Vevhusventilation 660 -04

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Hej,

Jag har sökt reda på några olika sätt att dra om vevhusventilationen här på forumen eftersom efter sista turen igår så var min luftbox mer eller mindre nedsölad med olja och det fanns olja innanför luftfiltret. Tänkte köra på PET-varianten så länge. Men frågan återstår för mig som är något mekaniskt obegåvad: vilken slang är det jag ska leda om till luftboxen och min PET-flaska? Jag tog bort filtret och jag kunde inte se någon slang i nuläget som leds in i boxen så vart går slangen och vart kommer den ifrån? Tacksam om någon har en bild på slangen som är boven i detta drama.

På sidan 15 i reservdelskatalogen för hojen, Breather System, finns det två slanger men det framgår inte av bilden vart de går någonstans och vilken av de jag ska leda om. Ska jag plugga igen hålet som jag antar bildas när jag tar bort slangen därifrån och leder om den till luftboxen istället?

Ytterst tacksam för hjälp!

//Eric

Tja!

Jag har tyvärr inget svar på din fråga. Men jag har ett annat förslag, borde vi inte starta en tråd om KTM 660 i Mek-forumet? Det kommer ju upp minst en "mek" fråga i veckan nu, det skulle kanske inte vara så dumt att ha alla frågor och svar i en och samma tråd.

DR-Zätare skrev:
Hej,

Jag har sökt reda på några olika sätt att dra om vevhusventilationen här på forumen eftersom efter sista turen igår så var min luftbox mer eller mindre nedsölad med olja och det fanns olja innanför luftfiltret. Tänkte köra på PET-varianten så länge. Men frågan återstår för mig som är något mekaniskt obegåvad: vilken slang är det jag ska leda om till luftboxen och min PET-flaska? Jag tog bort filtret och jag kunde inte se någon slang i nuläget som leds in i boxen så vart går slangen och vart kommer den ifrån? Tacksam om någon har en bild på slangen som är boven i detta drama.

På sidan 15 i reservdelskatalogen för hojen, Breather System, finns det två slanger men det framgår inte av bilden vart de går någonstans och vilken av de jag ska leda om. Ska jag plugga igen hålet som jag antar bildas när jag tar bort slangen därifrån och leder om den till luftboxen istället?

//Eric

Du måste nog ta av tanken... det finns ett litet hål i luftburken nere på höger sida där slangen kommer in..

ska du dra om den så måste du plocka av tanken och dra en längre slang..

KTM har ett expansionskärl som är gjort för att plocka upp olja/bensin och allt annat skit som KTM'en kan kasta av sig..

ska se om jag hittar en bild på det

flipm0de skrev:
Du måste nog ta av tanken... det finns ett litet hål i luftburken nere på höger sida där slangen kommer in..

ska du dra om den så måste du plocka av tanken och dra en längre slang..

KTM har ett expansionskärl som är gjort för att plocka upp olja/bensin och allt annat skit som KTM'en kan kasta av sig..

ska se om jag hittar en bild på det

Är det kärlet i Power Parts-katalogen med nummer 594.31.096.000 och som heter Intercepting Tank? I beskrivningen står det att den passar SX/EXC 250/400/450/525 00–05...

//Eric

Bobbo V skrev:
Tja!

Jag har tyvärr inget svar på din fråga. Men jag har ett annat förslag, borde vi inte starta en tråd om KTM 660 i Mek-forumet? Det kommer ju upp minst en "mek" fråga i veckan nu, det skulle kanske inte vara så dumt att ha alla frågor och svar i en och samma tråd.

Va?? D är väl aldrig några fel på en 660 heller :)

DR-Zätare skrev:
Hej,

//Eric

Det är busenkelt. Tar du av tanken ser du direkt vilken slang det är som går från ramen till luftburken. Slit av slangen och fixa en längre som du kan leda ut på sidan av cykeln eller något.

Se till att den nya slangen har samma innerdiameter dock så inte trycket blir för högt i motorn när oljan väl vill ut, då börjar det bara läcka på andra ställen .

jag har en bild på mitt mek, jag har alltid kört med pet flaska fram tills för någon dag sedan då ja fixa en ordentlig behållare..

PICT1658.JPG

Stort tack för hjälpen!
Jag var precis ut i garaget och tog loss tanken och då hittade jag den genomskinliga slangen som är den jag sökt. Den var inte lätt att se när tanken satt där :)

Jag har varit och köpt slang och letat reda på en PET-flaska hemma som får bli försökskanin så nu ska jag bara fixa till ett bra sätt att fästa slangen i flaskan så blir det ut och borra hål i botten på burken så jag kan dra in slangen där.

//Eric

DR-Zätare skrev:
Stort tack för hjälpen!
Jag var precis ut i garaget och tog loss tanken och då hittade jag den genomskinliga slangen som är den jag sökt. Den var inte lätt att se när tanken satt där :)

Jag har varit och köpt slang och letat reda på en PET-flaska hemma som får bli försökskanin så nu ska jag bara fixa till ett bra sätt att fästa slangen i flaskan så blir det ut och borra hål i botten på burken så jag kan dra in slangen där.

//Eric

Nej för fan, inte ska du dra in slangen från botten och borra sönder luftburken i onödan. Hur du ska få oljan att rinna ner i flaskan underfrån kopplar jag inte heller...

Dra slangen över bakramen ner i burken, sadeln tar inte i om du lägger den rätt. Borra ett hål i korken på flaskan för slangen och ett par mindre lufthål, för den får inte vara tät. Svårare är det inte... :tummenupp

Nu är det redan gjort är jag rädd. Jag tänkte som så att när jag wheelar så hamnar ju ramen högre än luftburken så då rinner oljan in i flaskan av gravitationen och sedan när jag sätter ned framhjulet så rinner oljan tillbaks genom slangen igen så slipper jag förlora olja genom ventilationen. Dum idé?

//Eric

Back