/annan lösning än denna? Hojen har dött för mig några ggr vid sakta bakhjulskörning på tomgången i med ont i röven som följd och jag tänkte försöka fixa vevhusvent i vinter så det funkar bättre till 07. Hittade denna bild på stuntUSA men undrar om det finns någon enklare lösning? Tacksam för bilder/ritningar och förklarningar på era lösningar:va Finns det färdiga kitt att köpa någonstans? Det viktigaste är att få bakhjulsåkningen att funka utan motorkrångel på tomgången:confused:



häls rookie


Häll i en liter extra olja i motorn så klarar du dig. Kan dock inte åka långt på railen. Det enda jag gjort på nya hojen är just det. På gamla hojen modifierade jag om ventilationen genom att borra hål i kopplingskåpan framför fästet till kopplingen och drog samman orginal ventilationen och nya ventilationen med en "T" bit och därifrån upp till ett litet kärl med mellanväggar. Från kärlen upp till luftburken. Funkade klockrent. Men som sagt, räcker hur bra som hellst med bara en liter extra olja i motorn :)
:hojsmilie
 
Matti skrev:
2598670 Häll i en liter extra olja i motorn så klarar du dig. Kan dock inte åka långt på railen. Det enda jag gjort på nya hojen är just det. På gamla hojen modifierade jag om ventilationen genom att borra hål i kopplingskåpan framför fästet till kopplingen och drog samman orginal ventilationen och nya ventilationen med en "T" bit och därifrån upp till ett litet kärl med mellanväggar. Från kärlen upp till luftburken. Funkade klockrent. Men som sagt, räcker hur bra som hellst med bara en liter extra olja i motorn :)
:hojsmilie

Tackar för det svaret, spiller i lite mer olja. Har kört med ca 4,5 L tidigare. Håller dina hojar med 1 extra liter då bör nog min göra det oxå:rolleyes:Åker i korpligan jämfört med dina trix. Man blir orolig att den ska skära ihop när det känns som den inte uppför sig som tidigare.

Häls rookie

KING KONG skrev:
2598863 Börja att åk riktig hoj igen så har du inga problem.:tummenupp
Muhhaaaaaa

Nja 1000cc är på tok för macho, alldeles för mycket sveavägspose:D

Ha det gott mannen, dörren är alltid öppen då du kommer på besök. Ring om du kommer upp i vinter så snakkes vi lite på en fika:) .

mvh
 
Last edited:
sveavägs pose:confused:
det e bara matti och gabbe som posar där.dom har ensamrätt
på det.ha ha ha

hörrö din parkeringsruts åkare,nu ska du inte bli kinkig qvinna.
du vet hur kul vi hade.ha ha ha :tummenupp

och när jag kommer upp ska vi dricka en kopp sprit ,okej vi kan ta en
fika oxå.

jag hoppas du mår fint,och du.kör snyggt och sladda brett.
MUHHHHHHAAAAAAA
 
cool_jocke skrev:
2595138 aa men däremot börjar dom knacka som faan om man hör högt för länge


Den kan ju inte börja knacka om den får olja, så det är ju bara att ha i rätt mängd... Det är inga som helst problem att åka på skrapan iaf... Och då menar jag lägga i den växla upp och köra så länge det finns raksträcka... Klart vet ju ej hur länge du kör...
 
Hej
Nu är jag ingen stuntkille. Men motorkille kanske. Så jag tänkte att jag kunde tipsa om en detalj som många HD-åkare sedan gammalt använder i vevhusventslangen/röret.
Bifogar en bild nedan.
Det är lätt att hårdlöda eller svetsa ihop en sådan själv genom att klippa till plåtbrickor, borra hål i dessa, trä upp på en bit klen rundstång/pianotråd och sedan hårdlöda eller svetsa fast dem.
Anordningen träs in i slangen och hjälper till att hålla tillbaks oljedroppar men släppa förbi röken under de korta stunder när det är som värst, vid tex maxvarv på en trimmad HD. Men skulle säkert också även hjälpa till att hålla tillbaks oljan från luftburken ytterligare ett tag när en stunthoj lutas som värst.
http://www.bikeline.se/images/stora/42-190.jpg

Mvh
J
 
sleepy6 skrev:
2604568 Den kan ju inte börja knacka om den får olja, så det är ju bara att ha i rätt mängd... Det är inga som helst problem att åka på skrapan iaf... Och då menar jag lägga i den växla upp och köra så länge det finns raksträcka... Klart vet ju ej hur länge du kör...


ääh driver bara dom är skottsäkra
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top