Vevhusventilation 560 SMR?

Malmö-motard

Radical Riders
Gick med
16 May 2005
Hoj
ja
Hur har ni löst vevhusventilationen? Att plugga slangen i orginal uppsamlingskärl funkade inte (för tätt, går ej att kicka) och att ha slangen pekande på bakdäcket är jag för feg för :hihi

Hur har ni andra gjort?

Leda ner oljan i motorn igen är ju absolut bäst

Modda oljepåfyllningslocket som jag sa igår? :)

Malmö-motard skrev:
2157104 Sa du? Haha då hade ju inte ens problemet uppstått :D Hämtade nya hojjen idag juh :hihi

Hehe ok då hörde du inte det.. men, så hade jag löst det iallafall :)
Gött snack, den lär gå undan!!

Malmö-motard skrev:
2157104 Sa du? Haha då hade ju inte ens problemet uppstått :D Hämtade nya hojjen idag juh :hihi

Fan va avis jag blir på dig, springa och köpa hoj så där bara. Farligt att provköra va :)

Tack för sist på Åland /M

Malmö-motard skrev:
2156976 Hur har ni löst vevhusventilationen? Att plugga slangen i orginal uppsamlingskärl funkade inte (för tätt, går ej att kicka) och att ha slangen pekande på bakdäcket är jag för feg för :hihi

Hur har ni andra gjort?
Vevhus ventilation måste du ju ha så att plugga eller nåt sånt går phetbort.

Det som åxå går bort är att leda ner vevhusventen till samma uppsamlingskärl som alla förgasarslangar sitter i, typ orginalen. Jag och ytterligare ett par stycken har nämligen gjort det misstaget vilket bara leder till att du trycksätter förgasaren bakifrån med ojämn gång och startproblem som reslutat.

Så, för att lösa uppsamligen av vevhusventen finns det ett par olika lösningar. Jag drog till Biltema och köpte 10mm soppaslang och drog runt venten till vänstersidan (främre ramröret) där jag ändå har en välventilerad fjällyoughurtburk hängandes för uppsamling av kylaren. Men som sagt, finns varianter. Borra lite i luftburken är en som jag inte gillade pga allt kladd som blir där då.

.

M:et skrev:
2157917 Fan va avis jag blir på dig, springa och köpa hoj så där bara. Farligt att provköra va :)

Tack för sist på Åland /M

När jag såg Saras hoj... :kär

Tack själv :) Grymt skoj!

Spider skrev:
2160557 Vevhus ventilation måste du ju ha så att plugga eller nåt sånt går phetbort.

Det som åxå går bort är att leda ner vevhusventen till samma uppsamlingskärl som alla förgasarslangar sitter i, typ orginalen. Jag och ytterligare ett par stycken har nämligen gjort det misstaget vilket bara leder till att du trycksätter förgasaren bakifrån med ojämn gång och startproblem som reslutat.

Så, för att lösa uppsamligen av vevhusventen finns det ett par olika lösningar. Jag drog till Biltema och köpte 10mm soppaslang och drog runt venten till vänstersidan (främre ramröret) där jag ändå har en välventilerad fjällyoughurtburk hängandes för uppsamling av kylaren. Men som sagt, finns varianter. Borra lite i luftburken är en som jag inte gillade pga allt kladd som blir där då.

Okej. Jag vill hitta en "tät" lösning så inte oljan kan rinna ut från något uppsamlingskärl. Stjäl det mycket effekt att leda in ventilationen till förgasaren? Luftburken går bort.. har det så på 660´n, det funkar inte alls bra....

Malmö-motard skrev:
Okej. Jag vill hitta en "tät" lösning så inte oljan kan rinna ut från något uppsamlingskärl. Stjäl det mycket effekt att leda in ventilationen till förgasaren? Luftburken går bort.. har det så på 660´n, det funkar inte alls bra....
Ni känner säkert Husa Harry, han fixar såna uppsamlingskärl åt er. Aluminiumflaska, ser proffsigt ut. :tummenupp

Malmö-motard skrev:
2160737 Nu när du säger det så... Tänkte inte på det. Beställer bums

Går att ordna med en metall-vattenflaska från biltema och 2 skruvnipplar med. Ser seriöst ut och funkar bra. Hannes (saras kille, vars hoj faktiskt var den du såg på Åland) har gjort så.

Förresten så körde jag och hannes på Kinnekulle igår med våra hojar. Precis lika snabba rakt fram, skiljer inte någonting mellan 560 och 660n i acceleration.. roligt...

//jaG

Zeb_Macahan skrev:
2162341 Går att ordna med en metall-vattenflaska från biltema och 2 skruvnipplar med. Ser seriöst ut och funkar bra. Hannes (saras kille, vars hoj faktiskt var den du såg på Åland) har gjort så.

Förresten så körde jag och hannes på Kinnekulle igår med våra hojar. Precis lika snabba rakt fram, skiljer inte någonting mellan 560 och 660n i acceleration.. roligt...

//jaG

Tack för tipset, men har redan beställt från Husa Harry (det var Husa Harry som fixade ett kärl på Åland till Saras (Hannes) hoj tror jag :va )

Min 660 (14/45drev & Akra race-helsystem) känns snabbare rakt fram men då är 560´n körd max 5-7 minuter, så den lossnar väl en hel del precis som 660´n gjorde när den kördes in. Dock kommer 660´n inte ha en suck på bana... JÄVLAR vilka bromsar på 560´n! :yoparty

Malmö-motard skrev:
2162368 Tack för tipset, men har redan beställt från Husa Harry (det var Husa Harry som fixade ett kärl på Åland till Saras (Hannes) hoj tror jag :va )

Min 660 (14/45drev & Akra race-helsystem) känns snabbare rakt fram men då är 560´n körd max 5-7 minuter, så den lossnar väl en hel del precis som 660´n gjorde när den kördes in. Dock kommer 660´n inte ha en suck på bana... JÄVLAR vilka bromsar på 560´n! :yoparty

Bana som i motardbana nej, men på roadracingbana så har 660n fördel av sina färre (!) växlar och lite mer botten.

Körde en timme effektivt igår med hannes 560 och det var som natt och dag i bromsar. Chassit, dock, var stumt och inte anpassat riktigt för hastigheten på RR-bana.

Mina åsikter.

//jaG

Malmö-motard skrev:
2156976
...
att ha slangen pekande på bakdäcket är jag för feg för :hihi

Min pekar lite på sidan om däcket, har inte ens reagerat på att det skulle vara nån fara med det.

Ska man tävla däremot så måste man väl ha ett återslutande system.

EDIT: Det är den genomskinliga slangen som slutar precis till höger om Öhlins-klistermärket i svingen.

Bifogat

• Vevhusvent.JPG
    Vevhusvent.JPG
    73.6 KB · Visningar: 122
Malmö-motard skrev:
2162368 Tack för tipset, men har redan beställt från Husa Harry (det var Husa Harry som fixade ett kärl på Åland till Saras (Hannes) hoj tror jag :va )

byt belägg på fram bromsen! är skit orginal då handtaget "vandrar" vid hård bankörning.

Back