Vettig enduro for nyborjare?

urf

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2003
Ort
Beijing
Hoj
SPS med extra senap och en H*nda CRM 250
Jag tankte borja kora i skogen ocksa och behover tips pa lampliga hojar. Jag kan tanka mig att lagga upp till 40 papp for hojen och den ska krava sa lite mekande/underhall som mojligt. Sa: 4-takt eller 2-takt? 125, 250 eller 450cc? KTM, Yamaha, Honda, Gas-Gas, Suzuki? LV-reggad eller inte? forsakringskostnader for olika alternativ?
 
4-takt 250 eller 450.
Välj KTMs eller Husqvarnas enduromodeller. Ej japanarna.
Om du nu inte vill bygga om o krångla.
Ska du bara köra i skogen behöver du inte regga.
 
Yamaha WRF250(enduromodellen)funkar bra.Väldigt driftsäkra dessutom.Köp -03 eller nyare med elstart och autodekomp.En sån får du för 40k.Vill du åka 2-takt är KTM 200 eller Gasgas 200 bra alternativ.Där får du lätt en -04 för dom pengarna.
 
Den motor jag tyckt vare mest lättkörd är orginal 520. Men då är hojjen ganska tung och du kör slut på dig ganska fort. Så det beror väl på hur du ska köra enduro då...

Tror inte alls att förslagen om 250 4T är helt fel. Kanske helt rätt. Men är det inte mer mek på dessa än en 125/250 2T?
 
Köp en KTM 200, lättåkt hoj som inte kräver så mycket av sin förare.
Bra att ha en så lättkörd hoj som möjligt som förstahoj!
Det kommer blir tillräckligt jobbigt ändå... :hihi

Jag hade en 200 som förstamoppe och tyckte den var kanon, lätt och smidig.
Bra karatär på motorn, som en 125´a fast med bottendrag!
Lätt att serva, bara byta olja och luftfilter, sen är det bara på´t igen!

/

M
 
För en amtör inom detta område (och kubikbög) så låter 250 litet men det räcker alltså och blir över om man ska motionsköra lite lätt i skogen?

Är själv sugen på att skaffa en till nästa vinter och har ungefär samma krav som trådskaparen.
 
250 4-takt räcker för att vinna GGN,Ränneslätt och Novemberkåsan också,kolla bara på Mats Nilssons framfart.Plus att han totalvann senaste SM-tävlingen också......
 
300 cc 2-T hojarna som KTM , GasGas , TM mm? har har fått bra kritik som lättkörda med bra bottendrag men med ordentligt med kraft om så behövs!!!
En kompis har en GasGas 300-01 som han är supernöjd med!!!
Men har även en annan polare som har köpt en KTM 200 cc som han trivs på!
Själv skulle jag satsa på en 2-T hur som helst!!! sen om det är en 200 eller 300 det får man ju se till vad man skall använda hojen till........
 
Köp en 250 4-t de har givetvis mindre effekt än vad större hojar har men detta leder till att man kan ha högre kurv hastighet och på så sätt ändå ha högre snittfart. Min erfarenhet är att det går fortare på små hojar förra säsongen åkte jag alla husqvarna modeller och jag var snabbast på 250TE(4-t) på en liten motorcykel åker du motorcykel på en större hoj blir det lätt att motorcykeln har kontrollen. Visst du kan dra som fan i 10 minuter men sedan har du ingen ork kvar och då blir det roligt. :D
Jag måste givetvis rekomendera Husqvarna efter som jag själv åker sådan.
Men ska du ha en fin så får du nog gå upp ytterligare 10 i pris. Service är inte något problem byt olja och kolla ventilerna mellan varven så går det länge.

Ska du ha en 2-t ska du nog ha en KTM 200 som folk ovan säger. Fin cykel med bra möjligheter till justeringar tack vare variabel avgas port och möjligheter till olika form på avgasrör. Tyvärr så har den ju som alla andra KTM Pds system bak och det funkar ju inget vidare så det är väl ett minus men annars så är den OK
 
250 4-t låter vettigt.
Men som OlleR sa, 520:n är otroligt snäll samtidigt som det finns bra knuff också. Sen att den skulle vara tung, nja, jag tycker nog att den är väldigt lätt. Du kan få köpa min -02:a för 40 utan motardkit :tummenupp
 
Det jag skulle satsa på om det enbart gällde enduro så skulle det bli en HVA 250 4t med automatkoppling.
 
