Vevaxeln är seg

Hulster

Oh Reeeaally?
Gick med
23 Mar 2006
Hoj
Crescent
Ett litet problem ( igen:huvet )
Det är å att när blockhalvorna int sitter ihoskruvade men ändå hyffsat ihop så går vevaxeln fint och lätt men när man skuvar ihop blocken så fastnar den nästan helt.... Jag fattar verklign inte vad sm rimligen kan vara prblemet det sklle ju vara om den ä skev eller nått emn den har precis varit på renovering så det tror jag inte. Någon är som har någon ide om va felet kan ligga?

Har du lagt olja på ändarna?

Är den seg hela varvet eller vid vissa punkter?

Är motorblocket delat en höger- och en vänstersida lixom?
Hade samma problem på en EU-moppe jag meckade med, och problemet var att nåt av lagren inte riktigt ville hela vägen in i sitt läge. Löste det genom att värma blocket och sedan knacka försiktigt på vevaxel-ändarna.

Är motorblocket delat en höger- och en vänstersida lixom?
Hade samma problem på en EU-moppe jag meckade med, och problemet var att nåt av lagren inte riktigt ville hela vägen in i sitt läge. Löste det genom att värma blocket och sedan knacka försiktigt på vevaxel-ändarna.

Japp det är höger/vänster halvor. ok ska prova det sedan. tack för tipset.:tummenupp

När du har skruvat ihop blockhalvorna och det går trögt så tar du en GUMMISLÄGGA eller motsvarande och bonkar varannan gång på vevaxeländarna några gånger. Slå med vördnad men bestämt - fjösa inte, då kommer det aldrig hända nåt. Det gör att allt lägger sig till rätta och efter en näve slag så kommer axeln att rulla på fint. Rutin.

Japp det är höger/vänster halvor. ok ska prova det sedan. tack för tipset.:tummenupp

ja värm runt lagren med först varluftspistol OBS knacka ej på något för då ryker lagerna innom kort!! tryck ihop endast med din vikt Om du har en spis så kan du stoppa i hela motorn där 75-100grader några minuter då brukar det rammla ihop, eller så är den shimmsad för hår!! jag brukar köra frysmetoden vid montering dvs dom lager som ska i blockhalvor får ligga i frysen medans man värmer blocken:tummenupp

Är det kullager skall man absolut inte banka så att kulorna (ja va faen dom i lagren) slås mot lagerbanorna. Det ger gropar och lagren rasar snabbt. Jämför tvättbräda på grusvägar.

Jag provade att slå på vevaxeländarna går men det släpper inte den är fortfarande riktigt seg. Några fler tips . slå hårde? fast det käns som om man kan göra sönder saker och ting då

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back