Vevaxelproblem scooter?

Jullä

...
Gick med
17 Jan 2010
Hoj
Ninja ZX9R, Suzuki Gsx 750, Kymco B&W 250, Fiddy 125
Hej! Köpte en scooter 250 i vintras som jag skulle pillra lite med tänkte jag.
Och problemet är nu att efter att jag skulle byta kopplings fjädrarna och skulle dra fast muttern som spänner fast variator som jag även tog loss för att kolla lite hur det ser ut, så känndes det som om den kom i fel läge när den släppte lite så att variatorn snurrade bakåt. Den går att snurra framåt och låter som innan, men om jag snurrar den baklänges så hörs ett litet klick ljud inne i motorn och den fastnar, tar man i så går den att snurra trögt och det låter nästan som skrap/rassel ljud.
Provkörde lite och den rör på sej, dock vill den dö om man drar på för mkt, men d kanske har att göra med att tändstiftet inte va ordentligt idraget?
Någon som vet!?
Har aldrig meckat scooter förut och är tacksam för hjälp :)

Att det klickar till, börjar gå trögt och låter mycket när du snurrar baklänges är troligen startmotorn. Ganska vanligt att det är ett frihjul på vevaxeln som gör att startmotorn inte snurrar med när motorn gått igång. Frihjulet verkar inte när du snurrar veven baklänges och då snurrar startmotorn via några kugghjul vilket ger ett vinande/rasslande ljud samtidigt som det går lite trögare.

Således verkar det helt normalt.

Jag antar att det handlar om en scooter typ vespa och inte snöskoter?

He he, jasså, d kan va så d funkar.. Kommer inte ihåg hur d va när jag plockare isär den, va ju i början på år typ..
Stämmer bra, typ vespa :) aja får väl prova att skruva tillbaka allt och provköra :)
Tack för hjälpen!

Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...