Vev axialspel

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Om man byter vevstake, visst fasen kan vevaxelns längd påverkas och därmed axialspelet på ramlagrena? Så han som byter staken måste kontrollmäta vevpartiets "tjocklek" innan och efter. Right?

Bredden på vevpartiet kan bli annorlunda, så man måste kontrollera att det är tillräckligt spel när den sedan är monterad.

Monterar du ihop motorn på rätt sätt ska du inte behöva mäta.

Men visst hellre ta det säkra före det osäkra.

Pressa ihop block på fel sätt = Lägga i veven i mitten och pressa ihop både blocken i pressen. Du både förstör all riktning på veven och kan "förstöra" axial spelet.

Rätt sätt = Tillverka något special verktyg som "drar" in veven i blocken. Alternativet är ju värma & kyla såklart.

Jag har aldrig mätt något axial spel efter jag satt ihop motorer. Sätter man ihop dem på rätt sätt behövs det inte.

Jaha, jag missuppfattade nog dig.

Mät axialspel innan du pressar isär veven kan vara t.ex 0,5 mm.

Pressa isär byt stake, lager, tapp o.sv. Pressa ihop till lagom axial spel (du kan använda bladmåttet som schims). När du pressat klart tar du bort bladmåttet.

Nu måste du rikta vevpartiet med indikatorklockor för att vevtapparna ska linjera. Allt under 0,05 mm går att köra med. Dock bör du satsa på 0,03 mm eller bättre. Vevarna jag sätter i mina crosshojar brukar bli ner på 0,01 - 0,02 mm snea.

Last edited:
Mmm... Men visst ska vevpartiet mätas innan och efter pressning? Så vet man att axialspelet blir desamma

Innan är det ointressant att mäta...

Det intressanta är att mäta efter så rätt spel erhålls, och om behövligt shimsa eller byta shims när sådana finns.

Det intressanta är väl att få rätt spel när det sätts ihop igen, inte samma som tidigare (det kan ju varit fel!)

Men en snabbguide om du redan satt ihop blocket och kanske cylindrar på, dra/tryck veven åt båda hållen. Om du kan förnimma eller känna ett litet glapp är det mest troligt ok, kan du inte det är det för tajt i alla fall.

Men om vi säger såhär... Om man delar motorn, tar bort veven... sätter ihop det igen. Då ska det vara samma axialspel, man har ju inte ändrat något.

Om man gör samma sak, men byter vevstake..Då kan axialspelet vara förändrat, right?

Så personen/firman (man brukar ju lämna in vevpartiet för stakbyte) som byter staken borde se till så vevpartiet har samma längd som innan så axialspelet inte förändras? Och dvs mäter vevpartiet innan, och efter... Tycker jag, eller? Hänger ni med?

Innan är det ointressant att mäta...

Det intressanta är att mäta efter så rätt spel erhålls, och om behövligt shimsa eller byta shims när sådana finns.

Det intressanta är väl att få rätt spel när det sätts ihop igen, inte samma som tidigare (det kan ju varit fel!)
Det är sant. Men det kan vara andra gången man har isär motorn :)
Men jag tycker det är lite omständigt att montera ihop blockhalvorna, mäta axialspelet och konstatera att det kanske är för tajt. Dvs Kan man försäkra sig om samma axialspel genom att innan, och efter pressning mäta vevpartiet?

Last edited:
Men om vi säger såhär... Om man delar motorn, tar bort veven... sätter ihop det igen. Då ska det vara samma axialspel, man har ju inte ändrat något.

Om man gör samma sak, men byter vevstake..Då kan axialspelet vara förändrat, right?

Så personen/firman (man brukar ju lämna in vevpartiet för stakbyte) som byter staken borde se till så vevpartiet har samma längd som innan så axialspelet inte förändras? Och dvs mäter vevpartiet innan, och efter... Tycker jag, eller? Hänger ni med?

Det är sant. Men det kan vara andra gången man har isär motorn :)
Men jag tycker det är lite omständigt att montera ihop blockhalvorna, mäta axialspelet och konstatera att det kanske är för tajt. Dvs Kan man försäkra sig om samma axialspel genom att innan, och efter pressning mäta vevpartiet?

2 första punkterna stämmer, problemet är att bredden på vevpartiet mäts i BÄSTA fall med mätutrustning (skjutmått) som du kan mäta ner till tiondelar med. (Jag vet att de flesta moderna digitalskjutmått visar hundradelar men tyvärr kan du inte mäta så nogrannt!)

Axialspelet ska tex vara 20 eller 30 hundradelar, eller 2 eller 3 tiondelar.

Så har vevpartiet mätts med ett skjutmått och efter montering med ett annat kan det skilja två tre tiondelar fast det är korrekt mätt. Och i ena fallet så knäcker du ramlagren direkt...

Så har man renoverat motorn och inte vill göra om jobbet MÄTER man spelet.

Berorende på åt vilket håll motorn är delad kan man nöja sig med att lägga i valda delar och göra en enkel hopdragning, kolla spel på nödvändiga grejor. Ta isär, justera om behövligt och sedan chansa och dra ihop blocken med packningsmassa etc. Om du har gjort jobbet rätt blir det nu perfekt spel och du vet det.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg