vevaxel

sven-anders

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2005
Ort
hultsfred
Hoj
gpz 1100-81
Hej undrar bara om hur mycket effekt man kan ta ut ur en kawa gpz 1100-81
utan man behöver göra något åt underdelen om allt är i bra skick?
de är ju förstås svårt att svara på beror ju på hur man kör men på ett ungefär. hur är kawa motorn jämfört med suzukis motorer av samma årsmodeller?
nån som har lite bra trimnings tips till min kawa utan att de kostar skortan och att den ska funka som bruks hoj med?


mvh svenne
 
Kolla om veven är svetsad (vevtapparna mot skivorna). Den var antagligen inte det som ny men de flesta har hunnit bli det.

Bästa trimningstipset är cylvolym. Det slår allt och idag brukar man kunna hitta cyl med kolvar (även bigblock) för måttliga pengar.
Näst bästa tipset är turbo.
Men de två kan ju kombineras! :)
 
Vevaxeln håller knappt ihop även fast den är otrimmad. Lite övervarv och... Det är det första man ska göra på dem, svetsa vevaxeln, dvs innan man gör någonting annat på dem i trimväg.

Kawasaki och Suzuki är lika bra/dåliga vad gällande vevaxlarnas (o)hållbarhet.
 
Enda sättet o kolla det är o plocka av cylindrarna då o kolla ner antar jag?
vem kan svetsa en vev ifall den inte är svetsad för man måste väl ha den uppspänd så den inte slår sig eller? varför är dom inte svetsade från början om det är sånt gränsfall att dom knappt håller för standard bruk.

Finns de nån här på forumet som har ett bigblock till kawa?

Hur gör man för och på enklaste sätt få tag i tidigare ägare till ett fordon idag? går det hitta något om dom på nätet eller så? skulle vara kul för jag köpte min hoj nerplockad så jag har byggt ihop den själv o de fattades lite bitar här o där som man fått jaga reda på motorn var dock ihopsatt så den har jag inte rört men de vore kul o komma i kontakt med tidigare ägare o kolla med dom om nån har svetsat veven på den den kanske är borrad med för den har gått runt 8tusen mil ock motorn går helt kanon och den drar ingen olja alls
var inte dom gamla kaworna ö kända för och dra mycket olja efter några få mil?
mvh svenne
 
Last edited:
Rikta (det måste man) och svetsa vev gör Motorspeed.

Via fax kan du få reda på ett fordons histora mha Vägverkets hemsida.

Kawamotorns svaghet är väl egentligen tvåans ingående växeldrev (svag konstruktion) samt att det går att växla FÖR långt med tvåans växel. Det finns en bussning man kan köpa som förhindrar att man växlar med för långt slag.
 
De däringa gamla Kawwpuffrorna drog oherrans mycket olja efter ett tag men jag har fått för mig att det var värre -82 än -81. Dock osäker.
Hursomhelst så är den säkert borrad om den har gått 8kmil utan att dra olja. Och förhoppningsvis så är även styrningarna bytta också (dock inte lika säkert som borret).

Vanliga storlekar för borrning har jag för mig är 1135 cc, 1168 cc samt efter omfodring 1260 cc. Eller nåt sånt.
 
ska försöka få reda på lite info från tidigare ägare om jag inte lyckas med det kan man inte mäta upp cylindervolumen genom o hälla nåt genom tändstifts hålet för jag mistänker faktiskt att den är uppborrad för jag har 2 kompisar som hade varsin gsx den ena var 80 och den andra var en 81a fast jag hadde betydligt bättre bottendrag i kawan ock den var rappare genom hela registret
än gsxerna.ska kolla med vägverket i morgon om tidigare ägare i morgon. fast hur eller hur skulle man ju lyfta cylindrarna o kolla veven så man vet.

mvh svenne
 
Det där att de drog olja var ett lite väl tilltaget spel mellan kolv och foder. Att byta kolvringar hjälpe... om man körde in den "inspirerat" efteråt. Exakta årsmodeller får man säkert med en sökning på Google.

Gamla big-block liggandes bör det finnas hyffsat gott om då de flesta rejsare har gått över till nyare motortyper.
 
Robban_C skrev:
De däringa gamla Kawwpuffrorna drog oherrans mycket olja efter ett tag men jag har fått för mig att det var värre -82 än -81. Dock osäker.
Hursomhelst så är den säkert borrad om den har gått 8kmil utan att dra olja. Och förhoppningsvis så är även styrningarna bytta också (dock inte lika säkert som borret).

Vanliga storlekar för borrning har jag för mig är 1135 cc, 1168 cc samt efter omfodring 1260 cc. Eller nåt sånt.


Är ju inte ute efter att vara en sån där snusförnuftig typ du vet,....*ler*...

Men ÅRSmodellerna som Kawa hade bekymmer med kolvringarna..var 1980!...Inte -81 eller -82...

Har haft både en -81:a o HAR en -82:a....O HAR en -80:a som jag renonerat, (o så har jag en -85:a oxå...men det har inte med saken att göra..) o fått byta exakt dom totalskrutta ringarna....(cylindrarna var fortfarande i nyskick trots 20 000 mil!!)...

Ha det...
 
Apapap! Hade en 1000J -82 som inte hade gått så överdrivet långt. Köpte den med läckande cylfotspackning = hade alltså möjlighet att kolla skicket "inuti". Den var extremt fin i ytorna i väggar, kolvar, ringar med mer (hade alltså inte gått jorden runt). Likförbannat drog den bortåt 1 liter Mariefred tur och retur. Uppskattar sträckan till 5-6 mil enkel resa.
Och ja, min erfarenhet är också att loppen är i kanonskick även när de gått långt men det hjälper ju inte när dom är för stora.
Såvitt jag hört var det inte ringarna i sig som Kaw hade problem med. Det var att loppen var för stort borrade.

Skit samma vilket, sven-anders ska ha en bigblock. Eller i alla fall en 1260 som vet att äta R1:or till frukost, eller hur? :7peta
1260 (eller större), högkomp, ventiler som får en Cheva SB att bli avis (framförallt om det rör sig om >1260), minst 36:or (40:or om puffran blir stor)och sen ett långt och lågt chassie med 6x17" bak. Jajamensan! :tummenupp
 
Ha Ha ja det vore ju det ultimata! käka R1or till frukost!!!!
ja de vore häftigt o bygga en funnybike eller nåt.
fast jag har nog inte riktigt ekonomi till det just nu kanske kommer i framtiden
jag använder ju min gamla kawa som brukshoj med så att jag vill ha den ganska pålitlig o körbar och så. fast lite mer pulver e ju aldrig fel!!!


svenne :banana :tummenupp
 
Påtal om motorvolym så har jag kollat me första ägare o de visade sig faktiskt att den borrades på 80talet till 1260 eller 1280 han kom inte ihåg
men det var wiseco kolvar han använt. undra om det sitter kvar får nog lyfta toppen o spana lite men den hade dragit mycket olja så det var därför den borrades allt annat var orginal. De va himla kul o snacka med den första ägaren han blev väldigt förvånad att den fanns kvar än o tyckte de va kul att ja hörde av mig. men om motorn inte är bytt ska motornr och chassienr vara samma va? om jag fattat det rätt.

svenne
 
Är tveksam till om det finns en koppling mellan chassie- och motornr på dessa gamla härkar.

Av 1260 och 1280 röstar vi på 1260 eftersom det är en storlek som finns och som dessutom inte är helt ovanlig. 1280 är inte uppfunnet. Och ja, Wiseco är rätt vanligt i sammanhanget.

