Vevhusventilation sprutar olja

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Hej! Monterade nyligen en till vevhusventilation med utblås från toppen följt av en slang på 15-20cm samt ett filter i slutändan men det läcker olja som ett såll. Jag funderar på om jag kan göra en Catchtank till den och hur en sådan isf ska konstrueras, jag har mycket begränsat med utrymme på min DR.

Motorn behöver ventilationen, det märker jag, den mår mycket bättre nu än vad den gjorde innan.

Finns det någon som kan visa hur ni har gjort extra vevhusvent så man kan få lite tips?

Kan man på något vis separera oljan från luften innan det når filtret? Filtret blir ju lite av en oljespridare...

Funderar också på om sänkt oljenivå kan få följden att trycker sjunker vilket skulle göra oljan mindre benägen att åka med vevhusvent?
 
Enklast att underhålla är en catchtank som återleder oljan till motorn. Det sker isf via samma slang och ingen separat återmatning. Fyll catchtanken med rostfri rengöringskudde/ar (ICA) som uppsamlare och ventilera med filter efter det. Vertikal montering med filtret längts upp. Permanenta botemedlet är en tätare motor, dvs renovering av cylle/kolv/ringar. Min egen bigblock 1371cc använder ett enkel filter på ventilkåpan topp (via dess labyrintfilter) och blåser ingenting.
 
Enklast att underhålla är en catchtank som återleder oljan till motorn. Det sker isf via samma slang och ingen separat återmatning. Fyll catchtanken med rostfri rengöringskudde/ar (ICA) som uppsamlare och ventilera med filter efter det. Vertikal montering med filtret längts upp. Permanenta botemedlet är en tätare motor, dvs renovering av cylle/kolv/ringar. Min egen bigblock 1371cc använder ett enkel filter på ventilkåpan topp (via dess labyrintfilter) och blåser ingenting.

Nettosuget är nära noll, dvs det åker in lika mycket som åker ut men det är ju det som tröttar ut packningarna. Jag ska börja med att byta slangpaket på originalventilationen. Jag tror den veckar sig så jag ska byta till slang med armering.
 
Slangen från vevhusventilationen drar man till en oljeavskiljare som har avluftning. En slang in från motorn och en slang ut för avluftning. Kan vara en T-koppling på vägen också.

Oljeavskiljaren är vanligtvis en plastflaska där du ser att det kan vara hälften vatten. Det blir som grädde eftersom motoroljan blandar sig med vatten och det vill du inte ha tillbaka till motorn.

Skulle jag göra... :)
 
Nettosuget är nära noll, dvs det åker in lika mycket som åker ut men det är ju det som tröttar ut packningarna. Jag ska börja med att byta slangpaket på originalventilationen. Jag tror den veckar sig så jag ska byta till slang med armering.

Ska du inte ha nån typ av backventil?
 
Ska du inte ha nån typ av backventil?
En backventil? Att släppa ut luften men inte låta den komma tillbaka är ingen hit. Till oljan från avskiljaren skulle man möjligen kunna ha en backventil som låter oljan komma tillbaka till motorn.
 
När man sätter vevhus vent på toppen bör man oftast sätta ett par (skvalp plåtar) för att hindra oljan att följa med vent luften. typ som labyrint för att hindra oljan i överflöd skall följa med luften.

Sedan så bör en liten catch tank med retur för ev olja också då det alltid blir lite trots allt.
/Mvh Björne
 
En backventil? Att släppa ut luften men inte låta den komma tillbaka är ingen hit. Till oljan från avskiljaren skulle man möjligen kunna ha en backventil som låter oljan komma tillbaka till motorn.

Effekten av en backventil är att du får undertryck i vevhuset under en stor del av kolvslaget vilket ger mindre skumning av oljan.
Tror jag sett att det (undertryck i vevhuset) används på en del motorer.
För mindre skumning => Bättre smöjning.
 
Effekten av en backventil är att du får undertryck i vevhuset under en stor del av kolvslaget vilket ger mindre skumning av oljan.
Tror jag sett att det (undertryck i vevhuset) används på en del motorer.
För mindre skumning => Bättre smöjning.

Är det inte så att det till slut resulterar i vakuum i vevhus?
 
Är det inte så att det till slut resulterar i vakuum i vevhus?

I praktiken så är blowby så pass stort att man inte får ett problematiskt undertryck i vevhuset med reedventiler på vevjusventilationen.

Jag hade monterat en envägsventil typ denna och sen ventilerat vidare till framdrevet för lite gratis kedjesmörjning.
 
Hade samma problem med r1an för två år sen då det började bli oljekladd i luftburken.
Ville ha det underhållsfritt, dvs med automatisk oljeretur och kollade alla möjliga konstruktioner på avskiljare.

Tröttnade och bytte kolvringar ist. Efter det är det helt torrt i luftburken och ingen märkbar oljeförbrukning längre :tummenupp
 
Tröttnade och bytte kolvringar ist. Efter det är det helt torrt i luftburken och ingen märkbar oljeförbrukning längre :tummenupp

Mina kolvringar är nya, inte riktigt det som skapar problemet på en stånka. På en flercylindrig motor där kolvarna slår med olika tändföljd tar kolvarna upp varandras flyttade luftmängd och det som får luften att vilja åka ur motorn är som du säger att komp smyger ut.

