Vevaxeltätning på Gsxr 1000 -01

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Min gsxr trycker ut lite olja då och då innanför svänghjulet. Antar att packboxen som sitter i blocket måste bytas.
Har en komplett verkstadshandbok och i den står det inget.
Frågan är om jag byta den utifrån eller om jag måste ta bort och klyva motorn. Vid det senare alternativet är nog enklast att ta bössan och gå ut i skogen... :lol
Någon med erfarenheter???

Last edited:
MangeH skrev:
Min gsxr trycker ut lite olja då och då innanför svänghjulet. Antar att packboxen som sitter i blocket måste bytas.
Har en komplett verkstadshandbok och i den står det inget.
Frågan är om jag byta den utifrån eller om jag måste ta bort och klyva motorn. Vid det senare alternativet är nog enklast att ta bössan och gå ut i skogen... :lol
Någon med erfarenheter???

Där ska vara olja :7peta

Superbike Roger skrev:
Där ska vara olja :7peta

Ja det ska självklart vara olja innanför tätningen i vevhuset som på alla 4-taktare. Men det ska inte läcka ut på svänghjulet och lindningen som sitter i den kåpan och ut genom kåpan och rinna nerför plasten och bilda en fläck på asfalten eller???
Då har Suzuki gjort den första modellen som "SKA" läcka olja. :4skrika

MangeH skrev:
Ja det ska självklart vara olja innanför tätningen i vevhuset som på alla 4-taktare. Men det ska inte läcka ut på svänghjulet och lindningen som sitter i den kåpan och ut genom kåpan och rinna nerför plasten och bilda en fläck på asfalten eller???

Där finns ingen tätning det är generatorkåpan med packning som tätar, du har inte varit omkull på vänstersidan?

Förmodligen behöver du en ny packning till generatorkåpan bara.

Oftast när man går omkull på vänster sida (även lätt) så spricker genneratorkåpan (är lövtunna original).

Superbike Roger skrev:
Där finns ingen tätning det är generatorkåpan med packning som tätar, du har inte varit omkull på vänstersidan?

Förmodligen behöver du en ny packning till generatorkåpan bara.

Oftast när man går omkull på vänster sida (även lätt) så spricker genneratorkåpan (är lövtunna original).

Jo jag har faktiskt gjort en lättare marksyning på vänster sida. Ska kolla upp det. Då blev ju problemet lite lättare att lösa! :banana

MangeH skrev:
Jo jag har faktiskt gjort en lättare marksyning på vänster sida. Ska kolla upp det. Då blev ju problemet lite lättare att lösa! :banana

Om kåpan är sprucken kan du med för del byta till en Yoshi/NRC/ el liknande vilka är betydligt starkare än original.

Bifogat

• 68_1_b.jpg
    68_1_b.jpg
    24 KB · Visningar: 64
Superbike Roger skrev:
Om kåpan är sprucken kan du med för del byta till en Yoshi/NRC/ el liknande vilka är betydligt starkare än original.

Är det något som du säljer eller?

MangeH skrev:

jo, svänghjulet och lindningen är drängt i olja. vurpar du och pajar kåpan så kommer det att läcka ut på marken. om du tror att det ska vara torrt innanför kåpan så tror du fel. kolla in på min hemsida så kan du se att när jag går omkull och spräcker kåpan så rinner all motorolja ut.

Bruno skrev:
jo, svänghjulet och lindningen är drängt i olja. vurpar du och pajar kåpan så kommer det att läcka ut på marken. om du tror att det ska vara torrt innanför kåpan så tror du fel. kolla in på min hemsida så kan du se att när jag går omkull och spräcker kåpan så rinner all motorolja ut.

Där ser man. Jag tycker bara att det är konstigt att det ska vara olja där. Men man lär sig nått nytt varje dag!

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg