^Mats^
Ny medlem
- Gick med
- 2 Dec 2003
- Hoj
- KTM 660 & KTM 990 Super Duke, FD: Yamaha R1, Honda CBR600F, Honda NSR 125
Tänkte byta vevaxellager samt vevstakslager i min r1a 98a när jag ändå ska byta kolvringar, problemet uppstod när ja skulle köpa lagren och det fanns massor av olika lager att välja på... alltså inte bara en sort/storlek! Kollade på bikebandits hemsida.
Vad är det för skillnad på vevaxellager när det finns med olika färgkoder ?
Om man kollar länken nedan finns det 5 olika vevaxellager nr 3 på bilden samt 4 olika vevstakslager nr 11 på bilden.
De skiljer sig med färgerna blå, svart, brun, vit & lila.
http://houseofmotorcycles.bikebandi..._dept_id~392100~model_dept_name~YZF1000RK.asp
Jag har kollat lite i någon service manual där det står:
CRANKSHAFT JOURNAL BEARING
COLOR CODE
–1 violet
0 white
1 blue
2 black
3 brown
gissar på att det har med lagerstorlekar att göra men fattar ändå inte vilka lager jag ska ha i min hoj. Varför skulle lagren som sitter på vevaxeln skilja sig åt samt varför skulle vevstakarnas lager vara olika stora ?
Någon som bytt dessa lager på en r1a eller stött på liknande komplikationer ?
Måste få någon ordning på detta, kan det inte bara få finnas en storlek och ett val
/Mats
Vad är det för skillnad på vevaxellager när det finns med olika färgkoder ?
Om man kollar länken nedan finns det 5 olika vevaxellager nr 3 på bilden samt 4 olika vevstakslager nr 11 på bilden.
De skiljer sig med färgerna blå, svart, brun, vit & lila.
http://houseofmotorcycles.bikebandi..._dept_id~392100~model_dept_name~YZF1000RK.asp
Jag har kollat lite i någon service manual där det står:
CRANKSHAFT JOURNAL BEARING
COLOR CODE
–1 violet
0 white
1 blue
2 black
3 brown
gissar på att det har med lagerstorlekar att göra men fattar ändå inte vilka lager jag ska ha i min hoj. Varför skulle lagren som sitter på vevaxeln skilja sig åt samt varför skulle vevstakarnas lager vara olika stora ?
Någon som bytt dessa lager på en r1a eller stött på liknande komplikationer ?
Måste få någon ordning på detta, kan det inte bara få finnas en storlek och ett val

/Mats