Vevhusventilation sprutar olja

Vet du hur den är konstruerad? Hade gärna svarvat en själv, hade både gått snabbare och varit billigare (gratis).

Det finns varianter för bilbruk som inte är lite mindre CNC blingbling och därmed inte kostar svin. Detta är en vanlig mod på KTM där man vill slippa undan att motorn suger i sig smutsig luft samtidigt som man inte vill ha oljedimman i luftburken.

Finns KTM original reservdel 60030090300 . Annars skulle jag köpa en till en bil..

Last edited:
Jag har byggt om vevhusventilationen på min KTM 520 EXC. drog upp en extra ventilation från en ventilkåpa och hade då två slangar kopplade till en Y-koppling och ett vevhusventilationsfilter från Biltema. Detta funkade inte så bra då det trycktes upp olja i filtret som sen flög ut över mitt ben när jag körde...

Jag byggde då en liten catchtank med en anslutning i botten och en anslutning på sidan. i tanken hade jag tryckt i en bit stålboll och en bit filterduk längst ner för att förhindra damm o skit att åka ner. Överst på det hela ett biltemafilter. Har tyvärr bara denna bilden.

Skulle det vara nån ide att sätta dit backventiler tror ni? Det funkar fint och kommer inte upp nån olja som det är nu.

DSC_0018.jpg

Jag använde mig av en sån här koppling för att bygga catchtanken:
http://www.byggbasen.com/img/news/1290617450_229.jpg

bara att trycka in en rörbit och svetsa ihop ändarna, löda dit några nipplar i mässing så har man en liten tank.

Så att helt ersätta vevhusvent med en ventil är positivt? För mig är det enklare än att göra som dom har gjort original pga att min är kraftigt ombyggd. Ventilationsslangen krockar nämligen med mitt elsystem.

View attachment 431345

Är det inte bättre att du förstorar upp den befintliga vevhusventen i bakkant på blocket (som för övrigt ser ut ungefär som Jörgen K beskriver det)? Då måste du förvisso klyva blocket, men slipper problemen med oljedimma.

Är det inte bättre att du förstorar upp den befintliga vevhusventen i bakkant på blocket (som för övrigt ser ut ungefär som Jörgen K beskriver det)? Då måste du förvisso klyva blocket, men slipper problemen med oljedimma.
Bäst är väl just undertryck? Att klyva blocket för vevhusventilationen är inget jag tänker göra speciellt inte mitt i sommaren.

På xr650 sitter de org ca 12mm vevhusvent ut från växellådans tak. Jag gjorde extra vevhusvent genom att bara svarva till en slangnippel på ca 15mm uppe i ventilkåpans ena ventillock. Där satte jag en oljefälla från l "Audi 80 2,0l 1993". Den är rel platt på höjden ca 35mm och ca 100mm bred. Jag fick inga problem med oljestänk från kammen. Du hittar audi oljefälla på skruvat där de finns även bra bilder.

Bäst är väl just undertryck? Att klyva blocket för vevhusventilationen är inget jag tänker göra speciellt inte mitt i sommaren.

Ja, men du får ju inget undertryck utan backventil, och den verkar inte vara så lämplig att placera på ventillocket, eftersom du får så mycket oljesprut där? Alternativt Boosts3s version, och så backventil efter oljefällan.

Du behöver i vilket fall sätta backventil även på org vevhusventilation, eller plugga den. Hela blocket, kamtunnel och topp är ju en sammanhängande luftvolym.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman