vevaxel

Dom brukar inte vara så dyra här hemma heller, en polare köpte en uppsättning för 1000:-...numera isär kapade och 2 st monterade på en Kawasaki A7...
 
sven-anders skrev:
Påtal om motorvolym så har jag kollat me första ägare o de visade sig faktiskt att den borrades på 80talet till 1260 eller 1280 han kom inte ihåg
men det var wiseco kolvar han använt. undra om det sitter kvar får nog lyfta toppen o spana lite men den hade dragit mycket olja så det var därför den borrades allt annat var orginal. De va himla kul o snacka med den första ägaren han blev väldigt förvånad att den fanns kvar än o tyckte de va kul att ja hörde av mig. men om motorn inte är bytt ska motornr och chassienr vara samma va? om jag fattat det rätt.

svenne[/QUOT

Klarläggande..Motor och chassienr följdes inte åt, finns ingen dukumentation.
Bara vilka serier som var tillsammans. :tummenupp

Kul med kawa, hade en 1260 i ett BIMOTA chassie, 160 hk på utgående. mycket trix av Bosse Cristenssen, drag guru på 80 talet...
Den hojen gjorde över 300 då, 1986.....de ni....
 
ok tack då vet jag att nr ska vara olika kollade på min men de fanns inte en likhet mellan motor o chassie. jasså man kan hitta sådana förgasare runt tusen 1500 här hemma? tycker dom verkar svåra o få tag i. är det nån som har nån uppsättning till salu?

svenne
 
andersbrink skrev:
Vevaxeln håller knappt ihop även fast den är otrimmad. Lite övervarv och... Det är det första man ska göra på dem, svetsa vevaxeln, dvs innan man gör någonting annat på dem i trimväg.

Kawasaki och Suzuki är lika bra/dåliga vad gällande vevaxlarnas (o)hållbarhet.
Hur är det med banditerna? Bör dom svetsas med eller är det bara nå't som gäller äldre hojar?

(Bandit=ny hoj - gammal motorkonstruktion) :)
 
Robban_C skrev:
De däringa gamla Kawwpuffrorna drog oherrans mycket olja efter ett tag men jag har fått för mig att det var värre -82 än -81. Dock osäker.
Hursomhelst så är den säkert borrad om den har gått 8kmil utan att dra olja. Och förhoppningsvis så är även styrningarna bytta också (dock inte lika säkert som borret).

Vanliga storlekar för borrning har jag för mig är 1135 cc, 1168 cc samt efter omfodring 1260 cc. Eller nåt sånt.

Funderade själv på att ha Bigbore kit (1167cc) stakar från Ontario/Carillo till min CBX -80 men avstod. Händer det något så blir det till att fodra om den om möjligt, dessutom så hittade jag inget annat än hela satser att köpa Så det fick bli originaldelar.

Köpte en ny Z1000 -78 och den drog ca 1-1,5L olja på 100 mil. Sålde liket efter bara en säsong, då hade den gått knappt 1200 mil. Kaworna var rätt törstiga på olja även en bit in på 80-talet dock fanns det skillnader.


Men det hade suttit fint med toppen portad och polerad och tillsammans med flatslideförgasarna hade effekten blivit uppemot 150 hk.
 
Alla luft/oljekylda har gjutna vevar och är inte ihoppressade av flera olika stycken.

Fredde Meck skrev:
Hur är det med banditerna? Bör dom svetsas med eller är det bara nå't som gäller äldre hojar?

(Bandit=ny hoj - gammal motorkonstruktion) :)
 
ni som haft kawa med 1260 borrning! är de orginal cylindern ni borrat så mycket? snackade med en kille ikväll han sa att det inte gick o borra så mycket i en std cylinder för man kom ut i kylflänsarna då så min kunde inte vara 1260 borrad sa han. min är ju en 1068 från början. nån som vet??

mvh svenne
 
För det första:
Din är en 1074 från början. 1068 finns inte.

För det andra:
Om jag minns rätt så är det som så att 1100-cylindrarna (dvs 1074) kan borras till 1168 och dom kan efter omfodring (dvs man sätter i större foder) bli ända upp till 1260.
Din polare tänkte antagligen på 989 (eller vad dom är), dvs Z1000 som blir ca 1074 max borrning och 1168 max efter omfodring. Eller nåt sånt, minns inte exakt vad som blir vad men jag vet bestämt att en 1100 kan bli 1260 efter omfodring, jag hade nämligen en sån själv som jag sålde till förmån för ett 1428 bigblock eftersom 1260 är så litet. :hihi

Edit pga felstavat. Vem fan har satt ett paragraftecken där ettan sitter på min privata laptop?
 
Fan 1428???!!! de måste bli gutt vrid!!! pallade verkligen motorn det hur många hk var den hojen på när du hade allt på?
måste gått bra


svenne
 
Den har inte gått än. Den befinner sig i förrådet bland alla andra avstannade projekt. Rena jävla kyrkogården. :D
Se även här till vänster.

I rimlighetens namn borde en 1428 ge ett vridmoment runt 140 Nm. Dvs nästan 100 Nm/liter. En modern sporthoj ger typ 105-115 (eller nåt sånt) Nm/liter men man ska komma ihåg att en gammal 2-ventilad puffra inte är lika optimal.

Du borde nog kika i Katanatråden och få lite nya idéer:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=909
Eller i dragrace/turboforumet.
2 ställen för kufar som du, jag, Anders med mer folk som tror att många cc är allt här i världen. :D

Edit: trodde det stod men den puffran är till KB1:an.
 
hej igen!har hittat en uppsättning smootbore 33or som inte är så långt borta
men dom är bearbetade till 34 mm är det bra eller dåligt? dom hade suttit på en 1168 suzuki med andra kammar i kan den bestyckningen stämma överens med min kawa tror ni? är det många munstycke o laborera med i vm förgasarna? delningen på bryggan va samma va?

mvh svenne
 
Möjligen att den behöver fettas upp lite på huvudmunstycket eftersom din motor förmodligen inte har lika bra/mycket insugsvakum som gsxr'en. Delningen är densamma.

sven-anders skrev:
hej igen!har hittat en uppsättning smootbore 33or som inte är så långt borta
men dom är bearbetade till 34 mm är det bra eller dåligt? dom hade suttit på en 1168 suzuki med andra kammar i kan den bestyckningen stämma överens med min kawa tror ni? är det många munstycke o laborera med i vm förgasarna? delningen på bryggan va samma va?

mvh svenne
 
Ok det låter ju inte så farligt. hur blir dom och köra med dessa förgasare blir dom mycket stirriga o svårkörda om man jämför mot vacum förknasare?
som jag har fattat det så finns de ingen accpump på dom hur funkar det med uppfettningen av gasblandningen i dom vid snabba gaspådrag?

svenne
 
Hej alla!!
Jag ska nog ta lyfta av topp o cylindrar i höst på min kawa och kolla om veven är svetsad annars e det väl hög tid o göra det innan den vrider sig :huvet får köra lite försiktigt i sommar.
då tänkte jag även se över toppen , slipa in ventilerna och kanske snygga till kanalerna lite. Är det något speciellt ställe i insugskanalerna som är dåligt flöde i eller räcker det bara o snygga upp dom lite. är inte ute efter nån extrem portning utan bara o få lite bättre flås när man ändå har toppen av?
I framtiden sen är det kanske tänkt att de ska dit några andra kammar med
men det blir längre fram.

svenne
 
Last edited:
sven-anders skrev:
snygga till kanalerna lite.

Skarpa övergångar ska jämnas till med så stor radie som möjligt. Ta inte bort material i onödan om du inte vet exakt (orsak/verkan) varför du gör det.

Det räcker långt att jämna till övergången insugsgummi/topp samt ventilsäte/topp. Bry dig inte om den skrovliga ytan i insuget, låt det vara så.
 
Hej på er alla! plockade på mina smootbore fuggar igår på kawan den gick väldigt jämt o fint på tomgång faktiskt bättre än med mina vacum fuggar.
däremot gick det inte röra gasen för då skena den, så nu fattar jag varför de e så viktigt med retur wire på dom :va grundinställde dom med 4 cp stift o det verkar ju duga. hur gör ni när ni bygger retur wire? tar ett handtag från en nyare maskin o köper wire på meter vara eller? ska slipa upp gummina lite med det var mindre hål i dom en vad det är i toppen så dom ska jag matcha ihop tänkte jag.


svenne
 
sven-anders skrev:
Hej på er alla! plockade på mina smootbore fuggar igår på kawan den gick väldigt jämt o fint på tomgång faktiskt bättre än med mina vacum fuggar.
däremot gick det inte röra gasen för då skena den, så nu fattar jag varför de e så viktigt med retur wire på dom :va grundinställde dom med 4 cp stift o det verkar ju duga. hur gör ni när ni bygger retur wire? tar ett handtag från en nyare maskin o köper wire på meter vara eller? ska slipa upp gummina lite med det var mindre hål i dom en vad det är i toppen så dom ska jag matcha ihop tänkte jag.


svenne


Ett väldigt bra tipps på dom förgasarna är att stumsvetsa gasrullen på förgasarbryggan då dessa är gjorda i 2 stycken med nån fjäder imellan

gasviern påverkar den ena och tomgångsskruven går mot den andra
vilket gör att det blir nåt sorts glapp därimellan med vandrande tomgång som följd

Tro mig göra ny rylle eller svetsa orginalet gör grym skilnad

( det var väl runda 33orna du hadde va annars glöm ovanstående hehe)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top