Swedie skrev:
Tjo, ni får hjälpa mig nu.
Jag vill hitta en bil som möjligen kan dra ett 9-meters släp ("1500-släp" vad det nu betyder). Bilen ska INTE dra mycket soppa. För den skulle isåfall även vara min bruksbil
Jag vill inte köpa varken Saab eller Volvo.
Saknar lite info för att kunna tipsa.
1. Har du B-kort eller BE-kort?
2. Vilken totalvikt är det på släpet? Längden spelar ingen roll.
Om 1500-släp betyder att totalvikten är 1500 kg måste du, som flera har skrivit, ha en bil som har en tjänstevikt på minst 1500 kg för att få dra det med B-kort. Bilens totalvikt+släpets totalvikt (oavsett lastat eller ej) får inte överstiga 3,5 ton heller för B-kort. Har du BE (vilket det inte verkar som) så är det inget problem med vikterna under förutsättning att släpet inte är tyngre än vad bilen från dra som maximal släpvagnsvikt. Alla dessa nuffror finns på reg.bevisen.
Som flera har skrivit, 1500 kg minst i tjänstevikt --> törstig bil om du inte köper en diesel. Exempel på dieslar som är bra dragbilar är Passat (yack i övrigt), Mercedes, Audi A6, (A4 har förmodligen för låg tjänstevikt), Citroen C5 (men då blir den för dyr). Bland bensinarna så lär Subaru var outstanding som dragbil pga 4-hjulsdriften och boxermotor. Legacy drar ca 1450 kg på B-kort. Andra tänkbara bensinare är Audi A6, 855/V70 och 9000/9-5 (ursäkta), Passat, Mondeo kombi (urk Ford). Japanerna är i regel för lätta för att få dra 1500 på B.
Med vissa stadsjeepar kan du dra 1500 kg på B-kort, gäller t ex Honda CRV. Toyota RAV 4 får dra 1450 kg, tror jag. Kia är känd för att vara problembil. Honda och Toyota brukar få bäst betyg i tester. Du får en ganska törstig bil om du väljer en SUV. Flera av dem finns som dieslar, men då blir de nog för dyra.
Du frågade om Honda CRV. Jag har en sådan, -99:a, drar 1500 kg på B-kort, vilket även är maximal släpvagnsvikt. En utmärkt dragbil, men halvtråkig som vanlig bil, gör sig bäst på vintern, på grusväg eller med ett släp på släp. Drar 0,95 l/bil blandad körning och 1,1-1,2 l/mil med släp. Min har gått 16700 mil nu, så gott som problemfritt (peppar, peppar). En nackdel med SUV är att de är dyrare än personbilar att försäkra.
Edit: Du kan regga släpet med en lägre totalvikt om du vill och inte behöver just 1500 kg. Då blir utbudet av bilar större.