200..

Min Ktm200 är till salu, jävligt fräsch 29 laxar och den är din.
 
jesseboy skrev:
250 4-t låter vettigt.
Men som OlleR sa, 520:n är otroligt snäll samtidigt som det finns bra knuff också. Sen att den skulle vara tung, nja, jag tycker nog att den är väldigt lätt. Du kan få köpa min -02:a för 40 utan motardkit :tummenupp
Tung i jämförelse med 250/125 2T, 250 4T :P Annars är den väl inte speciellt tung :tummenupp
 
SM 570 RR skrev:
4-takt 250 eller 450.
Välj KTMs eller Husqvarnas enduromodeller. Ej japanarna.
Om du nu inte vill bygga om o krångla.
Ska du bara köra i skogen behöver du inte regga.

Varför inte japps?
 
Tack for alla svar - efter er input lutar det at en 200 2-t eller 250 4-t (kubikbogeriet skoter jag via gathojen). Nu ytterligare nagra dumma fragor:

Om den inte ar landsvagsreggad far man kora hojen till och fran "banan" (har ingen bil och duccen skulle kla daligt med slapkarra).

Ungefarliga forsakringskostnader? (haft kort i manga ar, kommer bo i sthlm)

Vad innebar KTM pds system? (se citat)

 
Jag vet inte hur det ser ut för övriga fabrikat, men GasGas är inga problem att LV-regga. Ska du köra till & från träning/tävling ska hojen vara e-reggad, du ska ha endurolicense + att du inte får köra fritt på egen hand (om vi ska följa lagboken :rolleyes: ).
Försäkring för e-reggat idag verkar ha blivit en dyr historia. så LV-reggat kan bli avsevärt mkt billigare, speciellt om du inte ska tävla då du kan skippa att lösa ut license.
 
Tjena urf!
Jag har en KTM 250 EXC 4-takt -02 som är till salu.
Du kan se annonsen på antingen enduromx eller soe:s hemsida.
Annonsen inkomm den 12/3.

Hojen är dessutom enduro reggad.

Priset är förhandlingsbart!!!

MVH Andreas.
 
Last edited:
antej skrev:
Tjena urf!
Jag har en KTM 250 EXC 4-takt -02 som är till salu.
Du kan se annonsen på antingen enduromx eller soe:s hemsida.
Annonsen inkomm den 12/3.

Hojen är dessutom enduro reggad.

Priset är förhandlingsbart!!!

MVH Andreas.

Tack for tipset - eftersom jag kommer att befinna mig utomlands ett drygt halvar till blir det inget kop an pa ett tag.
 
Weo skrev:
Min Ktm200 är till salu, jävligt fräsch 29 laxar och den är din.
Är på jakt efter en KTM 200! Vart finns den? Årsmodell? Pris? Drivpaket och andra slitdelar? Däck? :)
 
urf skrev:
Om den inte ar landsvagsreggad far man kora hojen till och fran "banan" (har ingen bil och duccen skulle kla daligt med slapkarra).

Ungefarliga forsakringskostnader? (haft kort i manga ar, kommer bo i sthlm)

Vad innebar KTM pds system? (se citat)

du kan nästan köra hur du vill med en Enduro-reggad hoj men då måste du ha endurolicens ca 1000:- kostar det + medlemsavgift i en motorklubb ca 200:-.
MEN du får egentligen bara köra till och från träning/tävling.
Försäkring för enduro kostar 2300:- genom Bilsport & MC...tror alla har samma pris oavsett var man bor och det.

PDS är Ktm´s bakfjädring utan länkage, lätt och billigt att serva men "sämre" fjädringsegenskaper enligt en del.
det har inte hindrat Ktm från att vinna trettioelva VM titlar så det är inget du ska bekymra dig om.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top