Är tveksam till om det finns en koppling mellan chassie- och motornr på dessa gamla härkar.
Av 1260 och 1280 röstar vi på 1260 eftersom det är en storlek som finns och som dessutom inte är helt ovanlig. 1280 är inte uppfunnet. Och ja, Wiseco är rätt vanligt i sammanhanget.
Snabbvariant på mätning:
Lossa tändkåpan på h sida av veven, där finns ett 17 eller 19(?) mm nyckeltag för att vrida på veven. OBS, du får inte vrida på veven med den ca 10 mm bulten som sitter i mitten, den är för klen och kommer att gå av. Den
är bara för att hålla fast centrifugalmojen.
Ta därefter ur ett stift och vrid tills en cyl är i övre dödläge, fyll cylindern med olja. Vrid därefter sakta till undre dödläge och fyll igen, nu med uppmätt oljevolym. Går det i ca 268 cc så är det en oborrad 1074 cc, går det i ca 315 cc så är det en 1260 (dvs mycket roligare) osv.
Stick därefter ner en slang i cyl och sug upp oljan med nån form av oljesug.
Starta på de tre övriga cylindrarna så att lite olja får damma upp ur cyl under 5-10 sek, du vill inte kröka vevaxeln genom att försöka starta med en cyl hydrauliskt låst.
Stäng av och skruva tillbaks tändstiftet, vrid vevaxeln minst 2 varv så att du
med säkerhet vet att du har fått ur så mycket olja att veven går runt.
Starta igen (kör startmotorn försiktigt), varmkör, motorn kommer att ryka satan under ett tag och kanske bara gå på 3 cyl men det är smällar man får ta. Eventuellt kan du åka på att byta tändstiftet eftersom det kan slagga igen av all oljan. Oftast kan man klara sig med att elda rent stiftet med gasolen.
Det kan ta åtskilliga minuter av riktig körning innan oljeröken ger med sig.
Ta det lugnt med hård belastning på höga varvtal i början eftersom ringarna inte får ordentlig kontakt med cylinderväggen (de "vattenplanar" på oljan). Detta gör att de inte leder bort värmen från kolven som de ska och ringarna kan glasera = få dålig kontakt även fortsättningsvis.
Du ska inte fylla ända upp i tändstiftshålet eftersom oljan då kanske försöker slinka ut genom en ventil, du ska bara fylla så långt att du kan hitta motsvarande nivå när du har kolven i u dödläge.
Metoden ger inte nödvändigtvis 100% exakta mätvärden men det borde bli så bra att du kan identifiera volymen.
Och sen säger jag som vanligt; Skyll inte på mig.
Eller jo, skyll på mig om det går bra.