På en stånka däremot så minskas vevhusets volym drastiskt varje gång kolven åker ner det finns ju ingen kolv bredvid som kan ta upp luftmängden. Då behöver motorn andas för att det inte ska skapas undertryck/övertryck vid varje slag.
 
I praktiken så är blowby så pass stort att man inte får ett problematiskt undertryck i vevhuset med reedventiler på vevjusventilationen.

Jag hade monterat en envägsventil typ denna och sen ventilerat vidare till framdrevet för lite gratis kedjesmörjning.

Vet du hur den är konstruerad? Hade gärna svarvat en själv, hade både gått snabbare och varit billigare (gratis).
 
Vet du hur den är konstruerad? Hade gärna svarvat en själv, hade både gått snabbare och varit billigare (gratis).

https://sv.wikipedia.org/wiki/Backventil
Om man vänder på fotot här http://thumperracing.net/index.php?route=product/product&path=246&product_id=212
så stämmer utseendet bra med wikis skiss
eller
http://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/25-backventil-york-103.html
Kan finnas hos Frej Jonsson i Västra Frölunda
(finns i varje fall i deras katalog)
 
Last edited:
Mina kolvringar är nya, inte riktigt det som skapar problemet på en stånka. På en flercylindrig motor där kolvarna slår med olika tändföljd tar kolvarna upp varandras flyttade luftmängd och det som får luften att vilja åka ur motorn är som du säger att komp smyger ut.

På en stånka däremot så minskas vevhusets volym drastiskt varje gång kolven åker ner det finns ju ingen kolv bredvid som kan ta upp luftmängden. Då behöver motorn andas för att det inte ska skapas undertryck/övertryck vid varje slag.
Du är lösningen på spåret !





(sätt dit en cylinder till) :hihi
 
En backventil? Att släppa ut luften men inte låta den komma tillbaka är ingen hit. Till oljan från avskiljaren skulle man möjligen kunna ha en backventil som låter oljan komma tillbaka till motorn.

Vevhusundertryck är positivt, man brukar därför ofta tillvarata möjligheten med backventil/reeds på många stånkor och V-twinnar.
Dels minskar vevhusundertrycket den inre friktionen till följd av bla minskade pumpförluster i vevhuset.
Dels är vevhusundertryck positivt för bättre ringtätning och minskade gasrörelser i vevhusventen som annars lätt drar med sig olja.

Men om motorn inte är byggd för det systemet från början, så är det ju inte nödvändigtvis den enklaste lösningen. Bäst är nog att gå på beprövade lösningar på aktuell motortyp. Det finns ju gott om trådar på blow-by på tex DR650.
 
Last edited:
Vevhusundertryck är positivt, man brukar därför ofta tillvarata möjligheten med backventil/reeds på många stånkor och V-twinnar.
Dels minskar vevhusundertrycket den inre friktionen till följd av bla minskade pumpförluster i vevhuset.
Dels är vevhusundertryck positivt för ringtätning och gasrörelserna i vevhusventen som annars lätt drar med sig olja.

Men om motorn inte är byggd för det systemet från början, så är det ju inte nödvändigtvis den enklaste lösningen. Bäst är nog att gå på beprövade lösningar på aktuell motortyp. Det finns ju gott om trådar på blow-by på tex DR650.

Så att helt ersätta vevhusvent med en ventil är positivt? För mig är det enklare än att göra som dom har gjort original pga att min är kraftigt ombyggd. Ventilationsslangen krockar nämligen med mitt elsystem.

DSC_0031.jpg
 
Så att helt ersätta vevhusvent med en ventil är positivt? För mig är det enklare än att göra som dom har gjort original pga att min är kraftigt ombyggd. Ventilationsslangen krockar nämligen med mitt elsystem.

View attachment 431345

Hur var det gjort original då?
 
Hur var det gjort original då?
Som det ligger nu, du ser den armerade slangen, den ligger bara i vägen för elsystemet. Elsystemet låg inte där original utan alla kopplingar låg bakom framlampan men när jag bytte denna omöjliggjorde det att ha alla kontakter där.
 
Last edited:
Jag menar hur vevhusventen var original.
Det vanliga på stånkor utan pcv (positive crank vent, dvs backventil eller reeds), är att man förbundit vevhuset med växellådan och då nyttjas denna stora volym i växellådan för att jämna ut tryckpulserna. I växellådans bakkant har man sedan vanligen en stigande labyrit upp till toppen av växellådan, där olja separeras ut från gaserna innan de lämnar motor stigande. Om man bara sätter ett rör på en OHC motorn ventilkåpa som du gjort på din stånka, då låter man ju gaserna lämna motorn alldeles invid de oljesprutande kamaxlarna. Vilket iställer ger maximal oljeinblandning i vevhusventslangen. Sätter man därtill en backventil där, så kommer det ju att stå olja ovanför backventilen som sedan inta kan rinna tillbaka.

Så det var detta jag menade med att om inte motorn är gjord för pcv från början, så är det en del jobb att ta itu med. Då är det enklaste att du istället går tillbaks till originallösningen.
 
Last edited:
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top