vevaxel

Ok då ska jag kolla det på dom. fast jag har svårt o förstå att de blir sånt vacum som vill öppna trottlarna har ändå ganska stark retur fjäder men ja kunde inte ens provköra. bara jag gasade till så ville dom inte dra tillbaka.
vad brukar ni använda för gashandtag när ni bygger retur vajer på en gammal hoj? fast ja blev iallafall nöjd me tomgången :banana

Jag köpte ett "snabb"gashandtag med returwire från Roffes till mina rs34or. Fungerar hur bra som helst :tummenupp
www.roffesmotor.se

Jag har förresten en z1000j 83a med Wiseco 1105cc. Toppen portade Marklund åt mig... det blev en J..vla skillnad :banana
Nu ska jag bara försöka få tag i ett beggat big bore kit och nya kammar. Prylarna som MS säljer kostar ju larvigt mycket.

PS: En 6" bakfälg och Gsxr-sving gör underverk med utseendet :yoparty

/J

Last edited:
Jakke skrev:
Jag köpte ett "snabb"gashandtag med returwire från Roffes till mina rs34or. Fungerar hur bra som helst :tummenupp
www.roffesmotor.se

Jag har förresten en z1000j 83a med Wiseco 1105cc. Toppen portade Marklund åt mig... det blev en J..vla skillnad :banana
Nu ska jag bara försöka få tag i ett beggat big bore kit och nya kammar. Prylarna som MS säljer kostar ju larvigt mycket.

PS: En 6" bakfälg och Gsxr-sving gör underverk med utseendet :yoparty

/J

Får verkligen en 6" plats utan att flytta ut dreven, med påföljande ökning av påfrestningarna på utgående axeln och lagerläget på utgående. Jag kör med GSXR 750 -88 4,5" bakfälg och 170 däck, enligt mina mätningar är 5,5 och 180 brett däck absolut max sen blir det trångt mellan kedja och däck.

Lagerläget på utgående är känsligt redan i orginalskick

Iofs min är en Gpz 1100 -84 men jag har svårt att tro att de är större plats på tidigare modeller.

Roligt att de finns fler som leker med såna här gammla kalbockade broräcken :D :D

Färnbo skrev:
Får verkligen en 6" plats utan att flytta ut dreven, med påföljande ökning av påfrestningarna på utgående axeln och lagerläget på utgående. Jag kör med GSXR 750 -88 4,5" bakfälg och 170 däck, enligt mina mätningar är 5,5 och 180 brett däck absolut max sen blir det trångt mellan kedja och däck.

Lagerläget på utgående är känsligt redan i orginalskick

Iofs min är en Gpz 1100 -84 men jag har svårt att tro att de är större plats på tidigare modeller.

Roligt att de finns fler som leker med såna här gammla kalbockade broräcken :D :D

En 6" fälg med 190 däck får plats men med mycket besvär :huvet , jag skulle nog rekomendera en 5,5" istället. Framdrevet måste flyttas ut även med ett 180 däck. Jag köpte ett offset-drev från Klasmo i Tyskland, kedjan har bra avstånd till däcket men ligger ganska nära ramen :gnissla
Med 6" blev jag tvungen att tillverka nya distanser och modifiera bromsokhållaren plus att fälgen är avsedd för en grövre hjulaxel. Nä.. använd en 5,5" istället.

Jag ska försöka komma ihåg att ta lite bilder ikväll :)

Hittade den här bilden som visar hur den såg ut i förra årets utförande. Med gsx1100-sving och gammal suzi fälg (tror jag) med ett riktigt fult 150 ballongdäck :3freak

Bifogat

• kawa1000.JPG
    kawa1000.JPG
    31.6 KB · Visningar: 93
Jakke skrev:
Hittade den här bilden som visar hur den såg ut i förra årets utförande. Med gsx1100-sving och gammal suzi fälg (tror jag) med ett riktigt fult 150 ballongdäck :3freak

Däcket är ju från samma era som hojen.. :D

Har du tittat i motorn hur lagerläget för utgående axeln ser ut? På min hade det fått ganska mycket smisk trots att axeln inte är utflyttad.

fälgen ja har på nu är GSXR -88 4,5" är det nån som vet om 5,5" GSXR fälgar är lika?

Ja, nu är det gamla hjulet borttaget och det nya på plats :) Gott om plats mellan kedjan och däcket :banana

Färnbo> Lagret ser bra ut. Själva axeln är ju inte utflyttad, det är det nya drevet som har ett offset i jämförelse med orginaldrevet.

Vad tycks?

Bifogat

• PICT0902_bak.JPG
    PICT0902_bak.JPG
    90.5 KB · Visningar: 88
  • PICT0904_kedja.JPG
    PICT0904_kedja.JPG
    125.6 KB · Visningar: 69
  • PICT0903_snett.JPG
    PICT0903_snett.JPG
    124.7 KB · Visningar: 78
Jakke skrev:
Ja, nu är det gamla hjulet borttaget och det nya på plats :) Gott om plats mellan kedjan och däcket :banana

Färnbo> Lagret ser bra ut. Själva axeln är ju inte utflyttad, det är det nya drevet som har ett offset i jämförelse med orginaldrevet.

Vad tycks?

Ser bra ut.

Jag är med på att du inte flyttat axeln, men om du har ett annat offset på drevet så blir påkänningen på axel lager mm större.

Axel och lager verkar hålla de som det blir problem med är lagretsläge i blocket, hålet i blockhalvorna blir för stort. När jag hade isär min tror det var -92 så fick jag loctita och lägga mellan 0,05 blad för att lagret skulle sitta.

Sedan dess har hojen stått under en filt, men i höstas började uppgraderingen så jag tror att den rullar inom 2 veckor.

Tror vi ligger lite offtopic här :D :D

Vevaxel

Tänkte leda tillbaka tråden lite :hihi

Svenne> Jag talade precis med en på Motospeed och att svetsa vevaxeln går på 2000kr men han rekomenderade även (starkt) att låta dom byta ut axiallagrena då orginal troligen är slitna och axeln börjar vandra = INTE bra :gnissla Detta skulle gå på 2000kr extra men vara en billig försäkring.
Anledningen till att lagrena var så förbannat dyra berodde på att det inte finns att köpa till gammelkawan utan de var "specialtillverkade" :rolleyes: (finns nog att få tag i billigt från SKF skulle jag tro).

Om du vill göra detta så vänta till hösten, väntetiden var just nu runt åtta veckor :3freak

Last edited:
Ok de va inga billiga lager precis. men 2000 för o svetsa veven hade jag räknat med. De får bli framåt hösten vintern nångång nu vill ja bara få ihop den så man kan börja köra lite. ska forska lite mer bland tidigare ägare så man verkligen vet om den redan är svetsad eller inte. hur mycke är gjort med din motor Jakke?
svenne

andersbrink skrev:
Vevaxeln håller knappt ihop även fast den är otrimmad. Lite övervarv och... Det är det första man ska göra på dem, svetsa vevaxeln, dvs innan man gör någonting annat på dem i trimväg.

Kawasaki och Suzuki är lika bra/dåliga vad gällande vevaxlarnas (o)hållbarhet.
gäller det gsxr motorerna?

sven-anders skrev:
hur mycke är gjort med din motor Jakke?
svenne

Den är borrad och har Wiseco 1105 kolvar, portad topp av Marklund, kammar från gpz1100 -84, APE dragstänger, rs34or med "pods" och V&H 4-1.

Vevaxeln är inte svetsad :gnissla men det ska den bli i höst när motorn beräknas växa till 1330cc :)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT