vevaxel på husqvarna 640

hbg_speedster

Galen sporthoj.com medlem
Gick med
4 Jul 2003
Hoj
BMX
hejsan, ska ev. köpa en skuren husqvarna 640, vevlagret skar och drog med sig cylindern och kolven, kolv och cylinder har bearbetats,

så min fråga är : vem, var och hur gör vid sådana här vavaxlar?
vad kostar det undefär? vad kostar och avr får man tag i lager till en sådan motor??

mvh/oskar

ps. det är en 96

hbg_speedster skrev:
hejsan, ska ev. köpa en skuren husqvarna 640, vevlagret skar och drog med sig cylindern och kolven, kolv och cylinder har bearbetats,

så min fråga är : vem, var och hur gör vid sådana här vavaxlar?
vad kostar det undefär? vad kostar och avr får man tag i lager till en sådan motor??

mvh/oskar

ps. det är en 96

610 menar du nog.
Ring halvards motor 016-35 10 46 (generalagent Husqvarna)

hbg_speedster skrev:
säker på 610 ? var ligger halvards motor?

Ja modellen heter 610.
Halvards motor ligger i Eskilstuna. Dom är grymt bra att ha & göra med samt skickar grejer mer än gärna och snabbt! Det har t.o.m hänt att jag haft grejjer i postlådan inom 24h trots jag påpekat att det inte va brottom! :tummenupp

Annars finns ju Nilssons motor i Skånesfagerhult. Jag har inte så bra erfarenhet av att beställa från dom via telefon, men det är möjligt att det funkar bättre om man åker dit & handlar över disk.

Chris Husky skrev:
Ja modellen heter 610.
Halvards motor ligger i Eskilstuna. Dom är grymt bra att ha & göra med samt skickar grejer mer än gärna och snabbt! Det har t.o.m hänt att jag haft grejjer i postlådan inom 24h trots jag påpekat att det inte va brottom! :tummenupp

Annars finns ju Nilssons motor i Skånesfagerhult. Jag har inte så bra erfarenhet av att beställa från dom via telefon, men det är möjligt att det funkar bättre om man åker dit & handlar över disk.

okej, vad tror du att det kostar att renovera motorn exklusive kolv och cylinder?

jag ska ge 3 tusen för den, han sa att han hade köpt den för 26 , kan det stämma ? och kan man få ut den sortens pengar sen efter?

mvh/oskar

hbg_speedster skrev:
okej, vad tror du att det kostar att renovera motorn exklusive kolv och cylinder?

jag ska ge 3 tusen för den, han sa att han hade köpt den för 26 , kan det stämma ? och kan man få ut den sortens pengar sen efter?
mvh/oskar

Jag vet inte hur dom ligger i pris, men strax över 20k bör man väl iaf få ut? Allt beror ju på skicket i övrigt att göra & hur vida den är e-/lv-reggad osv.(tips: kolla på blocket osv.)

Men 3k är ju inte mkt pengar. Men vad är trasigt egentligen? Hela veven, bara lager, eller? Är det bara lagren så kan man ju börja fundera på varför han inte fixar det själv? Luktar nästan lite skumt isf :va

Kan du skruva allt själv så är det ju bara ringa & kolla vad delarna kostar.

Chris Husky skrev:
Jag vet inte hur dom ligger i pris, men strax över 20k bör man väl iaf få ut? Allt beror ju på skicket i övrigt att göra & hur vida den är e-/lv-reggad osv.(tips: kolla på blocket osv.)

Men 3k är ju inte mkt pengar. Men vad är trasigt egentligen? Hela veven, bara lager, eller? Är det bara lagren så kan man ju börja fundera på varför han inte fixar det själv? Luktar nästan lite skumt isf :va

Kan du skruva allt själv så är det ju bara ringa & kolla vad delarna kostar.

alltså det är min kusins cross, han har väl haft den i något år nu, men mesta delen har denstått i garaget , så nu när dom ska flytta så hinnerhan inte få ihop den och så har han nog tapopat intresset för länge sen, jag såg när han körde med den för länge sen och det var så jag riktigt stod och rös, 125:a åkare som man e . skicket är väl sådär, allt e helt utom att styret e lite snett, jag tänkte ta och byta lagerna när ajg ändåne igång med den, för som jag har förstått e där en enorm påfrestning i de här motorerna. jobbet kan jag göra själv, men jage lite osäker på hur jag gör med kamkedjan,

mvh/oskar

Är inget konstigt att meka med! Men det kostar garanterat några kronor att laga. Hojen utan motor är värd 3 tusen så du kan nog kränga iväg den ifall du inte lyckas laga den!

/ Hannes

HanneZ skrev:
Är inget konstigt att meka med! Men det kostar garanterat några kronor att laga. Hojen utan motor är värd 3 tusen så du kan nog kränga iväg den ifall du inte lyckas laga den!

/ Hannes

okej, men e där något specieelt man ska tänka på med 4-taktare? har bara mekkat 2-takt innan...

Nja mja, det är ju kammarna o den biten, så du vet att dom står rätt, samt skruva ventilspel, i övrigt e de ungefär samma.

Skaffa dig en mek-manual och en 4-taktskunnig kompis när du river o sätter ihop första gången!

/ Hannes

HanneZ skrev:
Nja mja, det är ju kammarna o den biten, så du vet att dom står rätt, samt skruva ventilspel, i övrigt e de ungefär samma.

Skaffa dig en mek-manual och en 4-taktskunnig kompis när du river o sätter ihop första gången!

/ Hannes

eeeeum, den e redna riven, så jag får väl gissa mig fram lite :brinnerup men men, roligt vinterprojekt iaf :tummenupp

För 4-t gäller ju givetvis såna saker som ventilslipning med mer. En hel del som skiljer men det är ju inte hokuspokus. Köp en verkstadshandbok eller en generell mekhandbok så har du lite trevlig läsning som definitivt lönar sig.

Jag är ingen guru på Kvarna 610 (men vill minnas att den var vansinnigt "opolerad" att köra, strictly business så att säga) men har hört att vevarna lever ett tufft liv på dom där. Med andra ord läge att vara extra noggrann.
För övrigt lever det mesta i en storstånka ett tufft liv. Höga varvtal i kombination med relativt stora (dvs tunga) komponenter innebär tuffa påfrestningar.

Asså? jag tycker xt600 o xr600 o di andra bara går o går o går?

Kvarnan är väl lite värre än dessa dock...

hbg_speedster skrev:
eeeeum, den e redna riven, så jag får väl gissa mig fram lite :brinnerup men men, roligt vinterprojekt iaf :tummenupp
Jag gjorde faktiskt exakt samma sak förra sommaren, fast då satt den ihop när jag började. Hade ingen aning om hur en 4-takt såg ut under. När jag lyfta på topplocket så undra ja va faan de va som såg så konstigt ut :D. De va ju kammarna då, men de gick skit bra! Hojen går kanon nu!

/ Hannes

Robban_C skrev:
För 4-t gäller ju givetvis såna saker som ventilslipning med mer. En hel del som skiljer men det är ju inte hokuspokus. Köp en verkstadshandbok eller en generell mekhandbok så har du lite trevlig läsning som definitivt lönar sig.

Jag är ingen guru på Kvarna 610 (men vill minnas att den var vansinnigt "opolerad" att köra, strictly business så att säga) men har hört att vevarna lever ett tufft liv på dom där. Med andra ord läge att vara extra noggrann.
För övrigt lever det mesta i en storstånka ett tufft liv. Höga varvtal i kombination med relativt stora (dvs tunga) komponenter innebär tuffa påfrestningar.

okej, tips på någon speciell bok , var köpa? mvh/oskar

HanneZ skrev:
Jag gjorde faktiskt exakt samma sak förra sommaren, fast då satt den ihop när jag började. Hade ingen aning om hur en 4-takt såg ut under. När jag lyfta på topplocket så undra ja va faan de va som såg så konstigt ut :D. De va ju kammarna då, men de gick skit bra! Hojen går kanon nu!

/ Hannes

okej, vad hade hänt med den då? samma lr?

HanneZ skrev:
Sprucken cylinder, så de va ju inte hälften så jobbigt, men behövde fortf. riva dom krångliga delarna

okej, jag tycker det är skitkul o skruva i motorer, bytade lager på en polares motor, ja skruvade tills ja somnade, tyckte det var så lärorikt och roligt, roligast när den startade efter, visserligen en 2t,

men den är så billig bara för att den ligger redan i delar, så vi kommer isf åka dit i skåpbil o lasta in hela grejet, först ska jag nog skruva ihop hela ram,men kåpor och däck å sånt, så man vet vilka skruva som ska till motorn och försöka hitat lite logik i det hela,

mvh/oskar

hbg_speedster skrev:
okej, tips på någon speciell bok , var köpa? mvh/oskar
Haynes brukar ha bra böcker till de flesta hojar men Kvarnan kanske kan vara svår...
En annan bra bok med mer generellt innehåll är "4-stroke performance tuning in theory and practice" av A. Graham Bell. Mycket om trimning men mycket om hur man ska sätta ihop en motor så att den håller ihop. Finns även en 2-t bok av samma snubbe.

Kolla www.bokfynd.nu

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...