Snabbvariant på mätning:
Lossa tändkåpan på h sida av veven, där finns ett 17 eller 19(?) mm nyckeltag för att vrida på veven. OBS, du får inte vrida på veven med den ca 10 mm bulten som sitter i mitten, den är för klen och kommer att gå av. Den
är bara för att hålla fast centrifugalmojen.
Ta därefter ur ett stift och vrid tills en cyl är i övre dödläge, fyll cylindern med olja. Vrid därefter sakta till undre dödläge och fyll igen, nu med uppmätt oljevolym. Går det i ca 268 cc så är det en oborrad 1074 cc, går det i ca 315 cc så är det en 1260 (dvs mycket roligare) osv.
Stick därefter ner en slang i cyl och sug upp oljan med nån form av oljesug.
Starta på de tre övriga cylindrarna så att lite olja får damma upp ur cyl under 5-10 sek, du vill inte kröka vevaxeln genom att försöka starta med en cyl hydrauliskt låst.
Stäng av och skruva tillbaks tändstiftet, vrid vevaxeln minst 2 varv så att du med säkerhet vet att du har fått ur så mycket olja att veven går runt.
Starta igen (kör startmotorn försiktigt), varmkör, motorn kommer att ryka satan under ett tag och kanske bara gå på 3 cyl men det är smällar man får ta. Eventuellt kan du åka på att byta tändstiftet eftersom det kan slagga igen av all oljan. Oftast kan man klara sig med att elda rent stiftet med gasolen.
Det kan ta åtskilliga minuter av riktig körning innan oljeröken ger med sig.
Ta det lugnt med hård belastning på höga varvtal i början eftersom ringarna inte får ordentlig kontakt med cylinderväggen (de "vattenplanar" på oljan). Detta gör att de inte leder bort värmen från kolven som de ska och ringarna kan glasera = få dålig kontakt även fortsättningsvis.

Du ska inte fylla ända upp i tändstiftshålet eftersom oljan då kanske försöker slinka ut genom en ventil, du ska bara fylla så långt att du kan hitta motsvarande nivå när du har kolven i u dödläge.

Metoden ger inte nödvändigtvis 100% exakta mätvärden men det borde bli så bra att du kan identifiera volymen.

Och sen säger jag som vanligt; Skyll inte på mig.
Eller jo, skyll på mig om det går bra. :D
 
Tack så mycket för all info alla!!!! :tummenupp kul att de fortfarande finns lit intresse för lite äldre japshojar :banana Jag ska ta ock fylla upp en cylinder med olja har inte hunnit med det än bara.desvärre hadde han som borrade den inte svetsat veven på den men det är möjligt det är gjort på senare tid för den har gått väldigt hårt både när jag har haft den och innan mig med och jag kan då inte känna några direkta vibrationer i den( jag antar det är första tecknet om veven skulle börja ge sig) har hittat mycke begagnade delar på ebay.com
är de nån som köpt nåt där eller vunnit rättare sagt?

Tack så mycket svenne :tummenupp
 
Om veven vrider sig så känner du det, definitivt. Jag lovar!
Been there, done that!
 
Hej igen! dom här förgasarna på bilden är det smoothbore förgasare? nån som vet? kan dom tänkas funka bra på min kawa ock är det lätt o hitta bestycknings delar till dom? killen som har dom sa att de var smoothbore 33or men tyckte dom var i minsta laget för en borrad 1100. vad tror ni?

svenne
 

Bifogat

  • mikuni 33.jpg
    mikuni 33.jpg
    21.7 KB · Visningar: 129
Har du inte gjort någonting åt toppen (dvs portad) är 33'orna nästan i största laget. Insuget i toppen original är väl inte ens 32 mm?

De där VM33 Smooth Bore-förgasarna på bilden är annars det du ska ha på en milt trimmad blysläde. VM33'or räcker väl för ca 135 hästar och nästa steg, dvs RS36'or, duger för ca 160 hästar.

<edit>Du vet om att delningen på förgasarna är lika på Z900/Z1000 som på luft/oljekylda GSXR? En CV34 eller CV36'a funkar lika som VM33'an fast har bättre köregenskaper iom de vakumstyrda trottlarna. </edit>

<edit 2>Jag monterade CV34'or från en gammal Suzuki GSX på min gamla Kawa 1132'a.</edit 2>
 
Last edited:
Har kört Z1000 högkomp 1260 med såna fuggar, lite portad och stora ventiler samt lite vassare kammar än standard. Fungerade ypperligt men blev grymt varmt pga std oljekyl.
 
Men vacum förgasarna från z1000 jag har e väl 34mm ock spjällen till insprutningen tror jag var 36 om ja inte minns fel. sen i framtiden så skulle jag nog vilja putsa lite i kanalerna så då kanske dom blir lagom ja vill ju ha lite mer effekt i den! så då kanske det blir perfekt. de e bara en nackdel dom finns i usa jag får dom för ca 700kr o de måste väl vara bra pris men frågan är vad det kostar och skicka dom hit :confused:
svenne
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top